Соціум

Опера “Назар Стодоля” на сцені обласної філармонії

Шевченко сучасний. Шевченко пророчий. Шевченко актуальний. У день, коли про феномен славетного Кобзаря говорили багато і повсюдно, пафосно і щиро, з розумінням і “для годиться” —  в обласній філармонії Шевченка співали.

Шевченко сучасний. Шевченко пророчий. Шевченко актуальний. У день, коли про феномен славетного Кобзаря говорили багато і повсюдно, пафосно і щиро, з розумінням і “для годиться” —  в обласній філармонії Шевченка співали.

Прем’єра опери Костянтина Данькевича “Назар Стодоля” за однойменною п’єсою Тараса  Шевченка запросила у світ музики, голо-сів, драматургії, українського колориту і нашого етнічного барвистого мелосу. Ще у фойє філармонії стало зрозумілим, що подія викликала неабияку цікавість у представників культурної еліти краю — багато знайомих облич. А ще потішило, що на прем’єру завітали цілими родинами, навіть з маленькими дітьми. І хоча зовсім юному поколінню, напевно, важко було зрозуміти геть усі перипетії драми — бо ж як пояснити сучасній дитині, що доньку можна посватати за старого чоловіка, якого вона в очі не бачила? — утім загальний настрій, динаміка, яскраві народні костюми та акторська гра буквально з перших хвилин запросили до світу, створеного на сцені. А там вирувало українське Різдво! Було лірично і тривожно, піднесено і ницо, щиро і підступно, самовіддано й вірно. Там у всій повноті голосів, пластики, емоцій утверджувалося життя! Під час окремих сцен були задіяні до сотні артистів — чоловічий хор і балет ансамблю “Козаки Поділля” (балетмейстери — заслужена артистка України Олена Єфімчук, Сергій Качуринець), муніципальний камерний хор (хормейстери — заслужений діяч мистецтв України Ігор Цмур, Дмитро Голуб). Яскраво перевтілились у своїх персонажів заслужені артистки України Фатіма Чергіндзія та Олена Леонова, виконавці ролі сватів Андрій Юрченко та Казимир Місюренко. Виконавець ролі козака Гната Степан Дробіт до роботи над цією оперою долучився і в ролі помічника режисера.  “До прем’єри готувалися приблизно три місяці. Спочатку солісти розучували тексти, потім робота з диригентом та диригента з оркестром. Згодом все це разом зводили та працювали з режисером”, — розповів артист. Над постановкою трудилися Орест Пастух, художник-постановник Олена Янчук. А головні партії виконали лауреати міжнародних конкурсів Дмитро Жуков — сотник Хома Кичатий, Ольга Абакумова — Галя, Михайло Малафій — Назар Стодоля.
Якщо акторська гра на сцені — одне крило опери, то друге — музичне наповнення. Симфонічний оркестр обласної філармонії та диригент Тарас Мартиник професійним виконанням створювали тло й основу, легкість і напруження, акцентували і підсилювали хід дії у той час, коли на сцені втілювалося справжнє дійство — з ліричним наповненням, глибоким драматизмом, веселощами і жартами, водінням Кози, танцями і навіть боями на шаблях… А потім зала вибухнула оплесками і вигуками “Браво!”… Непомітно і навіть якось швидко збігли майже три години опери, поділені на три дії.
…Вже після привітань з блискучою прем’єрою, обіймів, дарування квітів і фотографувань за дверима філармонії зустрів мрячним дощем весняний вечір. І попри контрастність — з козацько-різдвяних декорацій опери в антураж вологого провесня з ліхтарями, автівками і світлофорами — не полишало відчуття близькості і дивної спресованості. Спресованості відчуттів, доль, творчих геніїв музикантів та співаків, Шевченка і всіх нас. А ще — втіхи від того, що випало співпрацювати, дружити з людьми, котрі, попри всю однотонність буднів, здатні своїми талантами створювати те, що стає подією в житті не лише її творців, а й глядачів. Опера “Назар Стодоля” — третя в творчій долі філармонії. Ми, глядачі, швидко звикаємо до хорошого. Отож чекаємо наступної прем’єри!
Оксана Радушинська
Фото Петра Радушинського

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *