У вересні у навчальних закладах Хмельницького за парти сядуть понад 4,1 тисячі першачків. Із них сформують на шість класів більше, ніж минулого року. Усі дітлахи здобуватимуть знання за стандартом Нової української школи (НУШ).
Сучасні методики навчання у молодшій школі потребують додаткових капіталовкладень. Згідно з новими стандартами кожна дитина у класі повинна сидіти за окремою партою. Навчальні кімнати мають бути обладнані мультимедійною технікою, іграшками та куточками для відпочинку. Нові стандарти впроваджуватимуться другий рік поспіль.
Відтак у приміщеннях, обладнаних торік, тепер навчатимуться другокласники, а для першачків купуватимуть усе нове. Цього року на закупівлю меблів, дидактичного матеріалу та комп’ютерного обладнання для першокласників міста планують витратити більше 9 мільйонів гривень, із них 4,2 мільйона — з міського бюджету, решта ― субвенція з державного.
“Станом на кінець липня освоєно 53% коштів. Уже придбали 80% одномісних парт зі стільцями. До початку нового навчального року сучасними меблями, комп’ютерною технікою, мультимедійними дошками, проекторами та необхідним навчальним матріалом молодша школа буде забезпечена”, ― зазначає заступник начальника департаменту освіти та науки міської ради Світлана Губай.
На відміну від багатьох педагогів, учителька початкових класів Хмельницької спеціалізованої школи №30 І ступеня Ірина Цюзік навчає за стандартами Нової української школи вже третій рік поспіль, бо у 2017 році разом із учнями взяла участь у пілотному проекті.
Учителька із понад 20-річним педагогічним стажем твердить, що нові методики сприяють швидшому розвитку школярів, а самих педагогів спонукають шукати більш ефективні підходи як до викладання, так і до спілкування з учнями. До речі, батьки тепер є партнерами та помічниками вчителів і, за бажанням, можуть бути учасниками навчального процесу.
На відміну від типового першого уроку, кожен день у школі Ірина Леонідівна розпочинає з неординарної ранкової зустрічі. Вмостившись зручно разом із учнями на килимі, вони спілкуються на рівних, дізнаються про настрій одне одного, і, врешті, поступово вчителька переходить до навчальної теми.
“Під час таких розмов діти відчувають, що вони — одна спільнота, у якій кожен посідає вагоме місце. Спілкування допомагає учням налаштуватися на правильний емоційний лад, тому зникає супротив до навчання. Якщо трапляється, що хтось із дітлахів втомився від роботи у колективі, він може усамітнитись. У класі маємо окремий куточок із м’якими пуфами, книгами та олівцями, де діти можуть якийсь час займатися тим, що їм до душі”, ― каже Ірина Цюзік.
Завдяки одномісним партам дислокація учнів у класі може бути легко змінена. Чимало занять відбуваються в групах. Щоб малюки краще контактували одне з одним, час від часу в цих групах відбуваються ротації. А ще чимало занять проводять нетрадиційно — на свіжому повітрі.
Ще однією суттєвою відмінністю НУШ є те, що під час вивчення різних предметів кожного дня концентрується увага на одній темі. Наприклад, вивчаючи “Світ захоплень” чи “Спорт”, малюки читають, пишуть, малюють та обговорюють цю тематику.
У перших двох класах молодшої школи навчальний процес відбувається у формі гри. За допомогою великих та маленьких деталей конструктора “Лего” вони рахують, складають розповіді, пояснують явища природи. Щоб втримувати увагу дітей та їхню активність під час уроку, вчитель має знайти підхід до кожної дитини.
У департаменті освіти і науки міської ради зазначають, що всі вчителі, які набиратимуть першокласників та навчатимуть їх за новими стандартами, пройшли відповідну підготовку в обласному інституті післядипломної педагогічної освіти.
Ірина Бабієнко