З нагоди 175-річчя від дня першого видання “Кобзаря”
Тараса Шевченка
Задумаймось, чому у січні минулого року на Євромайдані у Києві один із перших героїв Небесної сотні вірменин Сергій Нігоян напам’ять декламував “Кавказ” Шевченка? Чому так піднесено з його вуст звучав Шевченковий заклик “Борітеся — поборете, вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава і воля святая!”?.. Ніби знав, що “Не вмирає душа наша, не вмирає воля!”. Бо Тарасове слово було для Сергія Нігояна і залишається для всіх нас тією невичерпною зброєю, яка єднає не одне покоління українців протягом багатьох століть. Українці брали його на захист від полонізму і рашизму у боротьбі проти будь-яких проявів колонізації нашої країни! Шевченкове слово єднало всіх на Євромайдані, незалежно від національності, про що й твердив Сергій Нігоян.
Задумаймось, чому у січні минулого року на Євромайдані у Києві один із перших героїв Небесної сотні вірменин Сергій Нігоян напам’ять декламував “Кавказ” Шевченка? Чому так піднесено з його вуст звучав Шевченковий заклик “Борітеся — поборете, вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава і воля святая!”?.. Ніби знав, що “Не вмирає душа наша, не вмирає воля!”. Бо Тарасове слово було для Сергія Нігояна і залишається для всіх нас тією невичерпною зброєю, яка єднає не одне покоління українців протягом багатьох століть. Українці брали його на захист від полонізму і рашизму у боротьбі проти будь-яких проявів колонізації нашої країни! Шевченкове слово єднало всіх на Євромайдані, незалежно від національності, про що й твердив Сергій Нігоян.
Своїм “Кобзарем” Шевченко став виразником прагнень визволення поневолених народів усього світу від колоніальних режимів.
За потужністю висвітлення національно-визвольної боротьби “Кобзар” за 175 років став однією з найпопулярніших книг світу. Адже витримав 130 зарубіжних видань загальним накладом понад вісім мільйонів примірників на ста мовах світу. А світова Шевченкіана (наукові дослідження його творчості) не вмістилися б і в сотні томів.
Для українців “Кобзар” став національною Біблією на всі часи, становим хребтом нації, що не дав їй протягом століть зігнутися, зламатись у колоніальному ярмі.
“Кобзар” — це безмежна молитва Шевченка у 350 його творів. Молитва за Україну, її волю, суверенність, соборність і державність.
Видавався “Кобзар” в Україні лише до 1991 року 112 разів загальним тиражем 5,5 мільйона примірників. А у Черкасах у 1989 році створено музей однієї книги — музей “Кобзаря”.
Звернімося до першого видання “Кобзаря” 1840 року. Чому саме так назвав Тарас Шевченко свою першу поетичну збірку? Кобзар — це український народний співець, який супроводжує свій спів грою на кобзі. В інших народів таких співців називали скальдами, менестрелями, трубадурами.
Кобзарі і лірники увійшли у свідомість Шевченка ще з дитинства. Згодом, перебуваючи в Санкт-Петербурзі, він слухав українські думи у виконанні Остапа Вересая. А, повернувшись із заслання, 23 жовтня 1860 року передав Остапу Микитовичу гроші і подарував свій “Кобзар” з власноручним підписом. У “Щоденнику” від 17 червня 1857 року Шевченко записав: “Я как будто с живыми беседую с её (України) слепыми лирныками и кобзарями”.
“Живі враження від кобзарів і їх пісень ніколи не полишали Шевченкову творчу уяву. Образи кобзарів можна зустріти в багатьох його творах, в яких відчувається стиль і метро-ритміка українських народних дум і пісень.
Тож образи кобзарів у творчості Шевченка посіли визначне місце й стали виразниками народних дум і сподівань, борцями за волю, правду і щастя українського народу. Саме вони надихали українців на боротьбу за соціальне і національне визволення. Тому, мабуть, і назвав поет свою збірку “Кобзар”, щоб підкреслити народність і волелюбність своєї поезії.
У багатьох творах Шевченка кобзар виступає як поет-філософ, народний месник і навчитель простих людей. Ми чуємо голос кобзаря в поетичних рядках “Гайдамаків”:
Сини мої, гайдамаки!
Світ широкий, воля —
Ідіть, сини, погуляйте,
Пошукайте долю…
Сини мої, орли мої!
Летіть в Україну —
Хоч і лихо зустрінете,
Так не на чужині.
Микола Кульбовський