Друга сесія обласної ради, пленарне засідання якої відбулося 22 грудня, так як і перша, мала статус позачергової. Як висловився на її відкритті голова ради Михайло Загородний: “Маємо відпрацювати у цьому форматі, щоб забезпечити життєдіяльність області на початку наступного року”. Депутатський корпус планував затвердити проект обласного бюджету на 2016 рік. Парадокс у тому, що свій головний фінансовий документ місцеві ради мали прийняти раніше, ніж бюджет держави Верховна Рада.
Друга сесія обласної ради, пленарне засідання якої відбулося 22 грудня, так як і перша, мала статус позачергової. Як висловився на її відкритті голова ради Михайло Загородний: “Маємо відпрацювати у цьому форматі, щоб забезпечити життєдіяльність області на початку наступного року”. Депутатський корпус планував затвердити проект обласного бюджету на 2016 рік. Парадокс у тому, що свій головний фінансовий документ місцеві ради мали прийняти раніше, ніж бюджет держави Верховна Рада.
Характерна особливість сесійної роботи обласної ради нинішнього скликання: до залу її засідань мають практично вільний доступ численні представники громадських та політичних об’єднань. Зрозуміло, що їхня присутність не може не впливати на характер пленарної роботи, нехай навіть опосередковано. На цьому засіданні увагу депутатів мало привертати гасло, вивішене на балконі: “Коли віє вітер змін, будують не стіни, а вітрила”.
Якщо говорити про проект обласного бюджету на наступний рік, то рада швидше будувала саме умовні стіни, оскільки не мала остаточно визначених цифр і положень державного бюджету, нових Бюджетного та Податкового кодексів. Власне й обговорювати деталі представленого проекту обласного бюджету як базового не було практичного сенсу — з двох причин. З одного боку, як засвідчив хід засідання, значна частина новообраних депутатів ще не готові до фахової оцінки проекту, а тому підготовча робота над такими документами попереду. З іншого боку, особливість самого формування місцевих бюджетів зверху нині фактично нівелює якийсь серйозний вплив на нього на місцях. Так, доходи бюджету Хмельниччини у 2016 році мають складатися у сумі понад 3,965 мільярда гривень, з яких загальна вага трансфертів і дотацій з державного бюджету сягає 3,5 мільярда. З того, що матиме область з власних надходжень, левова частка — 75,2% належатиме податку на доходи громадян. Ці особливості відповідно позначатимуться і на формуванні бюджету міста Хмельницького, зокрема субвенція з держбюджету для нього складатиме понад 407,6 мільйона, а з обласного — майже 646 тисяч гривень. Тобто Хмельниччина була і залишається дотаційним регіоном.
У базовому документі, до речі, зовсім не передбачені статті щодо відшкодування пільг на проїзд і послуги зв’язку окремим категоріям населення, фінансування програми “Шкільний автобус” та деяких інших видатків. Як зазначив директор департаменту фінансів ОДА Сергій Пенюшкевич, інформуючи депутатів про особливості проекту: “Власні доходи, трансферти і субвенції забезпечують мінімальні потреби бюджетної сфери та соціальних потреб населення”. Розуміючи це, депутати не наполягали на широкому обговоренні представленого проекту, хоча на засіданні постійних комісій було зроблено кілька пропозицій і зауважень, які, за словами головного фінансиста краю, були враховані в остаточному варіанті базового документа. Натомість, як було сказано, наступного року з прийняттям бюджету держави відбудеться і відповідне коригування місцевих бюджетів, зокрема обласного.
Депутати підготовлений проект бюджету ухвалили, як і всі інші питання порядку денного: щодо програми розвитку освіти, фізкультури та спорту, малого та середнього підприємництва тощо. Затвердили й схему планування Хмельницької області.
А ось завершити формування керівного складу ради їм не вдалося. За пропозицією Михайла Загородного сесія мала обрати заступника голови ради. Голова фракції ВО “Батьківщина” Валерій Лесков запропонував обрати не одного, а двох заступників, один з яких стане першим заступником голови облради. На його думку, це дозволить мати представництво у керівництві від різних фракцій й збалансувати їхні інтереси. Пропозиція була проголосована необхідною кількістю голосів. Михайло Загородний зізнався, що не готовий до такого розвитку подій, оголосив перерву у засіданні для відповідних консультацій у своїй фракції БПП “Солідарність” та всіма іншими депутатськими об’єднаннями. Однак бажаної згоди досягти не вдалося і це питання відклали.
Іншою проблемою може стати процес утворення окремих депутатських груп у складі фракцій. Так на цьому засіданні неабияку активність виявила фракція “За конкретні справи”, де вже сформувалися кілька таких груп. За регламентом облради всі голови фракцій та депутатських груп мають входити до складу президії ради. Отож є загроза її надмірного розширення та непропорційного представлення політичними силами.
Сесія також ухвалила низку звернень до керівництва держави з різних питань життєдіяльності країни.
Володимир Разуваєв