Позбутися політичної корупції та олігархічного впливу на вітчизняну партійну систему можна завдяки контролю за рухом партійних коштів. Цьому може зарадити державне фінансування партій, поширене в європейських державах. Нині вітчизняні експерти та політологи обговорюють майбутнє законопроекту, який регулюватиме це питання.
Так, у понеділок цю дискусійну тему порушили й у Хмельницькому. Спроби запровадити подібну модель були у 2003 й 2014 роках. Останнього разу законопроект підтримали лише 160 народних обранців. Парламентарії виправдовували свій вибір відсутністю підтримки українцями такої політичної моделі. Хоча реальність була дещо іншою: державне фінансування партій не вигідне вітчизняним олігархічним колам, які після запровадження таких норм втратять реальний політичний вплив. Звісно, це лише теорія.
Позбутися політичної корупції та олігархічного впливу на вітчизняну партійну систему можна завдяки контролю за рухом партійних коштів. Цьому може зарадити державне фінансування партій, поширене в європейських державах. Нині вітчизняні експерти та політологи обговорюють майбутнє законопроекту, який регулюватиме це питання.
Так, у понеділок цю дискусійну тему порушили й у Хмельницькому. Спроби запровадити подібну модель були у 2003 й 2014 роках. Останнього разу законопроект підтримали лише 160 народних обранців. Парламентарії виправдовували свій вибір відсутністю підтримки українцями такої політичної моделі. Хоча реальність була дещо іншою: державне фінансування партій не вигідне вітчизняним олігархічним колам, які після запровадження таких норм втратять реальний політичний вплив. Звісно, це лише теорія.
Детальніше про позитиви такої політичної моделі розповів співорганізатор “круглого столу” в нашому місті, представник “Центру політичних студій та аналітики” в області Олег Черненко.
“Нині експерти працюють над відповідним законом і хочуть почути думки громадськості з цього питання, адже у ньому є чимало спірних положень. Зокрема, необхідно визначити покарання й санкції для політиків-порушників, види й ставки фінансування партій тощо. І все ж завдяки державному фінансуванню партій вдасться частково позбутися політичної корупції та олігархічного лобі”, — впевнений він.
Звісно, витрати на утримання партій ляжуть на плечі платників податків. За словами Олега Черненка, якщо державне фінансування партій було б запроваджене з 1 січня цього року, то бюджетні витрати на це становили б 441 мільйон 216 тисяч 419 гривень — 1% мінімальної зарплатні, помножений на кількість виборців. Тобто коштувало б це звичайному українцю 12 гривень 18 копійок щорічно.
Державне фінансування партій не забороняє, але обмежує благодійні внески від фізичних та юридичних осіб. Так, річний благодійний внесок для партії пропонується обмежити п’ятдесятьма неоподаткованими мінімумами, причому оприлюднюється інформація про мецената, який жертвує політичній силі понад десять неоподаткованих мінімумів. Контроль за цим процесом, можливо, вестимуть Центральна виборча комісія, Національне антикорупційне бюро і Рахункова палата.
Нині обговорюється список партій, які матимуть право на таке фінансування. Частина експертів вважає, що утримуватися за державні кошти мають лише ті сили, які після виборів потрапили до парламенту. Інші стверджують, що варто підтримати й ті партії, які не подолали прохідного мінімуму, але набрали значний відсоток голосів.
Серед учасників “круглого столу” значна кількість положень майбутнього законопроекту викликала дискусії. Зокрема, й сам принцип державного фінансування партій. До парламенту проходять політичні сили, які згодом частково формують контролюючі органи, унаслідок цього вийде парадоксальна ситуація, що політики водночас самі себе фінансуватимуть і контролюватимуть. До того ж частина присутніх акцентувала увагу на великому податковому тягарі українців, яким і без того нині важко вижити.
Загалом державне фінансування політичних партій — річ цікава, але у нинішніх вітчизняних умовах викликає побоювання. Схожа система успішно роками працює чи не в усіх європейських державах. Та чи вдало західний досвід зможе прижитися в українській політиці? На це запитання давати відповідь поки що зарано, адже відповідний законопроект лише на стадії розробки. У будь-якому випадку варто шукати різні способи подолання олігархічного лобі та політичної корупції.
Андрій ЯЩИШЕН