Обираючись п’ять років тому до міської ради від виборчого округу №12, визначив для себе пріоритетні напрямки майбутньої роботи. Усі вони були на основі внаслідок спілкування з мешканцями центральної частини міста і Ближніх Гречан, а також з власних ініціатив щодо благоустрою цього мікрорайону. Щоправда, розумів: скласти список відповідних робіт та їх реалізувати — справа непроста. Але наскільки вона насправді складна і масштабна, усвідомив уже в процесі здійснення. Натомість дуже допомогла робота в постійній комісії з питань планування, бюджету і фінансів, яку очолив. Вникнення у цю сферу дозволило предметно розібратися з усіма особливостями формування міського бюджету, фінансування галузей міського господарства, зокрема в житлово-комунальній площині, щодо якої було найбільше звернень і побажань громадян. А ще отримав підтримку своїх ініціатив з боку колег-депутатів та керівництва міста. Отож сьогодні можу стверджувати, що саме за таким принципом діяльність міської влади може досягати ефективності: через прямий зв’язок з громадою, який здійснює депутат від конкретного виборчого округу. Вважаю нашим спільним досягненням, що вдалося виконати 98% завдань з попередньо складеного списку.
Обираючись п’ять років тому до міської ради від виборчого округу №12, визначив для себе пріоритетні напрямки майбутньої роботи. Усі вони були на основі внаслідок спілкування з мешканцями центральної частини міста і Ближніх Гречан, а також з власних ініціатив щодо благоустрою цього мікрорайону. Щоправда, розумів: скласти список відповідних робіт та їх реалізувати — справа непроста. Але наскільки вона насправді складна і масштабна, усвідомив уже в процесі здійснення. Натомість дуже допомогла робота в постійній комісії з питань планування, бюджету і фінансів, яку очолив. Вникнення у цю сферу дозволило предметно розібратися з усіма особливостями формування міського бюджету, фінансування галузей міського господарства, зокрема в житлово-комунальній площині, щодо якої було найбільше звернень і побажань громадян. А ще отримав підтримку своїх ініціатив з боку колег-депутатів та керівництва міста. Отож сьогодні можу стверджувати, що саме за таким принципом діяльність міської влади може досягати ефективності: через прямий зв’язок з громадою, який здійснює депутат від конкретного виборчого округу. Вважаю нашим спільним досягненням, що вдалося виконати 98% завдань з попередньо складеного списку.
Так, обладнані дитячі майданчики у дворах будинків №№18, 18/1, 20, 20/1 на вул. Чкалова. До кінця нинішнього року будуть облаштовані майданчики на вулицях Курчатова, 4/3, Чкалова, 20, Олімпійській, 5, а також спортивний майданчик на вулиці Вайсера, 4/1. За побажаннями жителів мого та сусіднього округів був розроблений проект і збудований ігровий майданчик на території парку ім. М.Чекмана вздовж вулиці Курчатова. На майбутнє залишається обладнання дитячого майданчика на вулиці Курчатова, 2, 2/1б.
У всіх запланованих місцях було облаштоване зовнішнє освітлення, зокрема на вулицях Кам’янецькій, Чкалова, Курчатова, Олімпійській. Реалізовані й звернення громадян щодо ремонту прибудинкових територій та під’їзних доріг на вулицях Чкалова, 18, 18/1, 20, 20/1; Курчатова, 2, 4, 4/1, 4/2, 4/3. Здійснене асфальтування частини території на Курчатова, 2/1б (завершення — до кінця року), а також навколо будинків №№38, 48, 52 на Кам’янецькій, №№12, 17/1 на Подільській та №№5, 7, 7/1 на Олімпійській.
Проведений ремонт асфальтового покриття доріг на вулицях Чкалова, Парковій, Олімпійській, Шестакова, Плоскій. У провулку Приміському нарешті з’явилися заасфальтовані тротуари і дорога. Те саме зроблено на частині провулку Рибацького — з подальшим завершенням. За планами робіт УЖКГ, до кінця нинішнього року має бути виконаний ремонт дороги на вулиці Північній до будинку №5 на вулиці Чкалова.
Ліквідували стихійні сміттєзвалища на вулиці Чкалова, 20, 20/1 та рекреаційній зоні Південного Бугу, де поки що не вдалося зробити благоустрій берегової території (вздовж вулиці Північної). Натомість проведений капітальний ремонт підпірної стіни набережної Південного Бугу.
На прохання мешканців відремонтовані м’яка покрівля будинків та козиркове перекриття під’їздів. На вулиці Курчатова, 4/1 проведені меліоративні роботи з облаштування дренажних стоків. Наступного року передбачена побудова зливової каналізації на перехресті вулиць Курчатова і Чкалова. Попереду і роботи з водовідведення на вулиці Парковій.
За рахунок пайової участі мешканців кількох будинків на Кам’янецькій та Подільській спільно з ЖЕКом №1 відремонтовані під’їзди. До речі, про ЖЕК. Думаю, мені пощастило мати такого партнера у виконанні своїх обов’язків: сумлінного, відповідального, дієвого в усіх починаннях і чуйного до звернень людей.
Роки депутатства змусили переглянути попередні уявлення про діяльність народного обранця, зокрема крізь призму взаємин з виборцями та власного становища посадовця. Колись до мене приходили за рецептом, а згодом почали звертатися щодо капремонту житла чи облаштування дитячого майданчика. Таких та інших звернень було за ці роки понад 300. Одна справа, коли депутат обмежується прийомом людей лише за графіком та ще у визначеному місці, інша — коли його робоче місце і мобільний телефон відкриті цілодобово — тоді виникає взаємна довіра, котра спонукає зробити щось більше, ніж навіть з того, що колись визначив для себе, не усвідомивши фактичні масштаби взятого зобов’язання. Визначив й іншу важливу річ: обіймаючи керівну посаду на підприємстві чи в установі, сумлінно дбаючи про їхній розвиток, благоустрій території, комфортніші умови для персоналу, тим самим робиш важливу і корисну справу для всієї громади. В усьому є відповідний зв’язок. Не помилюся, коли скажу, що всі позитиви, які вдалося здійснити в поліклініці, слугують міській громаді загалом: відремонтовані ліфти, оновлене діагностичне та лікувальне обладнання, впроваджуються сучасні методики, незабаром буде вдосконалено роботу лабораторії тощо. Думаю, хмельничани належним чином оцінили і впорядкування фасадної території поліклініки, яка перетворилася на невеличкий затишний сквер.
Звідси й інший особистий висновок: обранець від бюджетної чи комунальної сфери природно відрізняється від представника бізнес-середовища. Побутує думка, що такий депутат залежніший від керівництва міста, ніж вільний підприємець. Але це хибна думка: бізнес-інте-реси можуть більше залежати від ставлення до них влади, водночас їх відстоювання стає переважаючим у позиціях депутата-підприємця. У практиці сесійних засідань міської ради прикладів цього достатньо. Депутат-бюджетник чи комунальник, відстоюючи інтереси своєї галузі, таким чином приносить користь усій громаді. Саме це має бути головним для міського обранця, незалежно від соціальної приналежності. Для цього він зобов’язаний контролювати виконання законів і повноважень, покладених на міську владу.
Так, добре і похвально, коли депутат зі статками за власний рахунок фарбує лавки чи обладнує ігровий майданчик. Але його обов’язок полягає в тому, щоб сприяти виконанню цих потрібних робіт тими, кому це належить. Не секрет, що показна благодійність часто обертається прагненням за її рахунок вирішити власні комерційні інтереси на іншому “ігровому полі”.
П’яти років депутатства було достатньо для розуміння недосконалості законодавчої бази для функціонування системи місцевого самоврядування. Через це буквально жахає діяльність забудовників: нищаться зелені зони, спотворюються двори, грубо порушується генеральний план, місто, особливо у центральній частині, не стільки розвивається, скільки ущільнено забудовується. На жаль, час диктує свої умови і вимоги, але потреба у реформі системи місцевого самоврядування назріла давно, вона має ці умови та вимоги кардинально змінити. Для міста ця реформа вдосконалить систему формування бюджету, адже його потенціал набагато потужніший тих умов, за якими складаються бюджетні статті. Навіть зараз бюджет Хмельницького значно кращий порівняно з багатьма іншими обласними центрами. Його вдосконалення завдяки законодавчим змінам дозволить і депутатам від виборчих округів повноцінніше задовольняти потреби хмельничан. Упевнений, що це стосуватиметься і мого нинішнього округу №12: щодо капітального ремонту панельних багатоповерхівок, подальшого благоустрою території, транспортного обслуговування, відкриття нових дошкільних закладів, розширення умов сучасного культурного відпочинку, реалізації програми тепло- й енергозбереження та багато іншого.
Стосуватиметься це і всіх мікрорайонів міста, за умов, звичайно, якщо депутатський корпус діятиме єдиною злагодженою командою бюджетників, комунальників та підприємців, здійснюючи міцний зв’язок між владою і міською громадою.
В’ячеслав Мороз, депутат міської ради, головний лікар поліклініки №1