З 1 січня 2013 року державна реєстрація речових прав на нерухоме майно здійснюється реєстраційними службами територіальних управлінь юстиції. Актуальні питання діяльності реєстраційних служб головного і територіальних управлінь юстиції області обговорювалися на прес-конференції, яку днями провела начальник реєстраційної служби головного управління юстиції в Хмельницькій області Оксана МУСТАФІНА.
З 1 січня 2013 року державна реєстрація речових прав на нерухоме майно здійснюється реєстраційними службами територіальних управлінь юстиції. Актуальні питання діяльності реєстраційних служб головного і територіальних управлінь юстиції області обговорювалися на прес-конференції, яку днями провела начальник реєстраційної служби головного управління юстиції в Хмельницькій області Оксана МУСТАФІНА.
Хмельницька область займає 11 місце в країні щодо кількості прийнятих, розглянутих та задоволених заяв і запитів про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, має один з найкращих показників реєстрації права власності на земельні ділянки — 26 483. Попереду Лише Київщина — 41284. За нашим регіоном ідуть Чернігівська — 23847 та Вінницька області — 20187 зареєстрованих прав власності на земельні ділянки.
Як наголосила Оксана Мустафіна, в системі органів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців сталися певні зміни. З 1 липня до повноважень реєстраційних служб територіальних органів Міністерства юстиції України належить і реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, яку здійснюють 40 державних реєстраторів. Після передачі функцій з державної реєстрації суб’єктів господарювання кількість державних реєстраторів збільшилась як у цілому по Україні, так і в нашій області. Зокрема, штатними розписами реєстраційних служб нині передбачено 43 посади державних реєстраторів, що на 16% більше, ніж до передачі функцій. При цьому 22 із 40 призначених державних реєстраторів (51%) були переведені з виконавчих комітетів міських рад (міст обласного значення) та районних державних адміністрацій. Тобто збережено штат кваліфікованих працівників, більшість з яких мають досвід роботи у сфері державної реєстрації понад 10 років. Все це забезпечує належний рівень надання адміністративних послуг громадянам з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Задля безперебійного функціонування системи у період передачі функцій уряд прийняв рішення про тимчасове залишення державних реєстраторів у тих приміщеннях, де вони працювали раніше. Це дозволило заявникам звертатися уже за знайомими адресами.
З урахуванням того, що всі державні реєстратори юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців нашої області своєчасно були забезпечені робочими місцями, печатками, електронними ключами доступу до Реєстру, вже з першого дня роботи державних реєстраторів у структурі Укрдержреєстру заявники мали змогу передавати документи для проведення реєстраційних дій, отримувати виписки, витяги та довідки з ЄДР.
Головне й територіальні управління юстиції проводять роботу з пошуку нових, більш комфортних приміщень для облаштування робочих місць та місць для відвідувачів. Поступово поліпшується матеріально-технічна база, зокрема якісна комп’ютерна та оргтехніка.
У реєстраційній службі нашого обласного центру встановлена веб-камера у місцях прийому відвідувачів реєстраторами, зображення якої транслюється на офіційному сайті Державної реєстраційної служби. У спеціальному розділі користувачі можуть знайти відділення служби, де здійснюється реєстрація бізнесу, і перевірити хід та швидкість обслуговування заявників, а також наявність або відсутність черг. Згодом такі веб-камери планується встановити в усіх реєстраційних службах міст обласного значення. Водночас відповідно до Указу Президента від 13.06.2013 року “Про невідкладні заходи щодо прискорення здійснення економічних реформ” планується надання реєстраційними службами адмінпослуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців через ЦНАПи.
Реєстраційні служби області зробили крок у напрямку вдосконалення надання адміністративних послуг у сфері реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Для цього збільшено години прийому, зокрема Дунаєвецький, Староконстянтинівський, Славутський та Шепетівський підрозділи працюють кожної другої та четвертої суботи, а Кам’янець-Подільський — щосуботи. Крім того, наказом Міністерства юстиції України “Про покладання обов’язків державних реєстраторів” їм дозволяється здійснювати функції державного реєстратора іншої реєстраційної служби в межах області, коли з певних об’єктивних причин такі функції не можуть бути виконані іншими співробітниками служби.
Незважаючи на зміну системи органів реєстрації, процедура реєстрації змін не зазнала. Подаються ті ж документи, що й раніше, їх перелік встановлений Законом України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців”, адже перехід повноважень з державної реєстрації суб’єктів господарювання до реєстраційних служб територіальних управлінь пов’язаний лише з організаційними змінами.
Оксана Віталіївна звернула увагу на те, що майбутні підприємці та засновники (учасники) юридичних осіб можуть зареєструвати бізнес, не виходячи з дому. Наразі працює реєстраційний портал. Це система, яка забезпечує формування документів, необхідних для проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У системі створені умови для обміну документами між державними реєстраторами та заявником в електронній формі.
Якщо ви бажаєте зареєструвати бізнес через Інтернет, слід зайти на реєстраційний портал і авторизуватися, заповнити онлайн-форму, подати копії документів, завірені електронним цифровим підписом, сплатити реєстраційний збір й отримати готові документи про реєстрацію.
Начальник реєстраційної служби зауважила, що в процедурі реєстрації суб’єктів господарювання заплановано ряд реформ. Так, з наступного року для спрощення відкриття бізнесу планується наділити нотаріусів правом реєструвати й закривати бізнес. Укрдержреєстр уже підготував відповідний законопроект, щоб уже з 1 січня 2014 року людина мала вибір: йти до реєстраційної служби з цих питань або до найближчого нотаріуса, яких сьогодні налічується сім тисяч.
Міністерство юстиції України розробило проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців”. Він передбачає спрощення процедур припинення підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців, скорочення терміну та створення сприятливих умов. Фактично діяльність підприємця може бути припинено за два дні, якщо відсутні підстави для відмови. Документ передбачає і механізм захисту прав держави та кредиторів, соціальної та майнової відповідальності, щоб унеможливити варіанти невиконання бізнесом зобов’язань за рахунок спрощених реєстраційних процедур.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК