Соціум

Галузь освіта і міська влада — у єдиній системі координат

Відбулося засідання виконкому міської ради під головуванням міського голови Сергія Мельника. Члени виконкому у розширеному складі розглянули питання “Про хід виконання Програми розвитку освіти міста Хмельницького на 2012-2016 роки”. Відбулося засідання виконкому міської ради під головуванням міського голови Сергія Мельника. Члени виконкому у розширеному складі розглянули питання “Про хід виконання Програми розвитку освіти міста Хмельницького на 2012-2016 роки”.

Доповідач, начальник управління освіти Валерій Олійник зазначив, що Програма розвитку освіти міста спрямована на реалізацію стратегічних завдань, які стоять перед освітою, задоволення освітніх запитів населення і забезпечує єдність підходів до розв’язання проблем освітньої галузі. В розряді першочергових — задовольнити потреби населення в дошкільній освіті. Станом на 1 січня 2014 року 43 дошкільні заклади різних типів відвідують понад 11 тисяч дітей, що становить 76,8% (проти 70,4% у 2011 році) загальної кількості дітей дошкільного віку. Збільшення відсотка охоплення дітей дошкільною освітою забезпечено за рахунок відкриття додаткових груп у ДНЗ №№29, 49, шляхом реорганізації НВО №9 та НВК №6 створені ДНЗ №№11, 43. До комунальної власності міста повернуто приміщення колишнього ДНЗ №36 на проспекті Миру, 84/2. Протягом минулого року там проведено капітальний ремонт даху, чотирьох груп, харчоблоку та пральні. Нині капітальний ремонт ДНЗ №36 завершено на 52%. Проведено тендер на закупівлю семи комплектів меблів та обладнання для харчоблоку на суму 550 тис. грн. На 2014 рік на ці потреби заплановано ще 4 млн. 162 тис. грн. Виготовлено проектно-кошторисну документацію добудови груп у ДНЗ №3, дошкільних груп на базі ЗОШ №20 за рахунок реконструкції басейну. Проведено перший етап добудови шести груп НВО №1.

Для оновлення обладнання ігрових майданчиків залучалися спонсорські, благодійні та позабюджетні кошти (за два роки — 242,3 тис. грн.), придбано літературу, іграшки, спортінвентар, дитячі костюми (29,6 тис. грн. зі спеціального фонду).

У 2012 році завершено створення дієвої локальної освітянської мережі, до якої під’єднані загальноосвітні, позашкільні та дошкільні навчальні заклади. В усіх школах технічно забезпечено можливість проведення вебінарів, консультування дітей вчителями-предметниками. Систематично оновлюється та модернізується комп’ютерна техніка. У 2012 році придбано шість комп’ютерних класів, у 2013-ому — 13, що дало можливість запровадити відповідно до нових Держстандартів інформатику в 5 класі та предмет “Сходинки до інформатики” в 2 класі. Збільшується кількість класних кімнат, навчальних кабінетів, обладнаних мультимедійними комплексами та дошками. За рахунок коштів міського бюджету (більше 1 млн. грн.) у 2012 році придбано шість мультимедійних комплексів, отож ними забезпечені всі навчальні заклади. 2013-го профінансовано 29 інтерактивних дощок. За рахунок спеціальних коштів навчальні заклади придбали 42 комп’ютери та 17 принтерів.

Поновлювалася та вдосконалювалася й матеріально-технічна база навчальних закладів. Майже 2 млн. грн. з бюджету використано на ремонт зовнішнього освітлення прилеглих територій в 12 навчальних закладах; ремонт та повірку приладів обліку тепловодопостачання; заміну мереж опалення та водопостачання, поточний ремонт покрівель; встановлення протипожежної сигналізації в п’яти закладах освіти та охоронну сигналізацію в ДНЗ №24; на гідрохімічне промивання внутрішніх мереж ЗОШ №22. Аби забезпечити енергоефективність будівель закладів освіти за 2013 рік, замінено 1216 аварійних дерев’яних віконних блоків на металопластикові та понад 200 дверних блоків; відремонтовано майже дві тисячі п. м систем опалення та водопостачання; відремонтовано 10 тисяч кв. м рулонного покриття покрівель.

Велику увагу освітяни міста приділяють профільному навчанню. У 2012/2013 навчальному році функціонувало 244 класи поглибленого вивчення окремих предметів, 121 клас допрофільної підготовки, 139 класів профільного навчання школярів.

Закуплено обладнання для восьми профільних кабінетів: лінгафонного кабінету (СЗОШ №№1, 6), кабінету хімії (технологічний багатопрофільний ліцей (ТБЛ), ЗОШ №24), фізики (колегіум, гімназія №2), математики (колегіум), біології (НВК №4).

Акцентуючи на якості освітніх послуг, Валерій Олійник зауважив, що Хмельницький посідає перше місце в області за результатами ЗНО. Найкращі показники у випускників ліцею №17, гімназій №№1, 2, колегіуму, ТБЛ, СЗОШ №12. Одинадцять випускників із дев’яти навчальних закладів міста у 2013 році набрали найвищу суму балів — 200 (2012 році таких школярів було сім).

У 2012 році управління освіти започаткувало формування міського банку “Обдарована дитина”, створено картотеки вчителів, тренерів і наставників, які працюють з обдарованими дітьми, та передового педагогічного досвіду. Школярі міста беруть активну участь у предметних олімпіадах, конкурсах, фестивалях, змаганнях. У 2012-2013 роках 37 дітей взяли участь у заключному ІV етапі всеукраїнських предметних олімпіад, 16 з яких стали переможцями; 27 юних хмельничан представляли місто на третьому етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт Малої академії наук України і 11 стали переможцями.

Управління освіти запроваджує інклюзивне та інтегроване навчання. У СЗОШ №8 організовано роботу 11 класів інклюзивної освіти, якими охоплено 25 дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. Протягом 2013 року будували зовнішній ліфт до приміщення школи, на що витрачено 589 тис. грн. з міського бюджету, нині виконано 35% робіт, завершення планується цього року.

У СЗОШ №15 функціонують класи для дітей з вадами зору, тут введено посади вчителя-логопеда, соціального педагога, психолога, медсестри-ортоптистки, лікаря-офтальмолога.

Одним із пріоритетних завдань є формування середовища в освіті, сприятливого для збереження здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу, підвищення рівня фізичного виховання, фізкультурно-оздоровчої роботи у школах. Підготовлено 65 педагогів-тренерів, які мають право впроваджувати превентивні програми. У цьому навчальному році превентивні програми на основі розвитку життєвих навичок впроваджуються в 21 школі, охоплено 1550 учнів (5,6% загальної кількості).

Прослідковується позитивна динаміка якісного розвитку мережі гурткової, позакласної та позашкільної роботи. Станом на 1 січня поточного року гуртковою роботою в навчальних закладах охоплено понад 10 тисяч учнів у 488 гуртках, у позашкільних навчальних закладах — майже сім тисяч дітей у 351 гуртку.

Проблемним залишається забезпечення місцями в дитсадках дітей раннього віку (від 1,5 до 3 років). Є потреба в завершенні капітального ремонту приміщення ДНЗ №36, у добудові приміщень НВО №1. Залишається актуальним відкриття логопедичних груп на базі ДНЗ №№21, 38, 40, 50, бо в минулому році ними охоплено лише 53,7% дітей, які потребують допомоги; придбання корекційно-відновлювального обладнання для дітей з вадами зору для ДНЗ №38. Потребують вдосконалення система роботи з обдарованими дітьми, організація виховної роботи в навчальних закладах, створення умов для розвитку творчих здібностей дітей.

Одним із завдань управління освіти, навчальних закладів є ліквідація другої зміни навчання у ряді початкових та основних шкіл міста.

В обговоренні взяв участь член депутатської комісії з гуманітарних питань, директор гімназії №2 Віктор Байдич, який наголосив на необхідності подальшої комп’ютеризації навчальних закладів, підтримки бібліотечної системи, ефективнішого використання гурткової роботи, а також більше дбати про облаштування шкільних спортмайданчиків, якими могли б користуватися мешканці міста. Віктор Григорович також закликав колег “у ці нелегкі часи займати конкретну громадянську позицію” і діяти недвозначно.

Директор колегіуму ім. В.Козуб-няка Людмила Змієвська у своєму виступі зупинилася на роботі з обдарованими дітьми. Вона розповіла, що з жовтня минулого року в колегіумі для обдарованих та здібних школярів 7-11 класів організовано роботу фізико-математичної школи, в якій викладають педагоги з різних навчальних закладів міста. Вона запропонувала створити в місті такі школи різних напрямків, що дозволить ефективно виявляти справжні таланти. Її підтримав міський голова Сергій Мельник, який запропонував управлінню освіти детально вивчити це питання та надати конкретні пропозиції.

Проблемним назвала директор Палацу творчості дітей та юнацтва Марина Пилипак оновлювлення матеріально-технічної бази гуртків технічних напрямків та декоративно-ужиткового мистецтва, які нині популярні серед школярів. “Ми відкрили гуртки на базі шкіл міста, у планах організувати позашкільні заняття у віддалених мікрорайонах”, — зазначила вона.

За активну співпрацю управлінню освіти та керівникам навчальних закладів міста подякувала голова громадської ради при виконавчому комітеті міської ради, голова міського Товариства української мови ім. Т.Шевченка “Просвіта” Зоя Діденко.

Підсумовуючи, Сергій Мельник наголосив, що галузь освіти і міська влада повинні й надалі працювати в єдиній системі координат. “Бюджет наповнюється непросто, тому ми зобов’язані забезпечити прозоре використання бюджетних коштів”, — наголосив він. Окреме зауваження у міського голови було щодо використання коштів, які збирають батьківські комітети. Він наголосив на обов’язковій добровільності пожертв та прозорості їх використання.

У прийнятому рішенні передбачено низку конкретних заходів для активізації роботи освітянської галузі міста.

Вікторія СТАНДРІЙЧУК
Фото з архіву редакції

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *