Головний фінансовий документ міста — бюджет на 2018 рік уже презентований громаді. 27 грудня — сесія Хмельницької міської ради. Чи буде схвалений документ разом із пропозиціями та доповненнями, внесеними під час обговорення, залежить від депутатів. Наша розмова на фінансові теми з начальником фінансового управління міської ради Сергієм ЯМЧУКОМ.
Головний фінансовий документ міста — бюджет на 2018 рік уже презентований громаді. 27 грудня — сесія Хмельницької міської ради. Чи буде схвалений документ разом із пропозиціями та доповненнями, внесеними під час обговорення, залежить від депутатів. Наша розмова на фінансові теми з начальником фінансового управління міської ради Сергієм ЯМЧУКОМ.
t— Сергію Миколайовичу, чи вдався рік у фінансовому плані для міста?
— Якщо наповнено дохідну частину бюджету й ефективно її освоєно, то можна сказати, що в цілому рік для міста вдалий. Щодо бюджету 2017 року, то він якісніший за попередній. Капітальні видатки ми запланували ще під час формування базового документа, в грудні 2016-ого. В першу чергу — на ремонтні роботи, а не на придбання техніки. Головні розпорядники коштів мали достатньо часу на виготовлення проектно-кошторисної документації, проведення експертиз, тендерних процедур і вже влітку взялися за виконання запланованого. Тому нам вдалося зробити набагато більше, ніж раніше. А придбання техніки планували в липні, отримавши результати перевиконання за перше півріччя.
t— Кажуть, ніщо краще не характеризує якість бюджету, як кошти, витрачені на розвиток міста.
— Саме так. За фактом бюджет розвитку Хмельницького за 2017 рік склав понад півмільярда гривень. Оскільки таку суму місто змогло витратити вперше, маємо й справді чим гордитися.
t— Завдяки чому вдалося наповнити дохідну частину бюджету?
— Зменшивши податкове навантаження на підприємців, ми отримали збільшення кількості середнього бізнесу й значне перевиконання доходів по ПДФО, який займає 52% питомої ваги власних доходів. Хочу подякувати відповідальному бізнесу, який у нелегкий час працює та сплачує податки в бюджет міста. Адже були побоювання, що зростання мінімальної зарплати зажене частину підприємців у тінь або ж вони закриють бізнес. Та нічого поганого не сталося. Навпаки, за перше півріччя при уточненні отримали понад 500 мільйонів гривень до бюджету розвитку.
Ще один фактор, який зіграв важливу роль: увага ефективному управлінню фінансами. Маючи кошти на окремому казначейському рахунку, після відкритого конкурсу депозитних рахунків ми розмістили на депозиті вкладення й отримали плюс 25 мільйонів гривень до бюджету. Ці операції проводилися постійно: як правило, кошти на депозит лягали на вихідні, коли не було потреби в фінансуванні поточних чи капітальних видатків, закриття фінансових зобов’язань. Для порівняння: 25 мільйонів гривень — це навіть більше, ніж від пайової участі всіх забудовників. Крім того, ми не допустили жодних заборгованостей ні з заробітної плати, ні за енергоносії, ні в оплаті підрядникам за роботу. Все фінансувалося вчасно. 25 мільйонів гривень — це та сума, наприклад, на яку ми закупляємо медикаменти для закладів охорони здоров’я. Цей обсяг коштів еквівалентний 3000 робочих місць із відповідними відрахуваннями з них податків. Ми переконалися: кошти повинні працювати.
t— На вашу думку, у поточному році кошти освоювалися краще, ніж у попередньому?
— Так. Наші головні розпорядники стали досвідченішими. Погодні умови ще дозволяють продовжувати працювати, освоювати кошти. Як відзначив у щорічному звіті міський голова, ми впоралися з виконанням об’єктів значно краще, ніж у минулому році.
t— Сергію Миколайовичу, як формувався бюджет наступного року?
— Роботу над новим фінансовим документом міста розпочато ще на початку осені. Прийнято відповідне розпорядження міського голови про заходи з підготовки бюджету на 2018 рік. Бюджет країни прийнятий вчасно і це дало можливість сформувати проект бюджету міста на чітких показниках держави по трансфертах. Уперше формування бюджету міста відбувалося публічно за участю громадськості, депутатів, членів міськ-виконкому, які надали пропозиції. Досить активно відбулось обговорення. Частина пропозицій врахована при доопрацюванні бюджетних запитів. Після цього ми сформували проект бюджету й винесли на обговорення-презентацію.
t— Охарактеризуйте основний фінансовий документ міста 2018 року.
— Думаю, всім відомо, що найефективнішими реформами є децентралізація фінансів. 2014 року вона зводилася до того, аби зменшити централізацію коштів і більше залишати їх у місцевих бюджетах. 2015-го, порівняно з 2013-м, втричі зросли капітальні видатки. Але разом з тим держава почала збільшувати додаткові повноваження по видатках, не додаючи при цьому джерел надходжень у місцеві бюджети. І це добре видно з бюджету 2018 року. Коли формувався його проект, було запропоновано передати фінансування пільг на житлово-комунальні послуги на місцеві бюджети. Для Хмельницького це додатково ще майже 80 мільйонів гривень. І завдяки місцевому самоврядуванню, яке почало бити на сполох, пільги залишилися на фінансуванні держави. Однак є особливості держбюджету, які призвели до збільшення проїдання ресурсів на місцях. Наприклад, у галузі охорони здоров’я є зростання субвенції на 6% при потребі 16%. Тож якщо минулого року до коштів держави ми дотували медицину додатково на 100 мільйонів гривень, то на наступний рік заклали на 40 мільйонів більше. Аналогічна ситуація в освіті. Крім зарплати вчителям, додаткові ресурси будуть спрямовані на профтехосвіту, яка також дофінансовується з міського бюджету: на понад 80% до потреби. Додаткові витрати і на оплату теплопостачання для бюджетної сфери, вартість якого зросла на 32%. От і виходить, що зростання доходів міського бюджету хоча й перевищує 234 мільйони, однак бюджет розвитку зменшиться на 41 мільйон гривень порівняно з нинішнім роком.
t— На що це вплине?
— На жаль, довелося зменшити видатки на капітальний ремонт доріг. Але ми повернемося до бюджету розвитку при розподілі вільних залишків. Якщо гарно попрацюємо над наповненням дохідної частини і буде перевиконання, вноситимемо зміни й до видаткової частини. Тому, думаю, ще знайдемо додаткові кошти на розвиток.
Та не слід забувати й про можливе збільшення поточних витрат. Наприклад, цілком вірогідне заявлене урядом підвищення мінімальної зар-плати до 4100 гривень. За нашими попередніми розрахунками для міста — це додаткові 40 мільйонів гривень.
Не можна не брати до уваги й інфляційні процеси, які, на жаль, тільки посилюються.
t— Які суттєві зміни видаткової частини бюджету?
— У цілому бюджет збалансований. Але зміни, звичайно, є. На понад 30% зросли витрати на харчування дітей у школах і садках. Збільшено також фонд дитсадків удвічі: з розрахунку 200 гривень на дитину. На бюджетному забезпеченні 44 додаткові групи продовженого дня, крім цього, на кожну дитину в фонд школи виділялося по 100 гривень. На 18% збільшилися видатки на медикаменти.
t— На що надіємося найбільше?
— Найбільша питома вага в загальних доходах — податок з доходів фізичних осіб, єдиний податок, акциз, податок на землю й нерухомість та плата за адмінпослуги.
У базовому бюджеті на 2018-й у першу чергу плануємо капітальні видатки на перехідні об’єкти. Найважливіші з них — будівництво дитсадка на вулиці Залізняка, завершення будівництва дитсадків у Гречанах та Лезневому, інші об’єкти в галузі освіти. Збільшено на 10 мільйонів гривень фінансування капремонту доріг поточним суцільним методом, який, як показує практика, є досить ефективним. 30 мільйонів гривень буде витрачено на капітальний ремонт прибудинкових територій, майже 4 мільйони гривень (вдвічі більше 2017 року) — на облаштування спортивних та дитячих майданчиків.
За основними напрямками видатки збережені і збільшені. Через відсутність ресурсів поки не можемо передбачити придбання тролейбусів та іншої техніки.
t— Чи фінансуватиметься Програма енергоефективності?
— Передбачено фінансування всіх раніше прийнятих програм, навіть нових. Зокрема, з відшкодування відсоткових ставок за кредитами для населення та ОСББ на заходи енергозбереження. Що стосується бюджетної сфери, то фінансування передбачено на виготовлення проектно-кошторисної документації. П’ять перехідних об’єктів з енергозбереження отримають донорські кошти від НЕФКО, інші п’ять фінансуватимуться з міського бюджету. Зокрема, півмільйона гривень передбачено на заміну ламп розжарення на ЛЕД-лампи. Передбачено 1 мільйон гривень на заміну ліжок та м’якого інвентарю у двох міських лікувальних закладах…
t— Ваші побажання, Сергію Миколайовичу, на рік наступний.
— Щоб зростав бюджет розвитку міста, головні розпорядники коштів своєчасно та ефективно освоювали їх і забезпечували розвиток міста.
Розмовляла ВІКТОРІЯ СТАНДРІЙЧУК