Соціум

“Містичне Поділля” у листівках Михайла Грейма

Під такою назвою побачив світ набір листівок, які видані репринтним способом та відтворюють зображення поштових карток початку ХХ століття. До комплекту відібрано 18 тематичних фотозображень, автором яких був Михайло Грейм.

Під такою назвою побачив світ набір листівок, які видані репринтним способом та відтворюють зображення поштових карток початку ХХ століття. До комплекту відібрано 18 тематичних фотозображень, автором яких був Михайло Грейм.

З ім’ям Михайла Грейма (1828-1911) по-в’язують появу та розвиток фотомистецтва на Поділлі. Він приїхав до Кам’янця-Подільського у 1852 році з Варшави, де закінчив школу друкарства та фотосправи. Отримавши роботу в губернській друкарні, Михайло у вільний час займався культурно-громадською діяльністю й аматорським фотографуванням, цікавився нумізматикою.
Тим часом у губернському місті з’являються перші фотосалони Юзефа Кордиша та Августа Енгеля. Після тривалих вагань наприкінці 1871 року Грейм нарешті вирішив зайнятись улюбленою справою на професійному рівні — звільнився з друкарні, викупив фотографічний заклад Кордиша та відкрив на його базі власний фотосалон.
Фотозаклад Грейма у Старому місті швидко став найкращим: якість і художній характер робіт вирізняв його з-поміж конкурентів. Саме Михайло Грейм почав впроваджувати на Поділлі фотографію як мистецтво, а не як звичайний технічний процес.
Особливу увагу він приділяв пейзажній і панорамній фотографіям, у яких майстер певною мірою уподібнювався живописцям, вносив у фото художні риси та образи. Найяскравіший приклад — тема “Місячного сяйва”. Образ Місяця або місячний пейзаж часто виконують символічну функцію, несуть особливе смислове навантаження у витворах мистецтва. Це пояснюється тим, що у свідомості людей Місяць завжди викликав містичні асоціації, з нічним світилом люди пов’язували активізацію потойбічних сил, з фазами Місяця древні співвідносили події, що відбувалися на Землі. Не дивно, що міфологічний образ Місяця так поширений в усіх народів. Досить згадати перевертнів, вампірів і гоголівського Вія… Але він є також покровителем любові, даруючи закоханим радість і надію.
Особливої популярності місячна тематика набула в живопису ХІХ століття. Згадаймо твори видатних вітчизняних художників Архипа Куїнджі (шедевральна “Місячна ніч на Дніпрі”), Івана Айвазовського (“Місячна ніч, берег моря”, “Морський вид при місяці”), Ісака Левітана (“Сутінки. Місяць”, “Тиша”)… 
Перебуваючи під впливом згаданих художників, Михайло Грейм вирішив привнести містичну місячну тематику у фото. Для створення серії “Місячного сяйва” він обрав архітектурні об’єкти Поділля — здебільшого древні замки, храми, давні руїни… Вийшла доволі містична та захоплююча серія фотографій, які згодом були тиражовані у вигляді поштових карток. Саме ці листівки й відтворено репринтним способом у згаданому наборі “Містичне Поділля”.
Для сучасників ці листівки цікаві ще й тим, що надають можливість побачити деякі пам’ятки старовини, які нині, на жаль, уже втрачені.
Сергій Єсюнін, історик

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *