У рамках “Школи муніципального енергоменеджменту в навчальних закладах”, організованої ГО “Хмельницький молодіжний клуб розвитку”, 26 освітян напрацювали кілька ідей, які допоможуть місцевим навчальним закладам. Свої проекти педагоги презентували минулої п’ятниці в обласній універсальній науковій бібліотеці.
У рамках “Школи муніципального енергоменеджменту в навчальних закладах”, організованої ГО “Хмельницький молодіжний клуб розвитку”, 26 освітян напрацювали кілька ідей, які допоможуть місцевим навчальним закладам. Свої проекти педагоги презентували минулої п’ятниці в обласній універсальній науковій бібліотеці.
За словами голови ГО “Хмельницький молодіжний клуб розвитку” Степана Кушніра, актуальність “Школи муніципального енергоменеджменту в навчальних закладах” зросла після опитування, проведеного серед учнів старших класів. Як виявилося, більшість із них не знають, які є види альтернативних джерел енергії, та погано орієнтуються в питаннях енергоефективності.
“Ми побачили прогалини у знаннях учнів і вирішили це виправити. Найперше, розробили збірник тренінгів з енергоефективності, за допомогою яких учителі зможуть цікаво й доступно подати інформацію, яка знадобиться дітям у дорослому житті. Також для освітян провели спеціальні заняття, під час яких вони розробили перспективні проекти”, — розповів Степан Кушнір.
На його переконання, змінювати свідомість хмельничан у сферах екології та енергоефективності потрібно зі шкільної парти. Відтак громадські активісти планують охопити своїми проектами понад 27 тисяч школярів. Коли учні приходять додому, вони приносять із собою думки, почуті від учителів. Таким чином діти зможуть заохочувати батьків ощадливіше використовувати енергію чи сортувати сміття.
Перший проект, розроблений освітянами, стосується сортування сміття у навчальних закладах. Про важливість цієї ініціативи розповіла вчителька НВК №10 Алла Крук.
“Зазвичай процес утилізації сміття починається з його сортування. Необхідний певний час, щоб привчити людей сортувати сміття, — зазначила Алла Крук. — Ми пропонуємо почати цей процес з дітей. Для цього слід встановити у кожній школі по два контейнери, в один із яких учні викидатимуть папір, а в інший — пластик. Це допоможе виховати у дітей розуміння проблеми, а навчальному закладу — отримати додаткові кошти. Бізнесу, який займається переробкою пластику й паперу, буде вигідно співпрацювати зі школами, адже там накопичується багато подібного сміття”.
Про другий проект, спрямований заохочувати навчальні заклади економити енергоресурси, розповіла старший майстер ВПУ №25 Любов Пархомюк. На її переконання, необхідно стимулювати навчальні заклади до енергоефективності за допомогою фінансових механізмів. Нині, якщо школа зекономить певну суму, заощаджуючи на енергії, ці гроші їй не повертаються. Навпаки, навчальному закладу зменшують ліміт використання енергоресурсів.
“У результаті — керівництво навчальних закладів не надто активно намагається зменшувати обсяги використання енергії. Ми ж пропонуємо зекономлені школою гроші повертати їй на впровадження заходів з енергоефективності. Тоді навчальні заклади все більше економитимуть на спожитих енергоресурсах”, — наголосила Любов Пархомюк.
Заступник завідувача відділу енергоменеджменту Хмельницької міської ради Сергій Кисіль зазначив, що ці пропозиції доволі слушні.
“Задля питання сортування сміття вже створена робоча група, яка розробляє концепцію поводження з твердими побутовими відходами. А ось щодо впровадження заохочень для навчальних закладів за економію енергоносіїв, то ми працюємо над розробкою подібного проекту. Ще у березні ми провели енергоаудит місцевих навчальних закладів і на його основі напрацювали заходи з їх енергоефективності. Усе це увійде в концепцію з енергозбереження для нашого міста, яку ми презентуємо вже незабаром”, — зазначив Сергій Кисіль.
Отож напрацювання хмельницьких освітян можуть вплинути на життя міста. Не відстають з ідеями й учні. За словами Степана Кушніра, школярів також турбує стан екології і в них є цікаві думки. Їх громадські активісти планують оформити у готові проекти й презентувати хмельничанам.
“Школа муніципального енергоменеджменту в навчальних закладах Хмельницького” була реалізована у рамках проекту ЕСКОМ (енерго-ефективність — створення коаліції на місцях) у 2016 році.
Андрій ЯЩИШЕН
Фото автора