Про бурхливий початок пленарного засідання 49-ї сесії міської ради ми розповіли у попередньому номері: незрозумілий пікет представників організацій інвалідів, демарш фракції “Свобода” щодо ініціативи з надання земельних ділянок працівникам Державної служби з надзвичайних ситуацій, яка насправді не виносилася на засідання, популістські тенденції окремих виступів, спричинених наближенням місцевих виборів у жовтні цього року і пов’язана з цим же поява давно небачених у сесійній залі депутатів. Цей несподіваний спалах різноспрямованих інтересів не витримала навіть електронна система “Віче”. Отож запланований порядок денний, який складався з 57 пунктів, довелося затверджувати, рахуючи голоси обранців у ручному режимі. Напружену атмосферу залу дещо розрядив виконучий обов’язки міського голови Костянтин Чернилевський, закликавши депутатів не політизувати пленарну роботу, але тенденції майбутньої передвиборчої кампанії періодично проявлялися в її процесі.
Про бурхливий початок пленарного засідання 49-ї сесії міської ради ми розповіли у попередньому номері: незрозумілий пікет представників організацій інвалідів, демарш фракції “Свобода” щодо ініціативи з надання земельних ділянок працівникам Державної служби з надзвичайних ситуацій, яка насправді не виносилася на засідання, популістські тенденції окремих виступів, спричинених наближенням місцевих виборів у жовтні цього року і пов’язана з цим же поява давно небачених у сесійній залі депутатів. Цей несподіваний спалах різноспрямованих інтересів не витримала навіть електронна система “Віче”. Отож запланований порядок денний, який складався з 57 пунктів, довелося затверджувати, рахуючи голоси обранців у ручному режимі. Напружену атмосферу залу дещо розрядив виконучий обов’язки міського голови Костянтин Чернилевський, закликавши депутатів не політизувати пленарну роботу, але тенденції майбутньої передвиборчої кампанії періодично проявлялися в її процесі.
Нарешті міська рада виглядатиме повноцінним складом: останню її вакансію заповнив Олександр Марченков, замінивши за списком ВО “Батьківщина” Валерія Лескова, призваного до лав Збройних Сил. Натомість цей обранець добре знайомий його колегам, оскільки займає посаду завідувача відділу сприяння діяльності депутатів. У новій іпостасі він працюватиме у постійній комісії ради з питань роботи житлово-комунального господарства. Зміни відбулися й у складі виконавчого комітету, з якого вибув донедавна перший заступник міського голови Олександр Вінніков. На відзнаку багаторічної роботи і бездоганного виконання службових обов’язків на високій посаді, особисті трудові досягнення та значний внесок у соціально-економічний розвиток міста його нагородили Почесною відзнакою міської ради ІІІ ступеня. Відтак у виконавчому органі міської ради відкрилася вакансія.
Нове обличчя і в керівництві системи правоохоронних органів міста. Так, про стан боротьби зі злочинністю та охорони громадського порядку депутатів інформував виконуючий обов’язки начальника міського відділу УМВС Валерій Онісьєв. Міліцейська статистика, зокрема, засвідчила, що упродовж минулого року на території міста число кримінальних порушень зросло на 26%, що пов’язано з загальною суспільно-політичною ситуацією в країні. У цих умовах найактуальнішим питанням є реформування системи МВС і перші кроки щодо цього вже зроблені у Хмельницькому, визначені й пріоритетні напрямки роботи. Валерій Онісьєв у зв’язку з цим подякував міській владі за плідну співпрацю. Відповідаючи на запитання та пропозиції депутатів, він категорично заявив зокрема, що “з гральним бізнесом у місті покінчено і це є його принциповою особистою позицією”. Зі свого боку, Костянтин Чернилевський відзначив перші результати співпраці з новим очільником міліції в місті щодо припинення діяльності стихійних ринків і висловив упевненість у розв’язанні проблеми незаконного захоплення приміщення на Кам’янецькій, 38.
Традиційно ключове питання формування чи змін бюджету міста на цій сесії не стояло, але певні корективи його статей відбулися. Так, депутати проголосували за необхідність додаткових витрат з резервного фонду на продовження реконструкції кінотеатру ім. Т.Шевченка та дитячої музичної школи №1, а також на ремонт інших об’єктів комунальної власності. У цій площині не пощастило на повноцінне вирішення проблеми відновлення роботи лазні №1. Заміна у ній котлів опалення на економніші твердопаливні, а також потреба у відшкодуванні різниці в тарифах вимагають фінансової допомоги у сумі 200 тисяч гривень. І хоча депутати були налаштовані допомогти цьому соціальному об’єкту, виникла колізія з дотриманням вимог Бюджетного кодексу. Як зазначила начальник фінансового управління Наталя Степанова: “У міськраді почастішали випадки винесення проектів рішень, які стосуються бюджету, без участі фінуправління, а це суперечить законодавству”. Вона розтлумачила обранцям неможливість надання фінансової допомоги лазні і закликала їх не підтримувати запропонований проект рішення. Відтак постала проблема збереження лазні взагалі як об’єкта соціального значення. Найгостріше питання — розрахунки за спожитий газ. Запропоновані варіанти щодо овердрафту, поворотної фінансової допомоги іншими комунальними підприємствами виявилися непридатними, отож поки що ця проблема зависла в повітрі.
