Чергове засідання міськвиконкому відбулося під головуванням першого заступника міського голови Олександра Віннікова. Члени виконкому розглянули питання “Про роботу управління транспорту і зв’язку щодо вдосконалення мережі та роботи громадського транспорту з покращення транспортного обслуговування жителів міста”, з якого інформував начальник міського управління транспорту і зв’язку Петро Кузьмін.
Чергове засідання міськвиконкому відбулося під головуванням першого заступника міського голови Олександра Віннікова. Члени виконкому розглянули питання “Про роботу управління транспорту і зв’язку щодо вдосконалення мережі та роботи громадського транспорту з покращення транспортного обслуговування жителів міста”, з якого інформував начальник міського управління транспорту і зв’язку Петро Кузьмін.
Він повідомив, що з квітня 2011 року пасажирсько-транспортна міська мережа працює за вдосконаленою базовою схемою. З метою запровадження роботи нової транспортної мережі виконавчий комітет затвердив ряд відповідних рішень щодо паспортів автобусних маршрутів, умов пасажирських перевезень, кошторису витрат, пов’язаних з проведенням конкурсу з перевезення пасажирів, визначення об’єктів конкурсу, затвердження типової форми договору на пасажирські перевезення в м. Хмельницькому. Після проведеного конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування на шести об’єктах працюють перевізники ХКП “Електротранс”, ТОВ “Рембуд-транс”, ТОВ “Хмельницьке таксі”, ПМП “Купава”, ФОП Марценюк Віталій Михайлович, ФОП Мішин Олександр Володимирович.
З січня цього року розпочато роботу громадського транспорту міста за новою маршрутною мережею. Всього за новою схемою у місті діє 41 автобусний маршрут загального користування в режимі маршрутного таксі, на яких працюють 359 перевізників, з них 256 транспортних засобів класу “В” (виключно для сидячих пасажирів) та 103 класу “А” (для сидячих та стоячих пасажирів). За рахунок збільшення пасажиромісткості загальну кількість маршрутних таксі зменшено на 35 одиниць техніки. Відповідно до нової транспортної мережі в переліку маршрутів, які працюють у звичайному режимі руху, діє новий автобусний маршрут №22 “Озерна-Катіон”. Автобусний маршрут №51 “Завод “Катіон”-Ракове” розділений на №№51 та 51а (вул. Тернопільською). Продовжено рух автобусного маршруту №11 “Катіон-Лезневе” від АС №1 до мікрорайону Лезневе та збільшено кількість транспортних засобів до трьох одиниць і зменшено інтервал руху з 40 до 20 хв. Загалом у звичайному режимі руху на 12 маршрутах громадського транспорту загального користування працюють 42 транспортні засоби. В схемі маршрутів громадського транспорту загального користування, які курсують у режимі маршрутного таксі, запроваджено п’ять нових маршрутів, внесено зміни щодо кількох автобусних маршрутів.
У результаті того, що ХКП “Електротранс” стало переможцем конкурсу на об’єкті №1 та обслуговує 11 міських автобусних маршрутів, на яких працюють 16 автобусів у звичайному режимі руху та 54 транспортні засоби в режимі руху маршрутного таксі, вдалося збільшити обігові кошти цього підприємства, що позитивно вплинуло на його фінансовий стан у цілому. За підсумками дев’яти місяців цього року чистий прибуток “Електротрансу” досяг 250 тис. грн., у той час як за 2012 рік збитки складали 243 тис. грн. Від автобусних перевезень у звичайному режимі руху отримано виручки 1 млн. 414 тис. грн., що на 607 тис. грн. більше, ніж за минулий рік, від автобусних перевезень у режимі маршрутного таксі — 4 млн. 681 тис. грн., що на 4 млн. 555 тис. грн. більше, ніж за минулий рік. Аналіз показує, що в цілому за перевезення пасажирів автобусами доходи підприємства збільшилися порівняно з відповідним періодом минулого року на 5 млн. 200 тис. грн., у тому числі находження коштів від перевезення платних пасажирів збільшилися на 5 млн. 100 тис. грн.
Посадовець констатував, що серйозною проблемою в розвитку сфери пасажирських перевезень залишається відшкодування з державного бюджету перевезень пасажирів пільгових категорій. Нині законодавством прописано 39 пільгових категорій. У Хмельницькому понад 80 тисяч людей мають право на безкоштовний проїзд. За перевезення у 2013 році пасажирів, які користуються пільговим проїздом, “Електротранс” мав отримати з державного бюджету згідно з розрахунками 18 млн. 600 тис. грн. за перевезення тролейбусом та 1 млн. 200 тис. грн. — автобусом. Фактично ж отримано лише 13 млн. 900 тис. грн. та 900 тис. грн. відповідно (або 74% розрахунків). Також Петро Кузьмін повідомив, що за звітний період розрахунок відшкодування коштів з державного бюджету за пільговий проїзд окремих категорій громадян нараховувався за коефіцієнтом співвідношення безоплатних до платних пасажирів 1,23. З метою уточнення цієї цифри на міських тролейбусних і автобусних маршрутах, які обслуговує ХКП “Електротранс”, робоча група провела обстеження пасажиропотоку. За його результатами встановлено новий коефіцієнт, що становить 1,5. Тобто, у підприємства є цілком законні права для збільшення дотування державою витрат перевезення пільговиків.
Директор ХКП “Електротранс” Віктор Паламарчук акцентував на тому, що, збільшивши доходи підприємства, вдалося вирішити кілька важливих питань. Зокрема, за дев’ять місяців середня заробітна плата працівників порівняно з відповідним періодом минулого року зросла на 3,6%. Додаткові надходження інвестовано в переобладнання котельні, поточний ремонт покрівлі, депо, реконструкцію даху адмінкорпусу, капремонт підіймачів депо, обладнання диспетчерських пунктів GPS-навігацією. “Тільки заходи з енергозбереження вартували 810 тисяч гривень, — зауважив Віктор Анатолійович. — Додаткові надходження, отримані від автобусних перевезень в режимі маршрутного таксі, покращили рівень платоспроможності підприємства. Ліквідовано прострочену заборгованість по платежах у бюджет та внесках до Пенсійного фонду. Порівняно з відповідним періодом минулого року внески до Пенсійного фонду зросли на 1 млн. 452 тис. грн., а податок з доходів фізичних осіб — на 810 тис. грн.”. Керівник акцентував на роботі щодо поліпшення перевезень пасажирів тролейбусами, автобусами в звичайному режимі та режимі маршрутного таксі. Він зауважив, що маршрути автобусів, які працюють у звичайному режимі, — збиткові. “Недостатність субвенцій з держбюджету на компенсацію витрат з перевезення пасажирів, які мають право на пільговий проїзд, — додав Віктор Паламарчук, — практично не дає нам можливості підтримувати готовність рухомого складу”. Він слушно зауважив, що підприємства, які перевозять у місті пасажирів, працюють у неоднакових умовах. Зокрема, приватні перевізники в режимі маршрутного таксі не виконують вимог Закону України “Про автотранспорт”, тобто не беруть пільговиків, хоча зобов’язані це робити. Відтак потік пасажирів, які їздять безкоштовно, спрямовується в комунальний транспорт.
Дуже серйозною є ситуація щодо перевантаженості міських доріг транспортом. Залишається проблемою те, що автобусні маршрути приміського сполучення здійснюють посадку та висадку пасажирів на зупинках громадського транспорту, порушуючи схему руху та створюючи перешкоди для міських автобусних маршрутів загального користування. Віктор Паламарчук вкотре зауважив, що в усьому світі розвитку електротранспорту приділяється особлива увага, оскільки він найекологічніший. Крім того, директор “Електротрансу” впевнений, що саме муніципальний, а не приватний транспорт повинен мати всі пріоритети. Приватних підприємців, які займаються в місті пасажироперевезеннями, захищав депутат міської ради Сергій Мандзій, який є головою комісії транспорту та зв’язку при міській раді. Депутат акцентував, що комунальному транспорту місто фінансово допомагає, а приватним перевізникам держава не надає субсидії за перевезення пільговиків, забуваючи при цьому, що комунальне підприємство працює легально, сплачує всі належні відрахування до державного і місцевих бюджетів. З початку року лише внески до Пенсійного фонду склали 7 млн. 44 тис. грн. У ході обговорення вдосконалення мережі та роботи громадського транспорту з покращення транспортного обслуговування жителів міста Олександр Вінніков дав доручення департаменту економіки міськвиконкому вивчити питання нарахування зарплатні та перерахунку податків до фондів у приватних перевізників. В обговоренні роботи транспортної галузі та її подальшого розвитку взяли участь директор ПМП “Купава”, депутати міської Олександр Симчишин, Валерій Лесков, член громадської ради при міськвиконкомі, заввідділом газети “Проскурів” Володимир Разуваєв. Начальник відділу організації безпеки руху управління ЖКГ Олександр Ковальчук наголошував на тому, що в місті існує проблема “де зупинитися і як забрати пасажирів”. Найбільш завантаженими залишаються вулиці Кам’янецька, Подільська та Львівське шосе. Не розмежовано зупинки комунального транспорту та маршрутних таксі.
Місто системно працює в напрямку покращення транспортного перевезення пасажирів та якості обслуговування. На підтвердження Петро Кузьмін повідомив, що для контролю руху транспорту транспортні засоби облаштовані системою GPS-навігації. Завдяки використанню системи ТАБС у громадському транспорті оголошуються зупинки. Збудовано автостанцію №5 на вулиці Кам’янецькій та завершуються роботи з облаштування аналогічної автостанції на Львівському шосе у напрямку Тернополя.
Доповідач також зауважив, що в місті незначна частина від діючих світлофорних об’єктів — нові, випущені після 2000 року. На встановлення світлодіодних потрібні чималі кошти, яких місто, на жаль, не має. Порушувались питання щодо широкого запровадження екологічного транспорту, підвищення культури поведінки водіїв, дотримання графіків руху, підвищення якості обслуговування пасажирів, заміни маршрутних таксі транспортом більшої пасажиромісткості. Слушні пропозиції від громадської ради при виконавчому комітеті міської ради озвучив Володимир Разуваєв. Зокрема, він запропонував провести інвентаризацію назв зупинок громадського транспорту і за можливістю замінити ті, що прив’язані до назв підприємств, які вже не працюють, або ж до назв кафе, які зачинилися, і т.д.; для покращення культури обслуговування пасажирів рекомендувати водіям регулювати звук радіопередавачів та слідкувати за репертуаром. За підсумками розгляду планового питання члени виконавчого комітету інформацію Петра Кузьміна взяли до відома та ухвалили відповідне рішення з урахуванням пропозицій.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК