“Кому потрібне добре врядування в місцевих громадах?” — на таку тему обласний осередок громадської організації “Комітет виборців України” (КВУ) організував “круглий стіл” за участю колег з Чернівецької області. На засідання були також запрошені депутати місцевих рад, представники політичних і громадських організацій, органів виконавчої влади, науковці, журналісти. Цьому представницькому загалу запропонували відповісти на два запитання: що можна зробити на місцевому рівні для прискорення реформи місцевого самоврядування та які заходи необхідні для запровадження в місцевих громадах принципів доброго (належного) врядування?
“Кому потрібне добре врядування в місцевих громадах?” — на таку тему обласний осередок громадської організації “Комітет виборців України” (КВУ) організував “круглий стіл” за участю колег з Чернівецької області. На засідання були також запрошені депутати місцевих рад, представники політичних і громадських організацій, органів виконавчої влади, науковці, журналісти. Цьому представницькому загалу запропонували відповісти на два запитання: що можна зробити на місцевому рівні для прискорення реформи місцевого самоврядування та які заходи необхідні для запровадження в місцевих громадах принципів доброго (належного) врядування?
Захід став уже третім на Хмельниччині в рамках проекту “Реформування місцевого самоврядування: перші кроки до справжньої демократії”, який здійснюється за сприяння “Національного фонду підтримки демократії” (NЕD). Певним чином його учасники мали підбити підсумки попередніх обговорень і водночас визначити подальші кроки в процесі вдосконалення системи місцевого самоврядування, зокрема у його трансформування як “доброго врядування”. Цей термін визначений у програмі ООН “Врядування та стійкий розвиток людського потенціалу” і базується на таких принципах: участь, законність, ефективність та результативність, підзвітність, стратегічне бачення.
Загальна експертна думка, підтримана правовими інституціями щодо реалізації цих принципів в Україні, єдина: для цього потрібна відповідна реформа діючої в ній системи самоврядування. Відтак її концепція була сформована ще рік тому, але подальший процес загальмувався з різних причин. У КВУ вважають, що однією з них є дилема, котра стоїть перед нинішньою владою: проводити реформу до виборів восени цього року чи після них? Ще один можливий сценарій — відтермінування вже оголошених виборів або їх відміна взагалі через імовірне запровадження військового стану в державі. Втім ці вагання не ставлять під сумнів проведення реформи як реальної децентралізації влади, оскільки це одна з вимог для асоційованого членства України в ЄС.
Натомість, попри всі вагання на владному рівні, на місцях перші кроки з реформування уже відбуваються. Зокрема, це стосується об’єднання місцевих громад. За словами голови обласного осередку КВУ Юрія Ануфрієва, закон про добровільне об’єднання громад активно обговорюється на Хмельниччині, є ініціативи щодо самовільного об’єднання. Щоправда, він зауважив: “Є досить суперечливі думки, зокрема серед сільських та селищних голів”. На думку керуючої справами міськвиконкому Людмили Черевченко, ці проблеми поступово вирішуватимуться, оскільки повноваження, котрі були забрані, нині повертаються на місцях, але їх необхідно наповнити реальними ресурсами. Ці ресурси можуть складатися зокрема з акцизів на тютюн і алкоголь, податків з підприємницької діяльності у селах тощо. Відтак громади мають бути зацікавленими у прозорому і легальному бізнесі на своїй території та контролювати його. Депутат міської ради Сергій Мандзій вважає, що багато залежатиме й від порядку адміністрування цих податків, отож наскільки у цьому зацікавлене податкове відомство як державна служба? А ось думка його колеги з обласної ради Петра Тарасюка: “Сільські голови запитують: раніше ми ходили й агітували: не палити, не пити, а зараз маємо агітувати протилежне, щоб громада мала з цього прибуток? Хибною думкою є й сподівання на доходи з землі — вона вся в оренді, громади нічого з цього не матимуть”.
Як і попередні засідання в рамках проекту NED, нинішнє не уникло критичних думок щодо територіально-адміністративної реформи, яка має поєднуватися з реформуванням системи місцевого самоврядування. Лев Бірюк, голова міської організації ВО “Батьківщина”: “В області планується існування лише трьох районів — хіба такою має бути децентралізація? Інша річ: як об’єднаються громади? Ми вже колись мали об’єднання сіл за бригадним принципом у колгоспах — де вони зараз? Хтось думає, що багатші села ділитимуться доходами з біднішими — нас просто знову намагаються обдурити. Спочатку треба підготувати людей на місцях, а це процес тривалий і складний”. Оксана Зіменко, голова комітету самоорганізації населення мікрорайону Книжківці: “У сільських голів сьогодні повноважень набагато більше, але все залежить від рівня їх підготовки й відповідності займаній посаді”.
У виступах учасників ішлося також про відсутність наукового обґрунтовування реформ, загрозу примусового об’єднання сіл, необхідність впровадження школи місцевого самоврядування, використання досвіду інших країн, зокрема Польщі, поєднання стратегії об’єднання громад зі стратегією соціально-економічного розвитку області, залучення інвестицій на місцях…
Загальна думка засідання: добре врядування потрібне місцевим громадам, а відтак і державі. Як висловився депутат Хмельницької районної ради Леонід Козловський: “У районі громади вже об’єднуються, не чекаючи науковців та інвесторів. Не треба винаходити свій велосипед — маємо вчитися у поляків та йти вперед”. Акцентованою була й думка, що “в Євросоюзі коштів неміряно, нам також дадуть скільки треба, як Польщі”. Що стосується КВУ, то його представники впевнені: зміни в системі місцевого самоврядування повинні відбуватися незалежно від будь-яких загроз, перешкод і небажання виконавчої влади вносити зміни до Конституції та законодавства — як згори, так і в самих територіальних громадах. Цю позицію підтримали всі учасники засідання.
Володимир Разуваєв