Невирішеним залишилося й питання щодо деяких спортивних об’єктів. Колеги Сергія Мандзія не прислухалися до його аргументів про недоцільність подвійного фактичного оподаткування льодового стадіону, який здобув велику популярність серед молоді міста, та продовження підготовчої роботи з будівництва Палацу спорту на вулиці Прибузькій. Сесія не проголосувала подальше закріплення земельної ділянки під його будівництво, хоча депутат нагадав, що свого часу з бюджету міста було виділено 800 тисяч гривень на розробку цього проекту. Характерно, що питання відведення земельних ділянок під забудову в нинішньому скликанні, їх оренда й сплата забудовниками пайової участі у розвитку соціально-економічної інфраструктури міста для багатьох обранців, особливо з числа підприємців, стали пріоритетними та приводом для відвертого лобіювання чиїхось або безпосередньо власних інтересів. Недарма цей склад міської ради у певних колах називають “бізнес-клубом”. Нинішня сесія гострих дебатів щодо цих питань уникнула, хоча прояви цього явища несподівано поєдналися з популістськими тенденціями у цій площині. Так, останні пленарні засідання позитивно вирішували питання виділення земельних ділянок комунальним підприємствам та бюджетним структурам під забудову житловими будинками. Таким чином міська рада намагається надати їм можливість хоч якось вирішити проблему забезпечення своїх працівників житлом, адже за останні 20 років міська черга практично не скоротилася. Причина проста й зрозуміла: держава від колишньої практики фінансування безкоштовного житла відмовилась, а підприємства й установи комунальної сфери таких можливостей не мають. Тому своєрідний симбіоз комунальників і бюджетників із забудовниками є певним виходом із глухого кута: одні будують житло на продаж, а перші отримують кілька квартир для себе за рахунок надання виділеної земельної ділянки. Цього ж разу розпочата практика такого симбіозу викликала неочікувану реакцію з “правозахисту соціальної справедливості”. Пропустивши кілька пленарних засідань, роль депутатської трибуни перебрала на себе Оксана Кольгофер. Її цікавило: за яким принципом складається угода із забудовниками, як розподіляються квартири, скільки їх буде взагалі?.. Цей сольний виступ був тривалим — всупереч встановленому регламенту і спричинив емоційні дебати, хоча суть питань більшість зрозуміла. Як пояснив колезі Михайло Василишин, угода передбачає певні вимоги, зокрема виділення житла за принципом 5% загальної кількості квартир у будинку плюс одна квартира, які надаються працівникам згідно з загальною чергою.
Між тим “житловий соціал-популізм” цим не обмежився. На його хвилі ледь не постраждали такі поважні структури, як СБУ, обласна прокуратура і департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації: для закріплення їм земельних ділянок під забудову не вистачило двох голосів. Щоправда, згодом протестні настрої дещо стихли й повторне голосування було вдалішим.
Зрештою, депутати подбали і про інші категорії населення: за традицією, найбільшим пакетом проектів рішень були питання землеустрою для хмельничан — фізичних та юридичних осіб, для полегшення діяльності підприємців вони зменшили на 15% розмір орендної плати за майно комунальної власності до кінця нинішнього року, у безоплатне тимчасове користування передали приміщення комунальної власності кільком громадським організаціям. Водночас, дотримуючись обраної лінії з покращення благоустрою міста, його архітектурної і культурної привабливості, сесія заборонила подальше розміщення 16 тимчасових споруд у різних мікрорайонах та ведення торгівлі, зокрема й на Привокзальній площі. Підприємцям, які здійснюють там торгівлю, запропоновані місця на ринку “Ранковий плюс” на вулиці Шевченка, 87/1.
Певним чином раціональнішій роботі з підприємницьким середовищем у царині енергозбереження та інвестиційної політики має сприяти реорганізація департаменту економіки міської ради з перетворенням його у відповідне управління. Цей проект зауважень у депутатів не викликав. Натомість до переліку структур міської ради рішенням сесії додався новий соціальний об’єкт — “Вузлова лікарня станції Гречани Південно-Західної залізниці”. Ореолу популізму воно не мало, адже місто покладає на себе неабияке додаткове навантаження, позбавляючи ним залізницю як державну структуру на настійливе прохання останньої та обласної державної адміністрації. До соціального популізму не можна також віднести і звернення міської ради до керівництва держави щодо неприйнятності запровадження підвищених тарифів для населення, з ініціативою якого виступила фракція ВО “Свобода” і яку підтримали їхні колеги з інших депутатських об’єднань.
Володимир РАЗУВАЄВ