Без категорії

Місто великих можливостей

Хмельницький має багате минуле, яскраве сьогодення та перспективне майбутнє. Це доводить, зокрема, “Агенція розвитку Хмельницького”, створена в 2017 році. За чотири роки існування агенція ініціювала чимало проєктів збереження історичної спадщини міста, просвіти хмельничан про вагомі історичні об’єкти Хмельницького, культурні, розширила міжнародні зв’язки та популяризувала місто за кордоном. Нещодавно її представники разом із заступником міського голови Михайлом Криваком повернулися з фестивалю стародавніх міст “Kaleiсi Old Town Festival”, який проходив у Туреччині. Про це та дільність агенції загалом наша розмова з головними фахівчинями Анною Пилипюк та Оленою Ткачук.

— Знаю, що на міжнародний фестиваль до Туреччини поїхали на запрошення мера муніципалітету району Муратпаша міста Анталії. Як турецький високопосадовець дізнався про Хмельницький? Адже, здавалося, що світ знає лише великі українські міста, як Київ, Львів чи Одеса.
Анна Пилипюк:
— Аби йти в ногу зі світом, бути повноцінним європейським містом, Хмельницький має бути активним у міжнародній співпраці. Ще кілька років тому наша агенція через посольство налагодила зв’язки з Туреччиною. В 2019 році вперше взяли участь у фестивалі стародавніх міст “Kaleiçi Old Town Festival”, який щороку присвячується різним темам. У 2019 році якраз був фестивальний рік України. Говорили про наші міста, національну історію, на фестивалі виступали українські виконавці. Саме тоді мали змогу вкотре наживо розказати світовій спільноті й про Хмельницький. Наша багата історія та активне сьогодення зацікавили всіх учасників фестивалю. І нас почали запрошувати знову. Минулоріч, через пандемію, фестиваль відбувся в онлайн форматі. На щастя, цього року, 14-18 жовтня, в Туреччині знову зустрілися наживо. Групу від агенції очолювала директорка Леся Герасимчук. Цьогоріч головною темою міжнародної зустрічі були легенди стародавніх міст. Розповіли про історію, архітектурні пам’ятки міста тощо. Розповіді підкріпили відео, світлинами. Фестиваль такого рівня знову ж таки розширив наші міжнародні зв’язки та можливості. Познайомилися з іншими учасниками фестивалю — представниками Польщі, Словаччини, Чехії, Тунісу, Албанії… Під час панельної дискусії підписали Декларацію про збереження культурної спадщини в контексті прав людини. В Туреччині нам вдалося заохотити світову спільноту до участі в міжнародному феcтивалі, який проводиться у Хмельницькому, “HlushenkovFolkFest”. Сподіваємося, запрошені до нас приїдуть.

— У рамках фестивалю також відбувся форум старовинних міст, де ви розповіли не лише про туристичну, а й інвестиційну привабливість Хмельницького.
Анна Пилипюк:
— Так, представники міст різних країн почули про наше місто все: від базової інформації про історичні дані, кількість населення – до кількості освітніх закладів. Розповіли, як багато в нас їх будується, про те, яких спеціалістів дають наші виші. Світ почув про хмельницькі підприємства. Зокрема, про те, що у нас є спільне німецьке виробництво. Познайомили потенційних інвесторів із головними напрямками наших виробництв, серед яких — легка промисловість. Обговорити вдалося чимало, спільні проєкти озвучимо тоді, коли почнемо їх реалізовувати. Один із головних напрямків роботи нашої агенції є написання грантових заявок. На фестивалі дізналися багато про різні грантові можливості. Над деякими вже працюємо.
— Завдяки грантам, які допомагала вигравати “Агенція розвитку Хмельницького”, в місті реалізовано чимало проєктів. Які головні?
Олена Ткачук:
— За час нашого існування в бюджет міста нам вдалося залучити понад 17 мільйонів гривень. Перший проєкт профінансувала Британська рада. Це всеукраїнський літературно-перекладацький фестиваль “TRANSLATORIUM”, який традиційно проходить у Хмельницькому. Не один рік реалізовуємо грантові можливості від Українського культурного фонду. Також агенція допомагає різним установам та підрозділам міської ради та громадським організаціям подавати заявки на грантові конкурси, консультуємо щодо цього.
Реально агенція дотична до багатьох проєктів. Минулого року приєдналися до міжнародного партнерства “Відкритий уряд”. Напрацювали план дій на найближчих три роки, і за підтримки цього партнерства реалізовуватимемо в місті різні ініціативи, пов’язані з екологією, цифровими новаціями, освітою. Це цілий комплекс заходів.
Найбільший проєкт, реалізацію якого цьогоріч завершуємо за грантові кошти Європейського Союзу, — створення туристичної інфраструктури з логістичним центром у Хмельницькому. В місті встановили туристично-інформаційний центр, сенсорні інформаційні кіоски, напрацьовано ряд туристичних маршрутів по області, налагоджено співпрацю з туроператорами, створено сувенірну продукцію міста. Нині маємо свій туристичний сайт. Також у рамках проєкту створено “Асоціацію гостинності міста Хмельницького”, яка об’єднує готельєрів, рестораторів міста.
Завдяки нашій асоціації в Хмельницькому реалізовано й менш затратні проєкти, як-от, “Оголені”, мета якого повернути до первісного вигляду міські архітектурні пам’ятки. Реалізували проєкт також за підтримки Українського культурного фонду. УКФ профінансував і міський проєкт “Машина часу”, завдяки сучасним технологіям створили 3D модель розбудови нашого міста. Грантові кошти УКФ виграли й для створення коміксу “Таємниці Хмельвіля”. В рамках цього проєкту з’явився міський супергерой Хмельмен.

— Міська рада виділяє додаткові кошти на реалізацію проєктів чи вистачає грантових?
Олена Ткачук:
— Це залежить від умов грантового конкурсу. Завжди великою перевагою для аплікантів є співфінансування. Інколи співфінансування є обов’язковим, але, зазвичай, воно невелике (10-30% від загальної вартості проєкту). Наприклад, загальний кошторис проєкту “Оголені” — 1 мільйон 410 тисяч гривень, а фінансування з бюджету міста становило лише 30 тисяч гривень. А загальна вартість туристичного проєкту — дев’ять мільйонів дев’ятсот тисяч гривень. При цьому з міського бюджету була лише півмільйонна частка співфінансування.

— Відчуваєте, що звершені вами справи, дійсно, результативні й розширюють можливості міста?
Олена Ткачук:
— Звісно, кожна ініціатива породжує ряд інших. Приміром, згаданий проєкт “Оголені” став основою для проєкту з громадських обговорень щодо будівлі колишнього кінотеатру “Мир” та його прилеглої території. Внаслідок цього маємо план та ініціативи, які допоможуть цю територію ревіталізувати.
Нині маємо дуже багато пропозицій співпраці з різними освітніми закладами, громадськими організаціями, цікавими особистостями. Приміром, потоваришували з Дрогобицькою солеварнею, івано-франківською ГО “Тепле місто”. Їхні представники долучалися до наших панельних дискусій, маємо спільні напрацювання.

— Які ще напрямки роботи “Агенції розвитку Хмельницького”, крім написання грантових заявок?
Анна Пилипюк:
— Ще один важливий напрямок нашої роботи — інвестиційний, тобто робота з інвесторами. Агенція займається супроводом інвестора від початкової стадії до пошуку співробітників для підприємства. Також займаємося промоцією міста (створенням логотипу міста, брендбуку, іншими активностями).
Нині Хмельницький позиціонує себе як центр логістичного хабу західної України. Наприклад, у Ружичній “Нова пошта” побудувала свій перший інноваційний хаб в Україні, який обслуговує усі західні регіони. Раніше усі процеси роботи “Нової пошти” відбувалися через Київ. Крім “Нової пошти”, в Ружичній свій хаб для обслуговування західної України будує мережа супермаркетів “АТБ”, а також будується “Епіцентр”. Ця локація вигідна тому, що поруч знаходиться аеропорт, який активно розбудовується. Нині там доступна мала авіація, запускають вантажоперевезення. Усі інвестори шукають локацію з вигідною транспортною розв’язкою. У Хмельницькому з цим немає проблем, у нас також є залізниці, ми близько до кордонів із Польщею, Словаччиною, Угорщиною. Плюс — ми вигідний вузол виходу на Київ.

— Пандемія коронавірусу гальмує ваші задуми, роботу?
Олена Ткачук:
— Звісно. Коли минулого року запровадили жорсткий локдаун, 90 % грантових конкурсів скасували. Подавали на них чимало перспективних проєктів і очікували на перемогу. Цьогоріч перше півріччя також були в невизначеному стані, але згодом грантові конкурси відновилися. Труднощіі є в забороні офлайн подій. Надзвичайно складно переносити заплановані заходи онлайн, живе спілкування має мільйон переваг. Через пандемію змінюється і грантовий фокус, розподіл коштів.

— Як представники “Агенції розвитку Хмельницького”, яким бачите наше місто?
Олена Ткачук:
— За багатьма рейтингами Хмельницький лідирує в комфортності та зручності. Але є ще багато напрямків, у яких маємо розвиватися. Останні роки в місті відчутний стрімкий розвиток, і хмельничани теж це помічають. Скільки дитячих садків будується, шкіл, скільки їх ремонтується, масово відновлюються та будуються дороги. Хмельницький є провідним містом у будівництві сміттєпереробного комплексу. Тобто, стрімко йдемо вперед, рівняємося на європейські стандарти. Місто стає естетичним, екологічним, інвестиційно вигідним, тут насичене культурне життя. Хочеться, щоб усі важливі напрямки міста розвивалися швидкими темпами.

— “Агенція розвитку Хмельницького” відкрита до співпраці з кожним?
Олена Ткачук:
— Так. До нас завжди можна звернутися зі своїми ідеями, пропозиціями на наш сайт, телефоном, ми відкриті для будь-яких перспектив, готові підтримати цікаві проєкти, які можуть покращити і розвивати наше місто.
Розмовляла
Ірина Салій

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *