Соціум

Рекламі цигарок — “червоне світло”

З 16 вересня нинішнього року набрав чинності закон №3778-ІV щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів, за яким в Україні забороняється не лише реклама на радіо, телебаченні, ЗМІ та на зовнішніх рекламних носіях, але й у мережі Інтернет, на об’єктах торгівлі, а також спонсорство й стимулювання продажів тютюнових виробів. З появою цього закону впродовж вересня-жовтня учасники коаліції “За вільну від тютюнового диму Україну” разом з волонтерами обласного Товариства споживачів здійснили моніторинг 50 об’єктів торгівлі у місті Хмельницькому: супермаркети, магазини, кіоски, крамниці. В ході спеціально проведеної прес-конференції за участю першого віце-президента Всеукраїнської федерації споживачів “Пульс” Ірини Назаревич журналісти були проінформовані про результати.

З 16 вересня нинішнього року набрав чинності закон №3778-ІV щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів, за яким в Україні забороняється не лише реклама на радіо, телебаченні, ЗМІ та на зовнішніх рекламних носіях, але й у мережі Інтернет, на об’єктах торгівлі, а також спонсорство й стимулювання продажів тютюнових виробів. З появою цього закону впродовж вересня-жовтня учасники коаліції “За вільну від тютюнового диму Україну” разом з волонтерами обласного Товариства споживачів здійснили моніторинг 50 об’єктів торгівлі у місті Хмельницькому: супермаркети, магазини, кіоски, крамниці. В ході спеціально проведеної прес-конференції за участю першого віце-президента Всеукраїнської федерації споживачів “Пульс” Ірини Назаревич журналісти були проінформовані про результати.

Так, за словами заступника голови Товариства споживачів Хмельницької області Ірини Рєзнікової, моніторингу передував проведений семінар з підприємцями, який показав, що більшість з них підтримують новий закон, хоча далеко не всі обізнані з його вимогами. Цю ситуацію якраз і підтвердили результати моніторингу. За ними 98% точок продажу пряму рекламу цигарок з вітрин і прикасових зон усунули, хоча 84% точок продовжували порушувати норми закону щодо розміщення інформації про ціни на окремому аркуші. Натомість дехто з підприємців намагався приховати рекламу цигарок.

Дослідження у Хмельницькому стали частиною моніторингу, який здійснювався у різних містах країни: Києві, Сумах, Донецьку, Черкасах, а також у Криму. Найпоширенішими порушеннями нового закону, як зазначила Ірина Назаревич, було те, що засоби стимулювання продажу цигарок (підсвітка вітрин, блискучі плакати, виділення цигарок серед інших товарів та ін.) не демонтувались. Крім того, ціни на цигарки розміщуються на самих пачках, що є неприпустимим, як і перекриття на них медичних попереджень. Між тим, ці порушення не забороняються іншими законодавчими та підзаконними актами, чим і користуються в  торговельній мережі. Проте підприємці не враховують того, що до уваги береться законодавчий акт, який є останнім за датою прийняття. Відтак, на думку першого віце-президента Всеукраїнської федерації споживачів “Пульс”, є нагальна потреба на законодавчому рівні привести всі неузгодженості до єдиного знаменника.

У цьому аспекті дещо дивною виглядає позиція України щодо міжнародних зобов’язань. Підписавши Конвенцію ООН про обмеження паління та його шкідливість для здоров’я людини, наша країна не виконує положення цього документа стосовно терміну використання зовнішнього вигляду пачок цигарок старого зразка. За новими вимогами, вони мають містити відповідні застережливі картинки щодо небезпеки тютюну здоров’ю людини. Впродовж 3-6 місяців ці зміни мають відбутися в усіх країнах, які підписали Конвенцію. Натомість Держспоживінспекцією України такий обмежувальний термін не був встановлений, відтак є можливість виробництва і торгівлі тютюновими виробами старих зразків.

У Хмельницькому, як відомо, рішенням сесії міської ради від 16 червня цього року введені жорсткі обмеження щодо місць, де дозволяється паління, а також розміщення об’єктів торгівлі тютюном. Як доводить практика, ці обмеження вже принесли певну користь. Так,  за даними управління освіти міської ради, число порушень у середовищі неповнолітніх, пов’язаних з тютюнопалінням  та продажем цигарок, зменшилось утричі порівняно з минулим роком. Хоча ця проблема залишається неабияк актуальною.

У процесі прес-конференції у журналістів виникали різні запитання щодо впровадження закону про заборону реклами тютюнових виробів. Як, наприклад, бути з цим у прокаті кіно та відеострічок, правами споживача мати повну інформацію про товар, зокрема цигарки? Отже, певні колізії у цьому є, відтак потрібна подальша робота у цих напрямках як на державному рівні, так і у суспільстві. До такої думки дійшли учасники прес-конференції.

Володимир РАЗУВАЄВ
На фото: картинки, затверджені урядом для зображення на цигаркових пачках, для залякування курців

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *