Учора в обласному художньому музеї в рамках фестивалю “ART’колаж” відбулось відкриття виставки “Ріка часу” нашого земляка, нині львівського скульптора, Віктора Проданчука. Митець народився 1975 року в Дунаївцях. Унікальні природні ландшафти подільського краю, його історичні пам’ятки, що зберегли подих минулих століть, глибоко проникли в серце і душу майбутнього митця, сформували натуру романтичну, здатну емоційно й творчо реагувати на оточуючий світ.
Учора в обласному художньому музеї в рамках фестивалю “ART’колаж” відбулось відкриття виставки “Ріка часу” нашого земляка, нині львівського скульптора, Віктора Проданчука. Митець народився 1975 року в Дунаївцях. Унікальні природні ландшафти подільського краю, його історичні пам’ятки, що зберегли подих минулих століть, глибоко проникли в серце і душу майбутнього митця, сформували натуру романтичну, здатну емоційно й творчо реагувати на оточуючий світ.
За плечима Віктора — Косівський коледж прикладного та декоративного мистецтва (1995), Львівська академія мистецтв (2001), численні виставки й арт-фестивалі в Україні та за кордоном, участь у найпрестижнішому арт-форумі країни — Великому скульптурному салоні (2011, 2012). Його роботи зберігаються в приватних колекціях України, Росії, Польщі, США, Канади, Німеччини, Бельгії, Чехії.
Це перша презентація митця на малій батьківщині. В експозиції представлено графіку і скульптуру — всього 46 робіт з різних серій. Для виготовлення композицій художник використовує дерево, шамот, бронзу, застосовуючи різноманітні мистецькі техніки: гальванопластику, лиття, формовку, різьблення.
Виставка називається “Ріка часу”. Саме цей образ є виразною метафорою того, що ми називаємо життям. Для митця цікаві будь-які його прояви, його сила й енергія. Художника вабить нескінченність природних форм, різноманітність і багатство фактур. Іноді пластичні об’єкти, складені з гнучких, гостроконечних елементів, нагадують витвори самої природи (серія “Ліс”). Митець створює образи лісових духів — то лагідних, то моторошних, що раптово з’являються посеред хащ. Проте він далекий від оповідальності реалізму й, користуючись природним матеріалом, створює власний вимір метафоричних образів (“Риба”, “Кура-ряба”). Надихаючись артефактами давніх археологічних культур, їх магічними знаками, фігурами язичницьких ідолів, художник створює неоднозначні за змістом фантастичні об’єкти (“Чотири вектори”, “Віхи”, “Ідоли”). Часто його загадкові, несподівано потрактовані персонажі викликають широкий спектр асоціацій (“Самурай”, “Маньчжурка”, “Портрет художника”, “Роздуми”), скульптурні ж портрети відомих особистостей позначені іронією і гротеском (“Енді Ворхол”, “Егон Шилє”). Свою незбагненну таїну зберігають “Космічні музи”, що відзначаються пливкими формами.
Знання природних властивостей матеріалу, досконале володіння технологіями дозволяють митцю постійно експериментувати, поєднувати різноманітні матеріали, зокрема бронзу й скло, відшуковуючи все нові засоби виразності (“Поселення”).
Ріка часу не зупиняється і не повертається, її течія лише об’єднує два береги: минуле й майбутнє. Віктор Проданчук не дає готових формул, натомість він пропонує осягнути час, створюючи імпульси, символи, що наводять на думку, пробуджують емоції.
Лариса Чернова