З 1 січня в Україні набув чинності Закон “Про основи національного спротиву”, який визначає правові та організаційні засади національного спротиву, основи його підготовки та завдання. Тобто, на всій території держави формуються боєздатні підрозділи Сил Територіальної оборони (ТрО). Втім, на сьогоднішній день центральна влада вкотре продемонструвала свій непрофесіоналізм, не забезпечивши механізм цього закону та переклавши майже всі питання, в тому числі й фінансові, на органи місцевого самоврядування.
Закон “Про основи національного спротиву” передбачає розгортання повномасштабного Руху опору під керівництвом Сил спеціальних операцій, і кожен свідомий громадянин віднині може стати на захист свого міста, району, селища. Через загрозу повномасштабного вторгнення Російської Федерації терміни формування частин Сил ТрО ЗСУ можуть значно скоротити, повідомили у Мінобороні. І хоча експерти цей закон називають запізнілим, і бити на сполох щодо захисту внутрішньої інфраструктури потрібно було, як мінімум, півроку тому, коли міжнародна спільнота постійно попереджувала українську владу про наростаюче скупчення російських військ впритул до наших кордонів, коли гібридна війна вже просунулась далеко вглиб території, — все ж, краще пізно, ніж…
Розгортання системи ТрО відбуватиметься у три етапи.
“Нині у складі Сил ТрО ЗСУ триває формування 25 бригад (один регіон — одна бригада), які об’єднуватимуть понад 150 батальйонів (один батальйон на район). Постійна чисельність Сил ТрО у мирний час становитиме 10 тисяч військовослужбовців. Для забезпечення потреб Сил тероборони першочергово необхідно виділити та облаштувати місця дислокації та забезпечити транспортом. За штатом особливого періоду підрозділи тероборони налічуватимуть понад 130 тис. осіб, для чого буде сформовано відповідний резерв”, — йдеться у повідомленні Міноборони.
Наскільки готові підрозділи тероборони Хмельниччини до захисту, і чи готова місцева влада взяти на себе відповідальність та координувати подальшу житттєдіяльність 106 окремої бригади ТрО ЗСУ, створеної, відповідно до чинного законодавства, ще в 2018 році? На це запитання дав відповідь перший заступник голови Хмельницької ОДА Сергій Тюрін. За його словами, “в Хмельницькій області формуються чотири батальйони, які складають єдину бригаду тероборони області. Ці батальйони будуть розмішені в Хмельницькому, Старокостянтинові, Шепетівці, Кам’янці-Подільському. Нині завершуються документальні процедури. Наступний етап — облаштування. Для цього необхідно залучити фінансування, насамперед, державне. Ми також будемо звертатися до депутатів облради з пропозиціями щодо фінансування з місцевих бюджетів. Будемо звертатись щодо співфінансуванняі до керівників міст, де будуть дислоковані батальйони, бо це наша спільна справа: захист населення та інфраструктури. Кошторис ще формується, бо необхідно провести сигналізацію відповідних кімнат, облаштовувати приміщення для перебування військовослужбовців, розміщення документації, зброї і т.д”, — зазначив чиновник.
Про перші кроки у формуванні батальйонів розповів начальник штабу ТрО Хмельниччини, підполковник Валентин Бігус:
“На сьогоднішній день ми робимо перші кроки, викликаємо людей з резерву і переміщуємо: їм треба стати в стрій, відпрацьовувати свої обов’язки і виконувати їх відповідно до завдання. Наступне завдання — фінансування облаштування, режимних органів, приміщень, умови зберігання зброї, подальші заняття з резервістами, підготовка місцевого населення до тероборони. Фінансування передбачається комплексне: і з Міноборони, і з місцевих бюджетів. Ми не відмовляємося також і від допомоги волонтерів. Я думаю, що загалом з місцевою владою ми ці питання вирішимо”.
18 січня Міноборони зобов’язало місцеві органи влади прискорити формування бригад ТрО. Але, за словами Сергія Тюріна, проблема полягає в тому, що для того, аби повноцінно запрацював закон про ТрО, потрібно ще понад 20 підзаконних актів, тобто, механізм реалізації закону. З іншого боку, гострота проблеми настільки актуальна, що оперативність опрацювання всіх нормативно-правових актів не дає часу на зволікання. А державна бюрократична машина працює надто повільно. У зв’язку з цим відповідальність органів місцевого самоврядування зростає в рази, і, схоже, центральна влада знову воліє перекласти цю відповідальність на регіони. Мовляв, ми дали закон — виконуйте.
“Якщо буде необхідність, будемо виходити з ініціативою фінансування раніше, аніж відбудуться чергові місцеві сесії. Зараз активно триває нарощування так званого ядра батальйонів: військовослужбовці підписують контракти, щоб був сформований основний склад. Наступний етап – формування резервістів. Необхідно провести медичні обстеження кандидатів у резерв. Вся ця робота Центром комплектування, командиром бригади наразі проводиться”, — сказав Сергій Тюрін.
Наскільки сили ТрО відповідають викликам сьогодення, вимогам нового закону? Про це 19 січня в ефірі “Суспільного” розповів Сергій Кривонос, генерал-майор ЗСУ, заступник Секретаря РНБО (2019-2020, у минулому — командир хмельницьких спецризначенців, автор законопроєкту про тероборону, який тоді був відхилений ВР:
“На жаль, моя відповідь не буде позитивною. По-перше, ці сили ще не створені і лише народжуються в муках, і немає поки що розуміння, що робити. По-друге, вже зараз треба розпочинати навчання, бойове злагодження підрозділів. Оце найголовніше завдання. А кухня і лазня під’їдуть пізніше… Згадаймо 2014 рік: на першому місці були бойові завдання, а тил формувався паралельно.
Так само й зараз. Завдання номер один для сил ТрО — бути готовими до виконання своїх завдань. Можливо, це не стосуватиметься виконання бойових контактів, але навченість і спроможність діяти впевнено може мінімізувати ці бойові контакти, коли ворог буде розуміти, що люди, які діють в складі підрозділів ТрО, спроможні, навчені, і він не буде так нахабніти і уникатиме контактів. Тому моя точка зору і, відповідно, того законопроєкту, який я і моя команда подавали, дуже відрізнялася. Якби він був реалізований в ті часи, коли ми його пропонували, зараз не стояло б питання ні про розміщення, ні про дії влади, бо поки що в суспільстві існує поняття, що ТрО — це лише дії військових. Мій підхід і моєї команди — діями ТрО керують цивільні, а військові безпосередньо організовують і забезпечують.
На 1 січня закон набрав чинності, але величезна кількість підзаконних актів ще не була готова в частині виконання. Ці документи мали бути готовими не на 1 січня, а, мінімум, на 31 жовтня, аби люди встигли вивчити і підготуватися. Навіть якби зараз, до кінця січня, ці документи були виконані, то ми прекрасно розуміємо, їх ще треба вивчити, донести функціонал до цивільних і військових, потім ці питання опрацювати на рівні районів, областей, і аж тоді це почне працювати. Це потрібно було передбачати.
Готуватися до війни під час війни треба набагато швидше. Але нас не чули, і заколихував пан Єрмак , що все буде добре, Росія не нападе. Питання не в тому, нападе чи ні, а в тому, що ми мусимо бути готовими, незалежно від бажання Росії.
Під час ведення бойових дій ворог ніколи не попереджує про свої явні наміри. Наше завдання — бути готовими до цих дій, і завдання не тільки військових, бо військовий — це лише один з 200 українців. А 199 українців знають свої спроможності і свої маневри під час війни?
У цій ситуації Хмельницький має великий плюс: тут потужна міська влада, міський голова і його команда достатньо мотивовані і спроможні правильно оцінити ситуацію”.
“До Хмельницького батальйону тероборони для служби за контрактом у резерві можуть увійти всі бажаючі, — повідомив Володимир Скляренко, командир в/ч А7179 Хмельницького батальйону ТрО. — Наразі склад батальйону укомплектований на 70%. Закінчується етап формування організаційного ядра підрозділу ТрО, і після закінчення цього циклу ми з резервістами відновимо навчання, які були до початку формування”. “Усіх небайдужих мешканців, в кого є зброя: мисливська, нарізна, гладкоствольна, ми закликаємо до участі в добровольчих підрозділах, — сказав заступник міського голови Олег Шинкарук. — Також добровольці будуть долучатись до охорони громадського порядку”. Хмельницький батальйон ТрО розташується у новоствореній в/ч А7179.
А як оцінюють новий закон наші ветерани АТО/ООС? Єгор Денисов, хмельничанин, ветеран полку “Азов”, член громадської ради при Міністерстві в справах ветеранів України:
“Більшість моїх знайомих серед ветеранів — це люди оперативного резерву, тобто, вони в будь-якій ситуації готові повертатися на бойову службу. Стосовно участі ветеранів у теробороні, то, дивлячись, в якому форматі. Бо для дієздатних, мотивованих воїнів, якими залишається більшість з нас, важливіше — бути резервом безпосередньо ЗСУ, а не чекати, поки створять повноцінну тероборону.
Зараз вона лише формується, а багато хлопців воліють їхати на схід. Крім того, важливо, який буде рівень комунікації з ветеранами. Так, ми знаємо, що вийшов закон про національний спротив, знаємо про ТрО, але достатніх механізмів ще не бачимо. Але той факт, що вона повинна бути, і якнайшвидше, це очевидно, і це дуже гостре питання на сьогодні”.
Тетяна Слободянюк