Соціум

Роман Миколаїв: “Прагнемо, щоб освіта була якісною, а процес — прозорим”

У дитячих садочках, школах, інших навчальних закладах засівають зерно майбутньої нації. Отож саме від педагога — вихователя, вчителя залежать моральність, освіченість громадян. Тому очолювати сферу освіти має висококваліфікований фахівець. У нашому місті 100 днів тому цю посаду довірили Роману Миколаїву. Про його кроки з командою однодумців щодо покращення освіти міста наша розмова.

У дитячих садочках, школах, інших навчальних закладах засівають зерно майбутньої нації. Отож саме від педагога — вихователя, вчителя залежать моральність, освіченість громадян. Тому очолювати сферу освіти має висококваліфікований фахівець. У нашому місті 100 днів тому цю посаду довірили Роману Миколаїву. Про його кроки з командою однодумців щодо покращення освіти міста наша розмова.

— Романе Дмитровичу, до цієї посади ви йшли не один рік…
— У 1997-ому закінчив обласний ліцей з поглибленим вивченням наук. Того ж року став студентом історичного факультету Камʼянець-Подільського університету ім. І.Огієнка. З 2002 до 2004 року навчався в аспірантурі інституту філософії ім. Григорія Сковороди у Національній академії наук. Нині здобуваю науковий ступінь кандидата філософських наук.
Працював в університеті “Україна”, Національній академії Державної прикордонної служби України ім. Богдана Хмельницького, у Київській Міжрегіональній академії управління персоналом. Сім років був проректором у духовній академії на Тернопільщині.
Пропозицію міського голови стати начальником міського управління освіти отримав у грудні 2015 року. Погодився тому, що добре знаю і поважаю життєві принципи Олександра Симчишина. З ним навчався (сиділи разом на студентській лаві) у Камʼянці-Подільському.
Вірю, що якісні зміни в державі залежать від добросовісних, розумних людей. Саме моральність, на мою думку, відрізняє команду нових міських управлінців.
Офіційно на посаді я — з 1 березня. Мені як очільнику освітньої сфери міста дуже подобається темп, у якому працюють освітяни. Добре освоївся в галузі, бо чимало працював у вищій школі. Вважаю, потрапив у свою стихію.
— За які зміни в освіті взялись одразу?
—  Найперше — за унеможливлення корупційних схем та фінансових зловживань. У місті щодо цього було чимало чуток (якісь мали підґрунтя, якісь — ні). Не буду називати навчальні заклади, аби не кидати на них тінь, але були виявлені факти підкупу вчителів: ставили вищі оцінки за певну суму. За цими фактами винесені догани, оскільки суми, отримані вчителями, не підлягали ні адміністративній, ні кримінальній відповідальності. 
Звичайно, не обійшлося без кадрових перестановок. Нині у мене новий заступник з матеріально-технічної бази, якому я довіряю. Змінено ще кількох керівників, серед них — директор дитячого табору відпочинку “Чайка”.
— Як щодо прозорості, публічності фінансування в освіті?
— З 1 квітня діють зміни до Закону “Про тендерні закупівлі”, що дозволяють вводити представника громадськості як спостерігача у тендерний комітет. Щоб запровадити нововведення у нашому місті, звернувся до громадськості з пропозицією знайти такого спостерігача — відреагували не одразу. Але вже під час тендера щодо добудови дитячого садка №25 були присутні представники організації “Хмельницький. Самооборона і громадський контроль”.
Перейшли на прозору систему закупівель у сфері освіти. Відтепер про витрати звітуватимемо публічно, зокрема й через мережу Інтернет. Оприлюднюватимуться звіти про закупівлю всього, до дрібниць: від канцелярії та побутової хімії до приладдя, ремонтів навчальних закладів, харчування тощо. 
— Які ще кроки до прозорості освітнього процесу?
— Перед тим, як стати начальником управління, я обіцяв відкритість освіти. Тому, очоливши управління, одразу зініціював створення громадської ради, щоб пересічні хмельничани (їх у раді 31) бачили і розуміли, як відбуваються кадрові призначення, преміювання, надання стипендій… Уже двічі збиралась ініціативна група, установчі збори відбудуться 20 червня, де оберуть голову ради. Цей дорадчий орган входить у структуру управління. Тобто громадськість постійно спостерігатиме за освітнім процесом.
— Багатьох нині турбують батьківські внески у дитсадки і школи. Як вирішити цю проблему?
— З нею я добре знайомий і як освітянин, і як батько. 17 квітня відбувся загальноміський батьківський форум. Попередньо спілкувався з завідувачами дитячими садками, директорами навчальних закладів. На думку освітян, відмовитися від батьківських внесків узагалі — неможливо, оскільки державного фінансування недостатньо.  
Якщо взяти за приклад досвід фінансування освіти у розвинених країнах (Канада, США, Польща), там батьки теж беруть у цьому участь. Тут немає нічого кримінального і це не пострадянська традиція. Така практика існує в усьому світі.
На батьківському форумі присутні погодилися з цією думкою. Але батьки, зрозуміло, вимагають абсолютної прозорості. Тому навчальні заклади чи на власному Інтернет-сайті, чи на паперових носіях, дошках оголошень зобовʼязані опубліковувати загальні суми батьківських внесків і витрат.
Також батьки прийняли рішення, що внески повинні бути добровільними, а їхній розмір —  конфіденційним. У звіті вказується лише загальна сума, зібрана з класу чи школи. Ці внески вважаються благодійництвом. 
— Як ще виявляєте проблеми у сфері міської освіти?
— Конструктивною стала участь освітян у першій стратегічній сесії загальноміського форуму “Хмельницький майбутнього” щодо Програми розвитку міста до 2025 року.
Як наслідок, нині працюємо над нагальними проблемами. Наприклад, виявили, що у багатьох дитсадках старі огорожі. Діти можуть легко вийти з території дошкільного закладу, а сторонні — туди потрапити.
Вирішуємо проблеми освітленості і відеоспостереження територій навчальних закладів, харчування та інші.    
Під час форуму громада міста запропонувала відкрити фізико-математичний ліцей. Адже гуманітаріїв у місті багато, на відміну від точних наук. Отож потрібно популяризувати цей профіль.
Ще хмельничани хочуть створити навчальний заклад зі спортивним спрямуванням. 
— Усі зміни, найперше, для того, щоб діти отримали якісні знання. З якими здобутками завершився навчальний рік?
— У місті 138 випускників-медалістів (100 золотих і 38 срібних медалей). Зовнішнє незалежне оцінювання пройшло успішно, остаточні результати будуть у кінці червня.
На жаль, цьогоріч хмельничани показали нижчий рівень знань на олімпіадах і конкурсах, написанні наукових робіт Малої академії наук. В області нас випередили Нетішин, з окремих предметів — Шепетівка.
— Ще одна проблема — недостатня кількість місць у дитячих садочках, відтак і черги.
— У нас — приріст населення, така тенденція передбачається і в найближчі пʼять років. Тому 3,5 тисячі дітей 2013 року народження минулоріч не потрапили у дитячі садки. Їх автоматично перекинули у чергу з 2015 на 2016 рік. Це, звичайно, обурює батьків.  
Щоб вирішити проблему, в грудні розпочалася добудова на чотири додаткові групи ДНЗ №3 “Світлячок” у Ружичній. Перебудовується під дитячий садок приміщення у Гречанах. У Лезневому розпочали процедуру передачі землі під дитячий садок. Уже є проект НВО на Озерній.
Ще виявили, що постійно відвідують дитячі садочки лише 72 відсотки малечі. Тому кількість місць у групах плануємо збільшити до 35 осіб. У деяких дитсадках відкриємо додаткові групи.
Питанням черг у дитсадки займається нині Центр надання адміністративних послуг. 
— Настало літо. Турбуєтеся про дитячий відпочинок?
— Звісно. У 20 школах діють пришкільні табори, з 1 червня “Прибузька республіка” — при Палаці творчості дітей та юнацтва, запрацював і міський табір “Чайка” у Головчинцях.
— Яких сюрпризів чекати школам у наступному навчальному році?
— Закуповуємо компʼютерну техніку, школи отримають нові парти… Завершується утеплення дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, тривають ремонти.
— Дякую за розмову.
Ірина САЛІЙ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *