3 жовтня 2019 року Верховна Рада прийняла Закон України “Про оренду державного та комунального майна”. Відповідно до Закону, Кабінет Міністрів України у тримісячний термін повинен був розробити і оприлюднити нормативно-правовиві акти, за яким відбуватиметься сама процедура оренди за новим законом. Так само мав затвердити і оприлюднити нові форми примірних договорів оренди, структуровані відповідно до нових умов оренди, та нову методику розрахунку орендної плати. Але цього не зробив. Відтак ціла купа приміщень комунальної власності, які могли б здаватись в оренду і поповнювати бюджет, просто стояли зачиненими по всій Україні. Нарешті, Кабмін прописав механізм до нового закону. Що змінилось в процедурі надання комунального майна в оренду, і який зиск від цього громадянам та бізнесу, коментує заступник міського голови Василь Новачок.
— Наприкінці минулого року з’явився зразок типового договору, за яким можна передавати комунальне майно в оренду. На початку 2021 року нові правила набули чинності. Інформація щодо всіх угод оренди комунального майна відтепер буде публічною. Більше того, вона зосереджена на одному ресурсі, яким стала система “Прозорро”. Простими словами, якщо до березня 2020 року всі аукціони чи торги вібувалися в кабінеті балансоутримувача, тобто було оголошення в газеті, на сайті, що такого-то числа відбудеться аукціон, люди готували пакет документів зі своїми пропозицями і ціною, яку вони пропонували платити за оренду приміщення, і той, хто пропонував більшу ціну, ставав переможцем.
У новому законі передбачена участь виключно через систему “Прозорро”, що дає можливість брати у конкурсі більшій кількості людей. Це плюс. Але є й мінуси. До прикладу, раніше міська рада мала право різним орендарям встановлювати різні вимоги в залежності від виду діяльності. Таким чином, громадські неприбуткові організації могли платити усього 3 відсотки на рік від оціночної вартості об’єкта, перукарні — 6%, а ювелірні магазини — 40%, то за новим законом усі без винятку поставлені в однакові умови. Тобто, орендна ставка буде 12% річних від оцінки вартості приміщення для всіх.
Чому мінус? Приміром, ті ж підприємці, які займались пошиттям одягу, ремонтом взуття і раніше сплачували 5-6% від оціночної вартості орендованого приміщення, зараз мають платити вдвічі більше, і це лише стартова ціна, яка під час торгів може вирости. Тому не для всіх, враховуючи пандемію, вона буде підйомною. Відтак багато орендарів можуть відмовитись від такої оренди. Дехто сьогодні нарікає, мовляв, міська рада встановлює занадто високі ціни на оренду об’єктів комунальної власності, то маємо розуміти, що ціну визначає закон, який ухвалила Верховна Рада, а не міська.
Наразі на аукціон вже виставлено понад півсотні приміщень комунальної власності Хмельницької тергромади. Будь-хто може зареєструватися на електронному майданчику і під час торгів у реальному часі, виграти торги, отримавши в оренду приміщення, яке його влаштовує.
Всі деталі нового закону та перелік об’єктів, які виставляються на аукціон, будуть завантажені на офіційний сайт Агенції муніципальної нерухомості.
Ольга Сєргєєва