Про новації, завдання служби зайнятості, а також шляхи їх вирішення розмовляємо з директором Хмельницького міського центру зайнятості Тетяною Мехедою.
Про новації, завдання служби зайнятості, а також шляхи їх вирішення розмовляємо з директором Хмельницького міського центру зайнятості Тетяною Мехедою.
— Тетяно Романівно, чого нового чекати від служби зайнятості?
— Нині перед нами стоїть завдання передусім поліпшити якість роботи служби зайнятості. Для цього докорінно змінюється її ідеологія, що означатиме не тільки підтримку під час безробіття, як було раніше, а й максимальне пришвидшення працевлаштування людей, які звертаються до нас за допомогою. До того ж Закон про зайнятість дав нам нові інструменти стимулювання створення нових робочих місць та працевлаштування на них безробітних.
— Але ж ви маєте у наявності лише ті вакансії, які заявляють роботодавці і на які нерідко просто від безвиході погоджуються безробітні.
— Саме тому висуваємо на перше місце такий важливий показник, як якість працевлаштування людей за направленням служби зайнятості. Цей показник оцінюватимемо за двома критеріями: за рівнем заробітної плати людини і за терміном тривалості праці на новому місці. Бо якщо особа пропрацює лише два місяці, а потім знову прийде до нас, то це означає, що ми спрацювали неефективно і не зуміли допомогти безробітному зробити правильний вибір.
— Якою є нині середня тривалість перебування безробітного на обліку?
— Тут спостерігається певний прогрес. За останній рік середня тривалість безробіття скоротилася на 15 днів і нині становить 120 днів.
— Але ж є люди, які не можуть працевлаштуватися навіть більше року.
— На жаль, це так, я назвала середній показник. Є й довготривалі безробітні, а є й такі, які буквально за тиждень працевлаштовуються. Зазвичай, це незайняті громадяни з високою кваліфікацією та відповідним досвідом.
Серед безробітних, зареєстрованих у службі зайнятості, питома вага осіб, які більше одного року перебували у статусі безробітного, становить менше 5%.
Головною проблемою сучасного ринку праці є нестача якісних робочих місць із гідними умовами та оплатою праці. У січні-липні цього року понад тисяча роботодавців подали до служби зайнятості інформацію про понад 3,1 тисячі вакансій, а у відповідному минулорічному періоді — 2,7 тисячі.
Залишається незадовільною ситуація й щодо рівня заробітної плати вакантних місць. У кожній четвертій вакансії пропонувалася заробітна плата у мінімальному розмірі.
— Як змінюватимуться стосунки з роботодавцями у світлі нового Закону?
— Роботодавець має бачити у службі зайнятості надійного партнера, який допоможе укомплектувати вакансії кадрами потрібної саме йому кваліфікації. Лише тісна спів-праця дозволить нам отримувати всі вакансії і налагодити відповідне навчання безробітних.
Велика увага приділяється збереженню існуючих та створенню нових робочих місць з гідними умовами та оплатою праці. Так, десять роботодавців створили 25 нових робочих місць, з них 20 для громадян, недостатньо конкурентоспроможних на ринку праці, та дві — для забезпечення молодих фахівців першим робочим місцем і претендують на компенсацію єдиного соціального внеску згідно з нововведеннями у Законі “Про зайнятість населення”. Окрім того, посилюватимемо співпрацю з приватними кадровими агенціями, які відтепер щороку мають інформувати службу зайнятості про працевлаштованих ними осіб.
— І чим це допоможе?
— Служба зайнятості тепер бере участь у формуванні державного замовлення на навчання. Саме інформація від приватних кадрових агентств допоможе нам отримати реальну і повну картину попиту на ринку праці. Ця інформація допоможе не лише при формуванні державного замовлення, а й при складанні планів на навчання та перекваліфікацію безробітних. За І півріччя 2013-го проходили профнавчання 549 безробітних, що складає 23,1% кількості безробітних громадян на обліку (середньообласний — 14,5%). На конкретні замовлення роботодавців навчалися 325 осіб (у 2012 році — 257), зокрема за індивідуальною формою — 87 осіб, шляхом стажування — 161. Навчання проводиться, в основному, за робітничими професіями. Три особи віком старше 45 років, страховий стаж яких становить не менше 15 років, отримали ваучери для підвищення їх конкурентоспроможності шляхом перепідготовки, спеціалізації, підвищення кваліфікації за професіями та спеціальностями для пріоритетних видів економічної діяльності, дві особи вже реалізували їх, вступивши у навчальний заклад. Рівень працевлаштування після навчання складає 83%.
— Наскільки зараз складна ситуація на ринку праці?
— Рівень реєстрованого безробіття становить 0,6%, причому цей показник в Україні є найнижчим. Але системні проблеми на регіональному ринку праці однозначно є, і про них не можна не говорити. Перше — це тінізація заробітних плат і скорочення попиту на робочу силу. Нині, за оцінками експертів, майже третина фонду заробітної плати виплачується “в конвертах”. Крім того, велика кількість громадян працює взагалі без оформлення трудових відносин. Ці люди позбавлені соціального захисту і права на достойну пенсію.
Тобто необхідні рішучі заходи не лише у сфері легалізації зайнятості та зарплат, а й кардинальне поліпшення інвестиційного клімату, залучення інвестицій, розвиток малого та середнього підприємництва, стимулювання створення нових робочих місць з гідною зарплатою.
— Що новий Закон може запропонувати для працевлаштування молоді й інвалідів?
— Високий рівень безробіття серед молоді обумовлений відсутністю необхідного рівня професійних навичок та компетенцій, що відповідають вимогам роботодавців, а також досвіду роботи. Новий Закон передбачає державну підтримку молоді, яка отримала професійно-технічну або вищу освіту, в забезпеченні першим робочим місцем шляхом виплати роботодавцю компенсації єдиного соціального внеску. До речі, серед цих випускників можуть бути і молоді особи з інвалідністю. Це означає, що роботодавцю, який працевлаштовує за направленням Державної служби зайнятості на нові робочі місця молодих громадян терміном на два роки, щомісячно упродовж року компенсуватимуть фактичні витрати в розмірі єдиного соцвнеску. Таку ж компенсацію надаватиме держава роботодавцю і при працевлаштуванні осіб з інвалідністю.
Новий Закон містить ще дві новації, спрямовані на працевлаштування молоді. По-перше, для студентів встановлено право проходити стажування у роботодавців терміном до шести місяців на умовах строкового трудового договору за індивідуальною програмою під керівництвом наставника. Молода людина матиме можливість вже під час навчання здобути необхідний практичний досвід. Запис про проходження стажування вноситиметься до трудової книжки. Це викличе більшу зацікавленість у роботодавців щодо молодих спеціалістів і полегшить їх подальше працевлаштування. По-друге, Закон передбачає заохочення молодих спеціалістів, які вирішили працювати за набутою професією в сільській місцевості. Молодому працівнику, який уклав трудовий договір не менше, ніж на три роки з підприємством, розташованим у сільській місцевості, надаватимуться житло на термін його роботи та одноразова допомога в десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати. Якщо ж він пропрацює на цьому робочому місці не менше десяти років, житло передаватиметься йому у власність.
— У яких інших напрямах відбуватиметься модернізація служби зайнятості?
— Передусім, це індивідуальний підхід до потреб кожного безробітного. Наприклад, нині у кожному центрі зайнятості організовано надання безоплатних консультативних послуг для безробітних, які захочуть відкрити власну справу. До таких консультацій ми залучаємо реєстраторів, податківців, працівників Пенсійного фонду, і безробітні охоче з ними радяться. Вони могли б за такими послугами звернутися до будь-якої консалтингової компанії, але заплативши чималі гроші. Ми ж обслуговуємо наших клієнтів безкоштовно.