Порядок денний квітневого інформаційного дня міської ради складався з двох питань роботи у сесійній залі з продовженням у виїзному форматі. Депутати мали заслухати інформацію про хід виконання Програми міського електротранспорту м. Хмельницького на 2016-2020 роки та щодо функціонування захисних укриттів і системи оповіщення у надзвичайних ситуаціях на території міста.
Розповідаючи колегам про реалізацію Програми, директор КП “Електротранс” Віктор Паламарчук звернув увагу на відповідне сесійне рішення, за яким щороку тролейбусний парк мав оновлюватися на 10 одиниць: за рахунок придбання нових тролейбусів та капітального ремонту старих. Останні функціонують на маршрутах з 1981 року і переважна більшість відпрацювала свій ресурс навіть з перевищенням. Для оновлення парку позаторік на виконання Програми з міського бюджету було виділено 47,5 мільйона гривень, за які для підприємства придбали 10 нових тролейбусів — найбільше за роки незалежності. Торік фінансування через об’єктивні причини зменшилося до 33,4 мільйона гривень, відповідно закупили тільки сім одиниць. Нинішнього року навантаження на бюджет міста зросло ще більше через перекладання на нього функцій держбюджету, тому виконання Програми підприємство змушене буде частково здійснювати через лізинг. За словами Віктора Паламарчука йдеться про придбання 20 нових тролейбусів і великогабаритних автобусів. Нині у робочі дні на маршрути виходить 70-72 тролейбуси, у вихідні — 54. Збільшення кількості рейсів залежить від кадрового забезпечення підприємства, насамперед від кількості водіїв та кондукторів. Потреби: 230 тих і других, у наявності 150 водіїв та 138 кондукторів. На жаль, підготовлені на підприємстві водії шукають кращого життя у великих містах та за кордоном. Так, у Києві, за інформацією директора КП “Елекстротранс”, погодинна ставка водія втричі вища, ніж у Хмельницькому.
На виконання Програми тролейбусники використовують і власні виробничі ресурси, завдяки яким за минулі роки було капітально відремонтовані три тролейбуси. Але ці ресурси також обмежені кваліфікованими спеціалістами-ремонтниками.
Стабільна робота КП “Елекстротранс” залежить і від стану його господарства. Так, регулярного ремонту потребують 89 км силових кабелів, 199 км контактної мережі і обслуговування 3151 опори, що вимагає значних коштів. Проблем додають постійні зміни тарифів за електроенергію, зокрема її ціна у квітні для підприємства вкотре зросла на 29 копійок за 1 кВт.
Натомість, як зазначив Віктор Паламарчук, незважаючи на ці складнощі, підприємство працює стабільно, у колективі нормалізована трудова атмосфера, збільшується заробітна плата, працівники соціально забезпечені.
Актуальність обраної теми депутатського дня підтвердила активність обранців у її обговоренні. Зокрема у них виникло багато запитань і пропозицій: щодо роботи моніторів у тролейбусах, дотримання графіку руху, моніторингу пасажиропотоку, підготовки кадрів, обслуговування пільговиків, співпраці з закладами профтехосвіти, рекламодавцями…
З другого питання порядку денного депутатів інформував начальник управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення і охорони праці Дмитро Білоус. Для оповіщення про надзвичайну ситуацію в місті створена централізована система, роботу якої забезпечує Хмельницька філія ПАТ “Укртелеком”. Це — телефонна мережа і проводове радіомовлення, котрими на 100% охоплена територія міста. Також встановлені 99 вуличних гучномовців на транспортних зупинках і речових ринках, 20 електросирен. Відповідні служби оснащені необхідною апаратурою — й аварійними джерелами електроживлення. Оповіщення населення про загрозу чи виникнення надзвичайного стану має здійснювати патрульна поліцієя. Відповідний договір укладений також з КП “Муніципальна телерадіокомпанія “Місто”. Готовий співпрацювати щодо цього і оператор мобільного зв’язку “Киїстар”. Для координації дій з оповіщення населення розпорядженням міського голови створена спеціальна робоча група.
При виникненні надзвичайної ситуації укриттю в захисних спорудах підлягають 267900 осіб — за відповідними розрахунками цього року. З наявних 65 сховищ 26 є у державній власності, 30 — у приватній. Рівню “готові” відповідають 28 сховищ, “обмежено готові” — 19, “не готові” — 19. На утримання і покращення стану сховищ комунальної власності торік було виділено понад 30 тисяч гривень. Крім сховищ, за актами комплексної перевірки та інвентаризації, на території міста є одне протирадіаційне укриття, дев’ять споруд подвійного призначення, 819 найпростіших укриттів і 11345 таких укриттів у приватному секторі.
За словами Дмитра Білоуса, переважна більшість сховищ і укриттів у неналежному стані й “потребують величезних коштів для виконання призначених функцій”. Відповідаючи на запитання депутатів, він розповів про організацію і практику навчання у закладах освіти щодо дій в умовах надзвичайного стану, перевірку торговельно-розважальних центрів на протипожежну безпеку, роботу системи оповіщення за відсутності електроенергії та інше. Загальний висновок спільної розмови був невтішний: “На державному рівні сучасної комплексної системи захисту населення в умовах надзвичайного стану не створено”.
Практичне ознайомлення зі станом і функціонуванням захисного укриття депутати продовжили на КП “Хмельницькводоканал”.
Володимир РАЗУВАЄВ