Голова Хмельницького регіонального відділення АМУ звернувся до Верховної Ради з заявою щодо збільшення відсотка ПДФО для бюджетів громад.
Україна вже живе з новим районним поділом областей. Верховна Рада більше ніж утричі скоротила кількість районів в Україні та суттєво збільшила їхні розміри. Приміром на Хмельниччині, де раніше було 20 районів, стало три: Кам’янець-Подільський, Хмельницький та Шепетівський. З одного боку, укрупнення районів дозволило зменшити витрати на районні ради та адміністрації, які поглинули новоутворені тергромади, а з іншого ,збільшилась кількість мешканців в новоутворених районах, кількість нових ОТГ, старостинських округів, ну і звісно людей. Все це нове, але старими залишилися проблеми: сільські дороги, автосполучення, освітлення — словом, уся сільська інфраструктура, яка завжди була, або, якщо сказати точніше, якої взагалі не було у селах. Адже вони завжди були дотаційними, а від держави, як кажуть, й снігу серед зими не дістанеш, не те,що грошей. Звідси й сільські довгобуди, бездоріжжя, зруйновані клуби, занедбані приміщення шкіл та дитсадків. Все це відтепер мають відбудовувати,ремонтувати, відновлювати власним коштом тергромади, до яких увійшли ті села. Забезпечувати життєдіяльність та планувати їх розвиток можна лише власним бюджетом. Але держава й тут схитрувала, перекинувши на плечі тергромад усі і старі, і нові проблеми. При цьому відтяла від місцевих бюджетів частину податків. Тобто міська влада працює над тим, щоб залучити податок на доходи фізичних осіб, виявляє неоформлених працівників, збільшуючи надходження ПДФО до місцевого бюджету, а частину податків йде до держбюджету. Власне саме питання збільшення відсотка ПДФО, який має залишається у бюджетах громад — надзвичайно актуальне зараз. Задля цього Асоціацією міст України спільно з групою народних депутатів розробила законопроєкти №5066 та №5066-1 — це збільшення відсотку зарахування ПДФО для місцевого самоврядування на 5%.
“Пропонується збільшити, починаючи із 2022 року, відсоток зарахування ПДФО до доходів загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад із 60 до 65%. Законопроєкт №5066 передбачає таке збільшення для бюджетів громад за рахунок відповідного зменшення відсотка зарахування податку до державного бюджету, а законопроєкт №5066-1— за рахунок відповідного зменшення відсотка зарахування податку до обласних бюджетів”, — зазначив голова Хмельницького регіонального відділення Асоціації міст України, Хмельницький міський голова Олександр Симчишин.
За його словами, законопроєкти №5066 та №5066-1 є збалансованими та враховують інтереси як державного бюджету, так і місцевих. Для громад збільшення відсотку зарахування ПДФО із 60 до 65 відсотків — це отримання додаткового обсягу фінансового ресурсу в обсязі 11,1 млрд. гривень. За підрахунками АМУ, якщо один із запропонованих законопроєктів буде прийнято, бюджети громад Хмельниччини у 2022 році можуть отримати додатково понад 394 млн грн.
“За 2020 рік міським бюджетом Хмельницького отримано зведених доходів в сумі 2 658,4 млн грн, у тому числі: по загальному фонду — 2 508,7 млн грн та по спеціальному фонду — 149,7 млн гривень. В структурі власних доходів загального фонду бюджету міста за 2020 рік найбільша питома вага належить податку на доходи фізичних осіб — 1 228,4 млн грн (63,4%).Збільшення частки ПДФО, що залишається у місцевому бюджеті на 5%, для Хмельницької міської територіальної громади складе приблизно 90 млн 383 тис грн. І якщо комусь здається, що ця сума незначна, то у масштабах міського бюджету, підкреслюю, майже стільки ми витратили у 2020 році на оплату спожитих міськими бюджетними установами та організаціями енергоносіїв та комунальних послуг. Цієї суми майже вистачило б на компенсаційнівиплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним, залізничним та електротранспортом. Такі кошти могли б покрити всі видатки, які лягли на місцевий бюджет у 2020 році через пандемію COVID-19 та надання медичної допомоги на випадок поширення коронавірусу в нашому місті.
Важливо, щоб кошти платників податку залишалися на місцях і спрямовувалися на покращення якості послуг у громадах. А це потребує нових витрат на розбудову інфраструктури, утримання закладів культури і освіти, медичне забезпечення та багато іншого”, — наголосив Олександр Симчишин.
Під час засідання Правління Асоціації міст України, яке відбулося 22 квітня 2021 року, проєкт “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо подальшого зміцнення фінансової спроможності громад” №5066 від 15.02.2021 р., “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо збільшення відсотку зарахування податку на доходи фізичних осіб до бюджетів місцевого самоврядування” №5066-1 від 04.03.2021 р., які передбачають збільшення частки зарахування ПДФО до місцевих бюджетів, одностайно був підтриманий.
“Сподіваємось, що народні депутати дослухаються до голосу місцевого самоврядування та приймуть справедливе і виважене рішення, яке дозволить залучити фінансовий ресурс і забезпечити розвиток громад”, — наголосив Олександр Симчишин.
Лариса Лазаренко