У травні минулого року на сторінках газети “Проскурів” я вже висловлювався щодо генерального плану Хмельницького та його важливості у розвитку нашого міста. Але не сподівався, що через дуже короткий час доведеться знову звернутися до газети з цього ж питання.
У травні минулого року на сторінках газети “Проскурів” я вже висловлювався щодо генерального плану Хмельницького та його важливості у розвитку нашого міста. Але не сподівався, що через дуже короткий час доведеться знову звернутися до газети з цього ж питання.
Приводом стало оприлюднене у “Проскурові” від 1 січня 2015 року малопримітне, на перший погляд, повідомлення “Про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проектах містобудівної документації”. У повідомленні зазначено, що на замовлення управління архітектури та містобудування для реалізації положень генерального плану м. Хмельницького розроблено проект розміщення житлово-громадської забудови на короткостроковий період до 2020 року з наступним оновленням генерального плану та коригуванням плану зонування території міста. У табличці наведено 54 будівельні майданчики, для яких передбачається змінити зональність, визначену генеральним планом та планом зонування території міста. Метою таких змін є збільшення кількості земельних ділянок, які можуть бути відведені для житлового будівництва та ведення громадської забудови (переважно торговельно-офісними центрами). Оприлюднюючи цю інформацію, управління архітектури та містобудування зазначає, що підставою для розробки проекту розміщення житлово-громадської забудови на короткостроковий період до 2020 року є рішення 15-ї сесії Хмельницької міської ради №22 від 29.0.53 UAH
Здавалося б, що тут поганого: один із виконавчих органів міської ради хоче порадитися з громадою міста. Це можна тільки вітати. Але у мене закрались великі сумніви у правильності дій управління архітектури та містобудування і для уточнення кількох питань я направив інформаційний запит до керівника цього управління Віктора Дунаєвського. Отримавши відповідь, вирішив, що мовчати ні в якому разі не можна, а навпаки, необхідно “бити в усі дзвони” і підстав для цього, які наведу нижче, більш ніж достатньо.
По-перше, у рішенні 15-ї сесії міської ради №22 від 29.0.53 UAH “Про необхідність вдосконалення порядку регулювання використання та забудови територій м. Хмельницького з наступним оновленням генерального плану та коригуванням плану зонування території міста”, про яке йдеться у повідомленні, було зазначено лише 17 земельних ділянок. Звідки додалося ще 34 — невідомо. У відповіді на інформаційний запит Дунаєвський посилається ще на одне рішення міської ради, а саме 28-ї сесії міської ради від 30.2 UAH №28 “Про проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час оновлення генерального плану м. Хмельницького та коригування плану зонування території м. Хмельницького”. Але воно стосується проведення громадських слухань щодо проекту розміщення житлово-громадської забудови на короткостроковий період до 2017 року та конкретних 14 земельних ділянок, які зазначені у додатку до цього рішення, тож воно ніякого стосунку до нового переліку із 54 ділянок не має. Таким чином, міська рада не приймала жодного рішення, яке б давало підстави для розробки цього проекту!
По-друге, у повідомленні вказується про те, що передбачається подальше оновлення генерального плану міста, але жодного слова не сказано, що статтею 17 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності” та Державними будівельними нормами (ДБН) Б.1.1-15:2012 “Склад та зміст генерального плану населеного пункту” передбачена лише можливість внесення змін до генерального плану і не передбачається ніякої іншої можливості, у тому числі оновлення. А порядком проведення експертизи містобудівної документації, затвердженим постановою Кабінету міністрів від 25.1 UAH №548, визначено, що зміни до генерального плану підлягають державній експертизі, як і самі генеральні плани населених пунктів.
По-третє, у повідомленні не зазначена адреса 18 земельних ділянок та не вказано, яким чином передбачається змінювати зонування цих ділянок. Чому це було зроблено — стало зрозумілим після відповіді Віктора Дунаєвського. Виявляється, що в оприлюднених переліках є одна ділянка природно-заповідного фонду (вул. м. Рибалка) та п’ять ділянок зелених насаджень загального користування (вул. Озерна, 4в, вул. Інститутська, Львівське шосе, вул. Свободи, вул. Прибузька, 5/1), для яких передбачається змінити зональність з метою будівництва на них житлових будинків або торговельно-офісних центрів. Виходить, таким чином Віктор Дунаєвський намагається приховати порушення вимог Закону України “Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах”, зокрема і вимогу цього Закону, що органи місцевого самоврядування при прийнятті рішень про розроблення містобудівної документації та її затвердженні передбачають збереження та розширення не менше п’яти відсотків площ земельних ділянок рекреаційного призначення. І це вже не перша спроба протягом останніх двох років змінити призначення зелених насаджень загального користування, хоча у генеральному плані міста визначений дефіцит таких земель у 226 гектарів!
Але і це ще не все. У відповіді на мій інформаційний запит Віктор Дунаєвський, відповідаючи на запитання, чим передбачена необхідність будівництва ще 23 торговельних та офісно-торгових центрів, повідомляє, що в проекті розміщення житлово-громадської забудови на короткостроковий період до 2020 року з наступним оновленням генерального плану та коригуванням плану зонування території міста опрацьовані також і питання щодо інженерної підготовки природоохоронних та санітарно-гігієнічних заходів, розвитку вуличної мережі, громадського транспорту, санітарного очищення, інженерного забезпечення (тепло-, газо-, електропостачання), про що у повідомленні від 01.0.29 UAH взагалі не сказано жодного слова. Отже, хмельничани позбавлені можливості реально оцінити можливі зміни до генерального плану та їх вплив на природне середовище, створення зручних умов для проживання.
На мій погляд, у головного архітектора міста Віктора Дунаєвського чи у тих, хто за ним стоїть, переважає споживацьке ставлення до таких важливих документів, як генеральний план і план зонування території міста. У цивілізованому світі забудовник може будувати лише такі об’єкти, які відповідають цим документам, у Хмельницькому ж генплан з подачі головного архітектора постійно намагаються, без урахування інтересів усієї громади міста, підлаштувати під забаганки деяких потенційних забудовників. Перекручуючи та приховуючи певну інформацію від громади міста, начальник управління архітектури та містобудування Вік-тор Дунаєвський, якого підтримує кілька депутатів міської ради, котрі є членами постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, намагається зробити все, щоб зміни до генерального плану були проведені кулуарно, не проходили реального громадського обговорення та державну експертизу, як того вимагає законодавство.
Переконаний, що генеральний план міста, затверджений у 2008 році, потребує змін, але змін системних, вдумливих, таких, які врахують теперішній стан економіки та подальших перспектив розвитку міста й області. Особливо важливим це стало після збільшення площі нашого міста у 2011 році. Тому вважаю, що необхідні не окремі “оновлення” генплану, а публічне обговорення, проведення державної експертизи, у тому числі екологічної. Далі слід затвердити зміни до генерального плану міста із планом червоних ліній, детальним планом центральної частини, розділом інженерно-технічних заходів цивільного захисту (цивільної оборони) з отриманням необхідного програмного забезпечення для користування графічними матеріалами в електронному вигляді.
Що стосується оприлюдненого повідомлення “Про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проектах містобудівної документації”, то вважаю за необхідне зупинити будь-який подальший розгляд цього проекту з наступним оновленням генерального плану й коригуванням плану зонування території міста до приведення усіх дій управління архітектури та містобудування в рамки чинного законодавства України щодо внесення змін до генерального плану міста.
Звертаюсь до всіх активних, небайдужих громадян та громадських організацій, у першу чергу екологічного спрямування, з проханням якомога швидше відреагувати на ці дії головного архітектора міста Віктора Дунаєвського та його однодумців, щоб зупинити протиправні дії щодо безпідставної зміни генерального плану міста та плану зонування, знищення при цьому кількох гектарів зон зелених насаджень загального користування.
Володимир Швець,
Почесний громадянин м. Хмельницького, депутат міської ради