Соціум

Тариф повертається, але проблема загострюється

Минулого тижня у міському Будинку культури відбулося громадське обговорення щодо зміни вартості тарифу на проїзд в автобусах, які здійснюють пасажирські перевезення у режимі маршрутного таксі. Цей захід ініціювала Хмельницька асоціація приватних перевізників, яка звернулася до керівництва міста з пропозицією повернутися до вартості тарифу, який діяв з лютого до вересня 2015 року і складав 3,5 гривні.

Минулого тижня у міському Будинку культури відбулося громадське обговорення щодо зміни вартості тарифу на проїзд в автобусах, які здійснюють пасажирські перевезення у режимі маршрутного таксі. Цей захід ініціювала Хмельницька асоціація приватних перевізників, яка звернулася до керівництва міста з пропозицією повернутися до вартості тарифу, який діяв з лютого до вересня 2015 року і складав 3,5 гривні.

Тоді, як відомо, за підсумками громадських слухань та висновками Антимонопольного комітету, рішенням міськвиконкому він був тимчасово зменшений на 50 копійок. Подальший ріст інфляційних процесів з відповідним подорожчанням запасних частин і паливно-мастильних матеріалів змусив перевізників повернутися до цієї теми. Відгуком їхнього звернення і стало громадське обговорення, організоване управлінням транспорту і зв’язку міської ради, — як процедурний захід, що передує прийняттю відповідного регуляторного акта. Оскільки перевізники узгодили з владою міста повернення старого тарифу і проект рішення щодо цього був уже підготовлений для ухвалення засіданням виконавчого комітету міської ради, громадський захід мав формальний характер і не передбачав якихось ускладнень. Але не так сталося, як гадалося.
Зауважимо, що проведення громадських слухань чи обговорень щодо будь-яких питань, які потребують прийняття міською владою регуляторних актів, відбувається у нас за сталою, відпрацьованою схемою — у середовищі зацікавленої сторони. Участь незалежних громадських об’єднань, експертів, відомчих структур лише імітується або взагалі ігнорується. Відтак розмова часто не має належного фахового рівня, стаючи формальністю — заради “галочки”. Ось і цього разу глядацьку залу міського Будинку культури заповнили в абсолютній більшості перевізники з незначним вкрапленням представників громадськості та ще меншим — депутатського корпусу. Але саме нечисленна група громадських активістів зі складу громадської ради при міськвиконкомі зламала звичні традиції та спровокувала неабиякий емоційний вибух, який перетворив цей захід на “цирк і балаган”, за висновками його учасників.
Початок вакханалії поклав виступ заступника голови профільного комітету громадської ради Руслана Ковальчука. Замість оцінки запропонованої вартості тарифу, він звинуватив керівництво управління транспорту і зв’язку в лобіюванні інтересів приватних перевізників і заявив, що громадська рада рекомендує міському голові достроково провести новий конкурс з пасажирських перевезень та визначити нові блоки маршрутних напрямків. Колеги зустріли цей виступ аплодисментами, а перевізники — вибухом гарячих емоцій протесту. Зокрема їхні радикально налаштовані активісти назвали громадську раду самозваною, невідомо ким і для чого обраною та далекою від знання проблем перевізників. Взаємна перепалка ледь не призвела до бійки. Задеклароване громадське обговорення стрімко зайшло у глухий кут, повернути його у нормальне русло потребувало неабияких зусиль. Посипалися гарячкуваті репліки про ціни в магазинах, на газ, комунальні тарифи, збитковість перевезень… Знову на поверхню вийшло застаріле протистояння приватників і комунальних перевізників, про нерівність умов для маршруток і тролейбусів, про відсутність для перших компенсації за перевезення пільговиків та всі привілеї у цьому для других. Згадали, що зниження торік встановленого законним чином тарифу на 50 копійок сталося напередодні місцевих виборів заради авторитету діючої міської влади і невідомо що чекатиме відновлений тариф наступного року до нових виборів. Площина чуток, взаємних звинувачень неабияк розширилася й збагатилася політичними прогнозами та погрозами…
За словами виконуючого обов’язки начальника управління транспорту і зв’язку Сергія Шепурева, він був та залишається захисником інтересів усіх сторін: влади, перевізників і пасажирів, отож звинувачення у лобіюванні є безпідставними, що й підтвердили приватні перевізники. Зрозуміло, що він особисто і міська влада загалом стали заручниками ситуації, що утворилась у державі з системою пільг: законодавство зобов’язує безкоштовно перевозити пільгові категорії, котрих нараховується понад 40, але відшкодовується лише частина коштів і тільки комунальним підприємствам. Натомість міська влада нині вивчає можливості виходу з цієї ситуації, щоб забезпечити інтереси всіх перевізників і пільговиків. Зокрема запроваджується моніторинг маршрутів з вивченням пасажиропотоку й інші заходи.
На думку заступника голови Хмельницької асоціації перевізників Олександра Мішина, всі конфлікти у сфері пасажирських перевезень має зняти ринок, а не адміністративні заходи: “Ми прагнемо чесної, здорової конкуренції на рівних умовах і не треба нас гальмувати”. За його словами, собівартість перевезень у маршрутках складає 4,09 гривні й ці висновки передані у департамент економіки міської ради, повернення минулорічного тарифу він розглядає тимчасовим рішенням, на яке поки що перевізники погоджуються.
Враження від революційної риторики колеги виправив інший активіст громадської ради Ростислав Сенків. Він зазначив, що реальний тариф може скластися лише як баланс між фактичними доходами і витратами перевіз-ників з урахуванням рентабельності, а тому необхідна відповідна робота з обліку перевезень.
Власне, на цьому була поставлена крапка у цій надмірно пристрасній дискусії, яка нічого не вирішувала, хоча й вкотре гостро окреслила проблему конкуренції у площині пасажирських перевезень та пільг у різних сферах життя. Поки що чекатимемо наступні тарифи як для приватних маршруток, так і для комунального пасажирського транспорту. Хочеться вірити, що їх обговорення відбуватиметься на професійнішому рівні з незалежною експертизою.
Володимир Разуваєв
P.S. Рішенням виконавчого комітету з 1 березня вартість проїзду в маршрутках складає 3,5 гривні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *