Власне, приводом для нашої розмови з директором комунального підприємства по організації роботи міського пасажирського транспорту Володимиром Богачуком стала протестна акція власників гаражів-самобудів, організована ними на початку 39-ї сесії міської ради, на якій посадовцю довелося пояснювати їх ініціативній групі та депутатам особливості цієї проблеми в нашому обласному центрі.
Власне, приводом для нашої розмови з директором комунального підприємства по організації роботи міського пасажирського транспорту Володимиром Богачуком стала протестна акція власників гаражів-самобудів, організована ними на початку 39-ї сесії міської ради, на якій посадовцю довелося пояснювати їх ініціативній групі та депутатам особливості цієї проблеми в нашому обласному центрі.
— Отже, Володимире Яковичу, вам довелося на цій сесії міськради витримати доволі неприємну дискусію і з представниками самобудівців, і навіть з деякими депутатами, які вимагали, як можна було зрозуміти, якоїсь особливої відповідальності від вас за нібито завищену вашим підприємством ціну за легалізацію цих гаражів.
— Щодо самої протестної акції гаражників, а були вони загалом з мікрорайону Гречани, то вона носила, як на мене, більше політичний характер, аніж конструктивний, направлений на вирішення цієї серйозної проблеми в нашому місті. Адже, погодьтеся, з таким же успіхом інша політична сила може організувати щось подібне вже з тими жителями обласного центру, в яких немає дворових гаражів, а таких у нас переважна більшість, які будуть протестувати проти наявності гаражів-самобудів на прибудинкових територіях. Чи, може, вже нам нині у відповідь на подібну акцію організовувати збори мешканців цих будинків, які, до речі, дуже слушно і законно вимагатимуть, аби всі ці самобуди зникли з їх території? Як на мене, міська влада, 36-а сесія міськради, приймаючи рішення “Про впорядкування встановлених на території міста тимчасових конструкцій для господарських потреб (гаражів)”, пішла цілком конструктивним шляхом, аби вирішити цю проблему та впорядкувати ці самобуди, чого чомусь до кінця не розуміють організатори акції, обравши відверто інший шлях протистояння.
Щоправда, відрадно було чути вже у виступах на сесії членів цієї ініціативної групи, що вони загалом розуміють, що ці самобуди незаконні, усвідомлюють, що деякі з 2,5 тисячі самобудів доведеться демонтувати, адже розташовані вони в місцях, на яких ні за яких обставин не можна встановлювати жодних тимчасових споруд.
Знову ж таки, зрозуміло й те, що ця проблема далеко масштабніша, про що справедливо наголошували на сесії депутат Іван Бухал та інші, адже з’явилися ці самобуди не сьогодні і не вчора. Погоджуюся з тим, що навіть узаконенням цих самобудів гаражне питання у місті остаточно не вирішити. Зрештою, це проблема, з якою зіткнулися всі міста, де автостоянок, підземних паркінгів, гаражних кооперативів катастрофічно не вистачає. Тут потрібна, як на мене, масштабніша програма, зокрема з детальним підрахунком коштів міста й інвестицій.
Щоправда, дехто з депутатів, які, як я розумію, відчували дискомфорт від цієї акції, у категоричній формі зажадали навіть оргвисновків щодо працівників нашого підприємства чи, можливо, щодо мене, за нібито завищені ціни за послуги з реєстрації цих самобудів та надходжень разового грошового внеску від них у цільовий фонд міської ради, який, як відомо, використовується якраз на роботи з благоустрою в нашому обласному центрі, в тому числі і на прибудинкових територіях. Зрозуміло, ми будемо виконувати рішення 39-ї сесії міської ради з призупинення цих проплат, поки не вирішимо остаточно, якою повинна бути ця ціна, але варто наголосити, що обумовлені нами суми майже у два рази менші, ніж, скажімо, в сусідній Вінниці, де у подібний спосіб також вирішували цю проблему.
Принагідно зазначу, що лише 1% жителів міста спромоглися самовільно встановити ці тимчасові гаражні самобуди і безкоштовно ними роками користувалися, незважаючи на те, що земля, на якій вони встановлені, є власністю міської громади. Хіба не є очевидною тут соціальна несправедливість: ці люди користуються незаконними благами, а 99% жителів міста мають від цього незручності, навіть не одержуючи за це жодної компенсації, зокрема у вигляді тих же надходжень у цільовий фонд міста? Водночас більшість власників авто в обласному центрі за власні кошти користуються стоянками-парковками, де нині плата за одне місце в середньому становить 150 грн. на місяць і більше.
А стосовно порівняння з тією ж Вінницею, то зазначу, що там за першу реєстрацію таких гаражів, куди входять присвоєння номера, видача схеми прив’язки, відповідного договору на користування цією тимчасовою конструкцією тощо, власник ще у 2007 році сплачував підприємству 2100 грн., а у Хмельницькому за це пропонується 1670 грн. Заразом там у фонд розвитку міста власники самобудів сплачували 2500 грн., а подібний внесок до цільового фонду Хмельницької міської ради пропонується 800 грн., разом перша реєстрація таких гаражів у Вінниці коштувала її власникам 4600 грн., а у Хмельницькому планувалася у 2470 грн. До речі, продовження терміну дії такого договору на один рік у Вінниці коштувало 1230 грн., до фонду розвитку — 700 грн., разом — 1930 грн., тоді як у Хмельницькому ці суми передбачені відповідно —1120 грн. та 800 грн., разом — 1920 грн.
Сподіваюсь, депутатські комісії та члени ініціативної групи власників гаражів-самобудів врахують інтере-си міста у вирішенні цього питання у повному обсязі.
— Яким бачите вирішення цієї проблеми у комплексі, про що говорив, зокрема, депутат Іван Бухал?
— Моє бачення вирішення цієї проблеми у нашому місті має кілька етапів. Ми однозначно повинні запропонувати власникам дворових гаражів альтернативу, зокрема, виділивши їм земельні ділянки для створення гаражних кооперативів. У генплані міста необхідно передбачити і побудову багатоповерхових паркінгів — і наземних, і підземних. Забудовників слід зобов’язати передбачати у проектах паркінги, гаражі, автостоянки, паралельно необхідно облаштовувати такі стоянки, зрозуміло, де це можливо, у мікрорайонах.
Після поступового виконання цих завдань ми зможемо ставити питання про певний демонтаж так званих гаражів на прибудинкових територіях, хоча сьогодні слід навести елементарний порядок з цими тимчасовими спорудами. Наше комунальне підприємство готове виконати всі ці роботи і підтримувати порядок надалі.
Гаражі-самобуди, на моє переконання, через певний час повинні зникнути з карти нашого міста.
Розмовляв В.Сівач
Фото Миколи шафінського