Навчальний рік нинішніх першачків в усіх школах розпочався з впровадження освітніх нововведень. Розмовляємо про це з методистом міського управління освіти Оксаною РОМАНІВ.
Навчальний рік нинішніх першачків в усіх школах розпочався з впровадження освітніх нововведень. Розмовляємо про це з методистом міського управління освіти Оксаною РОМАНІВ.
— Оксано Миколаївно, початкова школа взялася за впровадження нових держстандартів. Як це відбувається?
— Впровадження нового державного стандарту початкової загальної освіти та нових навчальних програм для початкової школи відбуватиметься поетапно. Цього року першокласники почали вивчати іноземну мову. В другому класі буде введено предмет “Сходинки до інформатики”, а в третьокласників — “Я у світі” (курс суспільно-природничих наук).
— Тобто, по-новому у цьому році навчатимуться лише першачки?
— Так. Нинішніх учнів 2-4 класів новації не стосуються.
— Яка ж головна мета нововведень початкової освіти?
— Новий держстандарт має на меті декілька завдань. Одне з них — змінити ставлення вчителя до навчального процесу, налаштувати його на творчу співпрацю з учнем, забезпечивши таким чином високий рівень знань учнів початкової ланки. Але найголовнішим завданням є нормалізація стану здоров’я дітей. Передбачається також посилене використання здоров’язберігаючих технологій. Час перебування учнів у школі повинен бути організований так, аби діти почувалися комфортно, не перевтомлювалися, у цьому допомагають ігри на свіжому повітрі, спортивно-оздоровчі заняття… За новим держстандартом, введено чотири уроки фізичної культури. Крім того, у першому класі через кожні десять хвилин уроку вчителі обов’язково повинні проводити з дітьми фізкультхвилинки. Серед особливостей навчання першокласників — уроки на свіжому повітрі, причому з різних предметів: математики, мови, природознавства, всього 40 уроків на вулиці.
— А в розпорядку дня першокласника сон залишається?
— Безумовно. Шестирічна дитина в обідню пору потребує сну.
— Цьогорічні шестирічки вивчають іноземну мову. Для них це неважко?
— Вважаю, що вивчати іноземну мову з 1 класу — ідея дуже хороша. Раніше англійську мову в школах вивчали з другого класу і лише спеціалізовані школи та гімназії — з першого. Але для дітей 5-7 років це кращий період для вивчення мов, бо здатність засвоювати новий матеріал — найвища (звичайно, для різного віку існують різні форми і методи навчання). Складність у тому, що діти не розуміють термінів “предмет”, “ознака”, “дія”. Все це вони вивчать пізніше. Але весь перший семестр — це розмовна мова через гру, через використання роздаткового матеріалу, які ознайомлять дитину спочатку з предметом, а вже потім з його назвою. Звичайно, відповідальність вчителя іноземної мови у початковій школі надзвичайно велика.
— У програмі молодшої школи сталися зміни у вивченні предметів.
— У першому класі введено нові предмети: “Природознавство”, “Основи здоров’я”, “Іноземна мова”, у другому — “Сходинки до інформатики”, передбачено можливість вибору адміністрацією школи та батьками двох курсів з варіативної частини (22 різноманітні курси: “Вишивання”, “Хорео-графія”, “Театральне мистецтво”, “Християнська етика”, “Поетика”, “Логіка”, “Права дитини”, “Елементи геометрії”, “Цікава економіка” тощо). Учителям надано можливість вибору підручників і зошитів-посібників з кожного предмета (з двох запропонованих варіантів вони обирають один).
— Вперше з’явилися предмети, які не оцінюються звичними балами.
— Це мистецтво (нова дисципліна, яка об’єднує малювання і спів) та фізкультура.
Щодо фізультури, то нова програма вводиться тільки для 1 класу. Першачки отримувати оцінок з фізкультури цьогоріч не будуть. А учні всіх інших класів будуть оцінюватися. В наступному навчальному році нова програма буде введена вже у першому й другому класах. Відповідно, з 1 вересня 2015 року до неї долучаться всі учні початкової школи.
— Кажуть, математика змінилася чи не найбільше.
— Математику першачки вивчають або за доповненим і дещо зміненим підручником колективу авторів під керівництвом М.Богданович і Г.Лишенко, або за складнішим підручником авторів Ф.Ривкінд і Л.Оляницької, який доволі важкий для опанування, передбачає застосування системи розвиваючого навчання. Дітям з низькою та середньою підготовкою важко за ним навчатись. Але вчитель має право вибору. Якщо бачить, що для його учнів цей підручник заскладний, то може перейти на вивчення предмета за легшим для сприймання. Після року навчання дитина має вміти не тільки лічити у межах 100, а додавати, віднімати, розрізняти геометричні фігури, вміти позначати точки на прямій. Акцентується увага на математичних величинах — грам, кілограм, метр, дециметр. Першокласники розв’язуватимуть задачі на знаходження суми, різниці й навіть невідомого доданку. Це ускладнює роботу вчителя і збільшує навантаження на учнів. Тому завдання вчителя: урізноманітнювати форми роботи, варіювати ними. Головне, аби діти не втомлювалися, засвоюючи матеріал.
— Мабуть, учителю знадобиться допомога батьків?
— Дуже важливо, щоб педагог налагодив тісний контакт з батьками. Це важливо для адаптації дитини в школі та засвоєння нею навчального матеріалу. Бо освітній процес так чи інакше не закінчується в школі. І батьки, аби бачити рівень знань своєї дитини, мають долучатися до тих же знань, які вона отримує. Домашніх завдань у 1 класі немає. Але через ігри, різноманітні вправи вивчений у школі матеріал має закріплюватися.
— Дякую за розмову.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК