Шляхетність, вишуканість, дами, кавалери, канделябри, паркет, бал — усі ці слова миттєво переносять нас у романтику ХVІІІ століття… 12 майстер-класів для 42 пар юнаків і дівчат — студентів Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту, вишукані вокальні і хореографічні композиції, елегантна розповідь чотирьох муз про традиції балу та історію трьох танців основної програми — полонезу, вальсу, менуету; романтична музика, розкішний бенкетний стіл, сервірований майстрами кафе “Меркурій” та студентами спеціальності “Готельно-ресторанна справа”, — ось атрибути яскравого дійства, ініційованого студентським Віче.
Шляхетність, вишуканість, дами, кавалери, канделябри, паркет, бал — усі ці слова миттєво переносять нас у романтику ХVІІІ століття… 12 майстер-класів для 42 пар юнаків і дівчат — студентів Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту, вишукані вокальні і хореографічні композиції, елегантна розповідь чотирьох муз про традиції балу та історію трьох танців основної програми — полонезу, вальсу, менуету; романтична музика, розкішний бенкетний стіл, сервірований майстрами кафе “Меркурій” та студентами спеціальності “Готельно-ресторанна справа”, — ось атрибути яскравого дійства, ініційованого студентським Віче.
Хор “Прибузькі солов’ї” виконав першу композицію вечора і свято розпочалось! Танцем, який традиційно відкривають справжній бал, став полонез. Музи історії Кліо і танцю Терпсихора розповіли гостям, що прийшов цей танець до нас із Польщі. У Франції його називали полонезом, а в Росії — “ходячою розмовою”, оскільки під час танцю можна було вести бесіду. Цей танець істинно лицарський, в якому кожен жест кавалера підкреслював його поклоніння перед прекрасною дамою. Елегантна танцювальна композиція змінилася виконанням ліричного українського романсу “Чорнії брови, карії очі”, яку виконав викладач інституту Віталій Бец. А за ним настав час другого відомого бального танцю — менуету. Музи розповіли, що це — танець церемонних поклонів: чинний, суворий, красивий, справжній француз, аристократ за походженням. Його відрізняють дивовижні фігурні, невимушені поклони. Вишуканість й аристократичність менуету змінилася лірикою геніальної Ліни Костенко. Її героїні кохають ніжно, віддано, але прекрасне почуття не затьмарює їм світу, не відбирає розуму, не робить слухняними і покірними. Воно може викликати сльози чи щасливу посмішку, горе чи радість, але ніколи не примусить людину забути, хто вона є і яке її призначення на землі… Один із кращих зразків любовної лірики Ліни Костенко — поезію “Моя любове, я перед тобою” прочитала Анастасія Столярчук.
Лиш стихли аплодисменти, як графиня розпочала розмову про короля. Звичайно ж, короля танцю — вічно молодий вальс… Сум, веселощі, захоплення, роздуми — все він може передати. Ось у цьому причина його популярності, а також чудова музика Штрауса, Чайковського, Глінки, Прокофьєва, що презентує нам кращі вальсові мелодії. А далі були вальс-сюрприз, вальс-подарунок, коли під вишукану композицію Штрауса учасники балу запросили до танцю своїх наставників-викладачів.
Муза любовних пісень Ерато розповіла, що в окремих випадках дамам дозволяється запрошувати на вальс кавалерів. Зародилася ця традиція у Відні (батьківщині віденського вальсу). В кінці ХІХ століття найважливішою подією придворного життя був “Придворний бал”, на який усі дами обов’язково приходили в масках. Вони надавали таємничості, отож дами самі запрошували на танець. Саме такий вальс танцювали пари-метелики у залі, при мерехтливому світлі свічок, під вишукану мелодію “Ніжність” Рахманінова, на зміну якій прийшла пісня на вірш Ліни Костенко “Очима ти сказав мені люблю”, що прозвучала в акапельному виконанні Крістіни Сльоз.
Завжди стриманий у почуттях граф зауважив, що можна симпатизувати сотням, захоплюватися десятками, та кохати тільки одну людину, тільки всім серцем і тільки назавжди. А головне — казати про свої почуття, складати коханим оди та співати серенади — відповіла йому юна графиня. І була справжня ода коханню та оплески, як винагорода за композицію “Він чекає на неї” у виконанні Вадима Мусієнка та Дмитра Паничика. Невимушений діалог графа та графині став прелюдією до драматичного “Листа Тетяни до Онєгіна” у виконанні Олександра Ярового та Карини Горбатенко. Завершився вечір театралізованою композицією у виконанні хореографів інституту Ірини Веретко, Вадима Мусієнка та хореографічної студії “Модерн”. Хто ж став сенсацією дійства? Журі оприлюднило свою думку: “Найвишуканіша леді” — Юлія Штокалюк, “Найгалантніший кавалер” — Борис Мартинюк, а “Найгармонійніша пара балу” — Олександр Солом’яний та Анастасія Стратійчук.
“Бал завершився, але народилась традиція! Уклінно дякуємо всім причетним до народження ідеї, складових вишуканої композиції балу та дизайну танц-полу, збереження високих традицій танцювальної культури. Дякуємо за натхнення сердець та щирість душі, вишукану хореографію, вокал, художнє читання, неперевершену музику та неймовірний фуршет, аплодисменти та емоції! Дякую всім, хто був причетний до підготовки і проведення балу”, — промовила на завершення ректор інституту Людмила Коваль.
Вікторія ЦЕРКЛЕВИЧ, проректор з виховної роботи, Олена ДОМБРОВСЬКА, керівник відділу студентських об’єднань
Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту