Інтерв’ю з Хмельницьким міським головою Олександром Симчишиним напередодні Нового року, хоч і не обійшлося без традиційного святкового контексту, загалом торкалося багатьох проблемних питань життя міста. І це зрозуміло, адже практично лише місяць минув, як він приступив до обов’язків міського голови. Тож з огляду на те, який динамічний алгоритм змін з перших днів на посаді міського голови запропонував Олександр Симчишин, насамперед у роботі міської ради, формуванні нової владної команди, зрештою, особистих взаєминах з громадою міста, саме таким мав бути характер цієї розмови. Не секрет, що в нього та його команди просто фізично немає часу на адаптацію при владі, хоча сам Олександр Симчишин ніколи не був чужим до проблем міста. Адже депутатом міської ради минулого скликання безпосередньо втручався при потребі у їх вирішення, як і тоді, коли майже півроку виконував обов’язки голови облдержадміністрації. Словом, новий очільник міста, вочевидь, готовий до того, щоб вирішувати у час нинішніх складних викликів проблеми обласного центру, які постали перед місцевим самоврядуванням зокрема і країною загалом, та генерувати й реалізовувати нові ідеї для розвитку міста, про що, як на мене, засвідчила ця розмова. Хоча спершу дуже цікаво було почути думку нового міського голови про його бачення підсумків року, що минає, для держави, міста і в особистому житті.
Інтерв’ю з Хмельницьким міським головою Олександром Симчишиним напередодні Нового року, хоч і не обійшлося без традиційного святкового контексту, загалом торкалося багатьох проблемних питань життя міста. І це зрозуміло, адже практично лише місяць минув, як він приступив до обов’язків міського голови. Тож з огляду на те, який динамічний алгоритм змін з перших днів на посаді міського голови запропонував Олександр Симчишин, насамперед у роботі міської ради, формуванні нової владної команди, зрештою, особистих взаєминах з громадою міста, саме таким мав бути характер цієї розмови. Не секрет, що в нього та його команди просто фізично немає часу на адаптацію при владі, хоча сам Олександр Симчишин ніколи не був чужим до проблем міста. Адже депутатом міської ради минулого скликання безпосередньо втручався при потребі у їх вирішення, як і тоді, коли майже півроку виконував обов’язки голови облдержадміністрації. Словом, новий очільник міста, вочевидь, готовий до того, щоб вирішувати у час нинішніх складних викликів проблеми обласного центру, які постали перед місцевим самоврядуванням зокрема і країною загалом, та генерувати й реалізовувати нові ідеї для розвитку міста, про що, як на мене, засвідчила ця розмова. Хоча спершу дуже цікаво було почути думку нового міського голови про його бачення підсумків року, що минає, для держави, міста і в особистому житті.
— У своєму вітанні з Новим роком та Різдвом Христовим до хмельничан я наголосив на тому, що 2015-й був для всіх нас дуже важким та складним, — зауважив він. — Адже ми й далі боремося за незалежність, доводимо світу, що наша нація заслужила жити як рівна у сім’ї демократичних країн Європи й нині самовіддано захищає ці цивілізаційні цінності у протистоянні з імперським кремлівським режимом. На жаль, ми і далі ховаємо своїх героїв, які гинуть на сході країни, перебуваючи в стані війни. Про все це я наголошував і в першому офіційному виступі, вступаючи на посаду Хмельницького міського голови, аби нагадати, як важливо сконсолідувати, зокрема в новообраній міській раді, нашому місті, зусилля всіх, хто прагне добра хмельницькій громаді та нашій державі.
Зрозуміло, що в особистому житті найважливішою подією стало обрання міським головою, що я сприймаю не лише як вияв високої довіри хмельничан, а й як їхній великий аванс у подальшій роботі, яку прагну виконувати з особливою відповідальністю. Зазначу, що я ніколи під час виборчої кампанії не вживав слово “обіцянка”, адже, погодьмося, обіцяти, зокрема під час виборчих кампаній, дуже легко, на що доволі щедрими були, до речі, більшість моїх опонентів. Складніше такі нічим не підкріплені обіцянки потім виконувати. Тож старався більше радитися з хмельничанами і шукати спільне бачення у вирішенні тих чи інших проблем міста. Саме їх побажання і прагну виконувати з перших днів роботи на посаді міського голови.
А якщо говорити простіше про цей справді дуже важливий факт у моєму житті, то скажу щиро, що дехто з моїх близьких з цього приводу навіть висловив мені співчуття з огляду на ті складні завдання, які постали переді мною на посаді міського голови. Що ж, я готовий не на словах, а конкретними справами довести, що прийшов працювати на інтереси громади, запропонувавши міській владі, яка нині проходить процес оновлення, нові підходи до роботи. Тут дуже важливо розуміти, що для мене не є самоціллю прихід нових кадрів на ряд відповідальних посад, а важливі зміни самої концепції діяльності міської влади, яка зобов’язана бути гранично відкритою для громади. Якраз на це націлюю всіх, хто увійшов у мою команду, і стараюся власним прикладом доводити і собі, і їм, що політика відкритих дверей — це не лише особливість нашої команди, а спосіб ефективної роботи в нинішніх непростих для країни умовах. Інакше у нас не буде довіри громади. Тож ми не тільки чекаємо, так би мовити, у своїх кабінетах людей, а йдемо до них у прямому та переносному сенсі. Кажу, зокрема, про нові електронні технології такого зв’язку з хмельничанами, які прагну впроваджувати з першого дня роботи.
— Наскільки розумію, такий динамічний ритм роботи не всі здатні витримувати. Он, з інтернетівських джерел стало відомо, що міські голови сусідніх обласних центрів явно відстають від вас особисто в рази за кількістю прийомів громадян за перший місяць перебування на посадах. Ви ж, крім інтенсивних зустрічей з хмельничанами, під час нелімітованого робочого часу ще встигаєте здійснювати віртуальні прийоми на двох сторінках у соціальних мережах, діяти іншими нестандартними методами комунікації. Дуже оперативно було запроваджено вами трансляції пленарних засідань сесій міської ради в режимі онлайн, у хмельничан з’явилася можливість подати електронні звернення, навіть з фотоілюстраціями, разом з якими з’явився механізм їх винесення на розгляд міськвиконкому і ті ж сесії. Наскільки важливою вважаєте таку сучасну складову своєї роботи?
— Не буду судити, наскільки ефективно на прийомах з громадянами працюють мої колеги з інших міст, проте зазначу, що так я працював і в облдержадміністрації. Зрештою, це і є складова політики відкритих дверей, на яку націлюю усіх посадовців міської влади, керівників комунальних підприємств та служб. Щодо моєї роботи через соціальну мережу, то не відділяю її від офіційних звернень та прийомів громадян, а в Інтернеті щодня розглядаю по 10-15 запитів. Справді, за минулий місяць тільки на прийомах у громадській приймальні зустрівся з-понад 200 громадянами, перша моя “гаряча лінія” зібрала два десятки людей, щодня в кабінеті приймаю більше десятка-двох хмельничан, не рахуючи колективні звернення й безпосереднє спілкування. Думаю, що дає ефект і програма “10 хвилин з міським головою” на ТРК “Місто”. Загалом, за моїми підрахунками, за перший місяць зумів поспілкуватися десь з-понад тисячею жителів міста, що, зрозуміло, також не є самоціллю, а допомагає терміново реагувати на проблеми, краще орієнтуватися у вирішенні багатьох нагальних і перспективних питань життєдіяльності обласного центру. Невдовзі буде запущено й механізм реагування на електронні петиції, які першим розглядатиме міський голова. До речі, якщо під такою петицією буде зібрано понад 300 підписів, то вона стає першочерговою для розгляду міськвиконкомом.
— Не можна не завважити, Олександре Сергійовичу, що в ряді обласних центрів та багатьох міст процес структуризації новообраних міських рад, команд міських голів проходить доволі болісно. Як вам вдалося зняти фактично будь-яку напругу, насамперед під час вирішення кадрових питань, зокрема з голосуванням на першій організаційній сесії міської ради за секретаря міської ради, при затвердженні заступників? Подіб-ним шляхом йдете при кадрових змінах у ряді міських управлінь та комунальних підрозділів. Тож яким бачиться цей процес оновлення міської влади надалі?
— Процес формування міської владної команди, як ви бачите, триває. Проте за місяць роботи можу зробити висновок, що загалом у міському владному апараті працює чимало якісних і професійних людей, тож чутки про те, що я нібито збираюся мало не всіх звільнити, не відповідають дійсності. Зважте, більшість цих людей працює за невеликі зарплати, чесно виконуючи посадові обов’язки. А відповідь на те, що мені вдалося зняти значну напругу при вирішенні кадрових питань, слід шукати у тому, що, скажімо, всі вони як кандидати пройшли “чистилище” діалогів з депутатськими фракціями. Зрештою, при підборі цих кандидатур брав до уваги насамперед їхні професійні та моральні риси. Маю переконання, що в число перших осіб міської влади запропоновував достойних людей, які є сплавом досвіду й молодості, готові працювати в напруженому алгоритмі, який стараюсь демонструвати сам і якого вимагає нинішній час.
Тож не дивно, що секретаря міськ-ради Михайла Кривака депутати обрали одноголосно, що переважну більшість голосів віддали за висунуті мною кандидатури заступників. У результаті такого відвертого діалогу з усіма, без винятку, фракціями ми дійшли до попередньої згоди щодо формування постійних комісій, кількість яких оптимізували до шести. Керувати ними обрали представників від кожної депутатської фракції, не ділячи їх на великих чи менших. До речі, вважав за необхідне скоротити посаду першого заступника міського голови, що повинно додати ваги решті моїх заступників. Знаю, що в місті у певних середовищах є чутки щодо висунення мною на фінансово-господарський блок заступником нібито “чужого” Андрія Бондаренка. Тож хочу заспокоїти тих, хто вважає, що ця кандидатура мені кимось нав’язана. Ще коли прийняв рішення йти на вибори міського голови, вирішив запросити його у свою команду. В його особі ми отримали не лише фахівця високого класу, а й людину, здатну реально протидіяти корупційним схемам у нашому місті. А це для мене і, сподіваюсь, для всіх нас багато важить. Тож дякую депутатам, що вони правильно зрозуміли такий підбір кандидатів на посади заступників міського голови.
Подібний механізм був задіяний і при формуванні міськвиконкому, який невдовзі може бути доповнений авторитетними представниками громадського середовища міста.
А ще без жодних проблем прийняли новий, на мою думку, більш якісний за попередній і адекватний до вимог часу регламент роботи міської ради.
Справді, маю щире задоволення від таких конструктивних кроків депутатського корпусу. Тож є відчуття, що переважна більшість депутатів керувалися у своїх рішеннях інтере-сами громади, а це не може не обнадіювати щодо наших перспектив у подальшій роботі міської ради, що показала друга позачергова сесія. Сподіваюся, такою буде й остання у цьому році бюджетна сесія. Тобто попри всілякі чутки, яким, на жаль, ще дехто довіряє у нашому місті, кадрові питання розглядаються з усіма вимогами демократичних процедур.
Так, цей процес нині триває, але коли в нас на основі таких прозорих процедур призначали керівників? Запевняю хмельничан, я не візьмуся виносити на затвердження жодної з тих кандидатур на посади начальників міських управлінь та департаментів, якщо вони не пройдуть обговорення у депутатському корпусі, в громадській раді при міськвиконкомі, а найперше, у фаховому середо-вищі. Спершу вони повинні переконати людей, що йдуть на ці посади з конкретними програмами та власним баченням проблем галузей, підприємств та установ, які готові фахово вирішувати.
— Що за цей короткий час можете виділити у своїй діяльності серед, так би мовити, буденних справ, націлених на перспективу. Якими бачите можливості розвитку міста наступного року з огляду на складнощі з бюджетним процесом у державі?
— Можливо, для когось зазвучить це моє твердження надто патетично, але вважаю, що в міського голови не повинно бути дрібних справ за визначенням. Саме завдяки першим результатам політики відкритих дверей нам вдається ефективніше вирішувати буденні справи. І чи можна назвати, до прикладу, буденною справу, коли нещодавно дав доручення санепідстанції зробити моніторинг якості освітлення в початкових класах наших шкіл і цей аналіз показав, що там є майже 100-відсоткове відхилення від належних норм? Уже розпочата інвентаризація комунального майна, перші результати якої доволі цікаві, над чим працює створена мною спеціальна робоча група. Тож невдовзі з кожного такого факту будемо приймати дуже непопулярні для когось рішення, які, не сумніваюсь, збільшать дохідну частину міського бюджету від надходжень з орендної плати, користування комунальним майном, землею громади. Сподіваюся, хмельничани оцінять наші перші кроки в реалізації заходів енергозбереження в роботі великих комунальних підприємств, того ж “Хмельницьктеплокомуненерго”, діловитість рішень нової міської ради у змінах та доповненнях до міського бюджету нинішнього року, в якому вишукали можливості для додаткового виділення на потреби освітян спершу шести мільйонів гривень, а на позачерговій сесії перерозподілили для них ще 780 тисяч з тих, які вони зекономили завдяки теплій погоді. Також виділили кошти для придбання квартири останньої з чотирьох сімей воїнів-героїв АТО, що було заплановано ще на сесії міськради шостого скликання. Не можу не подякувати керівництву колективу ТОВ “Будівельний альянс Груп”, яке нині не лише продуктивно працює на будівництві другої черги Чернелівського водогону, але й, вигравши тендер на ці роботи, зекономило 10 мільйонів гривень для державного і частково міського бюджету, що дало можливість з міських пайових внесків виділити додаткові кошти на вдосконалення водоканалізаційної системи обласного центру.
До речі, не соромлюся особисто нині інспектувати комунальні підрозділи та міські установи, що вважаю важливою складовою щоденної і перспективної роботи. За цей час провів десять зустрічей з потенційними закордонними інвесторами, зокрема і з цих питань. Проведені вибори голів комітетів самоорганізації населення. Працюємо нині над вдосконаленням графіка роботи громадського транспорту, вивчаємо й питання нічних тролейбусів, які плануємо запустити у січні. Продовжуємо ремонтувати дороги. Серед нагальних — проблема підняття рівня води на водосховищі Південного Бугу, водоймищ в Дубовому разом з облаштуванням набережної, наводимо лад із зовнішньою рекламою та несанкціонованою торгівлею в місті…
Зрозуміло, що на роботу міського господарства накладає відбиток завершення бюджетного року та бюджетні перспективи на 2016 рік. Ми зі свого боку, вважаю, професійно і принципово підійшли до формування проекту бюджету на наступний рік, який є базовим за призначенням. Однозначно він буде коригуватися протягом року. Проте ми максимально врахували інтереси громади, окремих галузей, соціально незахищених верств населення. Плануємо відвічі збільшити видатки на харчування дітей у молодших класах. У рази збільшуємо матеріальну допомогу учасникам АТО і їхнім сім’ям, на лікування представникам пільгових категорій, зокрема й інвалідам-чорнобильцям. Націлюємо всі комунальні підприємства та установи на режим економії і починаємо з себе: зменшуємо автопарк міськради, скорочуємо штат… У планах — продовження будівництва дитсадків у Лезневому та Ружичній, школи на Озерній. Проте, як і багато інших планів у різних сферах, їх реалізація залежить від бюджету розвитку, який у свою чергу залежить від держбюджету. Так, нещодавно міська рада одностайно підтримала консолідовані звернення щодо очікуваних змін у бюджетній та податковій політиці держави, та, як показав перебіг бюджетної сесії Верховної Ради, нам доведеться значно коригувати свої бюджетні плани не лише в цій частині, хоча це вже тема іншої розмови.
А нині я ще раз вітаю хмельницьку громаду з Новим роком і Різдвом Христовим! Щастя, здоров’я, благополуччя всім вашим родинам, дорогі хмельничани, а також усім нам витримки та віри в рідну Україну!
— До речі, як самі святкуватимете?
— Порушу сімейну традицію святкувати їх у колі рідних лише в новорічну ніч, коли біля головної міської ялинки вітатиму хмельничан з Новим роком. Різдво, сподіваюсь, за традицією зустріну в Старій Синяві разом з батьками, де збирається родина. Все буде у мене, як у кожній українській сім’ї, яка шанує національні традиції…
Розмовляв Богдан Теленько