Компенсація різниці в тарифах на теплоенергію, яка абсолютно різниться в регіонах України, та погашення заборгованостей з року в рік тягнули достатньо великий бюджетний ресурс. Далі зволікати не можна було, бо економіка України та її бюджет просто не витримували такого навантаження. Тому уряд нашої держави в надзвичайно складних умовах для економіки і політичної нестабільності прийняв рішення підвищити ціни на газ і теплопостачання для населення. Як у нових умовах працюватиме підприємство і що очікує споживачів тепла — про це наша розмова з директором МКП “Хмельницьктеплокомуненерго” Володимиром СКАЛІЄМ.
Компенсація різниці в тарифах на теплоенергію, яка абсолютно різниться в регіонах України, та погашення заборгованостей з року в рік тягнули достатньо великий бюджетний ресурс. Далі зволікати не можна було, бо економіка України та її бюджет просто не витримували такого навантаження. Тому уряд нашої держави в надзвичайно складних умовах для економіки і політичної нестабільності прийняв рішення підвищити ціни на газ і теплопостачання для населення. Як у нових умовах працюватиме підприємство і що очікує споживачів тепла — про це наша розмова з директором МКП “Хмельницьктеплокомуненерго” Володимиром СКАЛІЄМ.
— Як відомо, у вартості комунальних послуг частка теплопостачання — найбільша. Володимире Михайловичу, чому саме тепло найдорожче та які складники формують його ціну?
— Вартість послуг прямо залежить від витрат на їхнє забезпечення відповідно до чинних нормативів. Складова “паливо” має найбільшу питому вагу в структурі тарифу — 63,4%.
У структурі витрат на виробництво теплоенергії для підігріву води й центрального опалення частка електроенергії й заробітної плати працівників — 23,7%. Оскільки ціна газу для теплопостачальних підприємств встановлена висока, зрозуміло, що й вартість послуг теплопостачання є значною, а плата за тепло складає найбільшу частку у витратах родинного бюджету на житлово-комунальні послуги.
— Уряд України вдався до непопулярних і жорстких заходів підняття тарифів на газ і тепло для населення, які набирають чинності відповідно з 1 травня та 1 липня цього року.
— Бо ціни на газ і тарифи на тепло потрібно було привести до економічно обґрунтованого рівня. В планах уряду за чотири роки вийти на 100% покриття собівартості як ціни газу, так і тарифів на тепло. Звичайно, що непопулярні заходи вдарять по статках українців. Бо якщо нині середня ціна газу для населення — 841 грн. за 1000 куб. м, фактична ціна газу у тарифі на тепло — 610 грн., то у 2014 році уряд передбачає привести ці ціни до рівня 1309 гривень.
— Відомо, що в Хмельницькому вартість однієї гігакалорії — одна з найнижчих в Україні. Якою вона буде після підвищення?
— Нині на підприємстві діють тарифи на теплову енергію для населення, затверджені постановою НКРЕ від 14.12.2010 року №1745 та рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 27.01.2011р. №83 на рівні 206,38 грн. за 1 Гкал. У структурі діючого тарифу на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії для населення всі витрати закладені на рівні 2006 року, лише складова “природний газ” зросла 2011 року на 25%. Збільшення не покрило вартості природного газу, яка діяла з 1 серпня 2010 року донині (в тарифі 941 грн., фактично 1309,2 грн. за 1 тис. м куб. природного газу). Заробітна плата в діючому тарифі розрахована, виходячи з мінімальної 400 грн., при нинішній 1218 грн., вартість електричної енергії — на рівні 21 коп. за 1 Квт/год, а сьогодні це 1,03 грн. за Квт/год (без ПДВ). Рівень відшкодування витрат на виробництво, транспортування і постачання теплової енергії, затвердженими тарифами 2012 року, становив 65,7%, за 2013 рік — 62,4%.
Через зростання витрат на виробництво, транспортування й постачання теплової енергії лише за 2013 рік підприємство отримало збитки 34 млн. грн. Невідповідність діючих тарифів на теплову енергію економічно обґрунтованим витратам, велика заборгованість споживачів за послуги підприємства та недосконалість законодавства щодо стягнення цієї заборгованості призводять до недостатності обігових коштів підприємства для проведення ремонтів і робіт з реконструкції та модернізації обладнання котелень і теплових мереж, здійснення в повному обсязі розрахунків за спожиті енергоносії та інші платіжні зобов’язання. Багато років поспіль невідповідність витрат на виробництво, постачання і транспортування теплової енергії затвердженим тарифам для населення відшкодовувалася підприємствам з державного бюджету як компенсація різниці в тарифах. Сьогодні у підприємства невідшкодована різниця в тарифах з держбюджету сягає 64 млн. грн.
Постановою №308 від 08.04.2014 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, встановила тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення в розмірі 318,25 грн./Гкал з ПДВ з 1 липня 2014 року. Для розрахунку тарифу використана реалізація теплової енергії — 464,351 тис. Гкал.
Ще до підвищення вартість Гкал у наших сусідів-вінничан була майже на 50% більша, а в Донецьку, скажімо, цей показник наразі становить 516 грн. Вочевидь, маємо такий результат у Хмельницькому тільки завдяки добре продуманим та впровадженим заходам, які значною мірою впливають на економію ресурсів під час виробництва теплової енергії.
— Вважаєте, Володимире Михайловичу, що кількість боржників після підвищення тарифів збільшиться?
— Певною мірою це очікувано. Бо серед усіх споживачів, як завжди, приблизно 40% сплачують за отримані послуги вчасно і повністю й до 10% таких, яких ми називаємо безнадійними або злісними неплатниками. Їх борг на сьогодні складає приблизно 5 млн. грн.
Немало хмельничан розраховуються за спожиті послуги не одразу, а наприкінці опалювального сезону. Це неправильно, адже тепер проплачувати за газ змушені будемо наперед. Тож слід звикати до думки, що надалі послуги з газо- і теплопостачання будуть під суворим контролем.
Кабінет міністрів уже затвердив програму надання соціальної допомоги. Система захисту населення передбачає отримання субсидії, компенсації різниці в тарифах або субсидії та компенсації одночасно — залежно від рівня доходів. Механізм компенсації набирає чинності з 1 липня — з моменту підвищення цін на тепло. Порядок оформлення компенсацій такий же, як при отриманні субсидії. Не треба нести дві заяви — слід прийти в управління праці та соцзахисту населення, написати заяву у вільній формі, фахівці підкажуть, на що може претендувати особа. Я б порадив хмельничанам заздалегідь оформити всі належні документи, аби скористатися державною підтримкою.
— Яких заходів, на вашу думку, потрібно вжити споживачам, щоб плата за тепло була мінімальною?
— До цього питання повинні долучитися і держава, і підприємство, і споживачі. Звісно, найвагоміший внесок може зробити держава, виділивши кошти або залучивши інвесторів для проведення поступової модернізації та відновлення обладнання, споруд, які сьогодні, м’яко кажучи, є морально та фізично зношеними. Самотужки модернізувати обладнання й мережі підприємству складно, хоча з року в рік ми це поступово робимо. Зате споживач може досить активно впливати на такий важливий фактор, від якого залежить розмір плати за теплоенергію, як зменшення втрат тепла в будівлях. Необхідно лише подбати про елементарні речі: ущільнити двері, вікна, контролювати опалення місць загального користування в будинках, зрештою, не залишати відчиненими двері в під’їздах… Ціна тепла і, власне, його наявність у наших оселях багато в чому залежать від нашої небайдужості і здорового глузду.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК