Завершення дії мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення означатиме початок процесу запровадження в Україні ринку землі — одну з найважливіших реформ сьогодення. Цій темі було присвячено засідання регіонального прес-клубу за участю журналістів Вінницької та Хмельницької областей, яке відбулось у Вінниці. Одним з ініціаторів проведення засідання був проект “АгроІнвест”, який впроваджує в нашій країні Агентство США з міжнародного розвитку.
Завершення дії мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення означатиме початок процесу запровадження в Україні ринку землі — одну з найважливіших реформ сьогодення. Цій темі було присвячено засідання регіонального прес-клубу за участю журналістів Вінницької та Хмельницької областей, яке відбулось у Вінниці. Одним з ініціаторів проведення засідання був проект “АгроІнвест”, який впроваджує в нашій країні Агентство США з міжнародного розвитку.
Як відомо, дія мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення має завершитись у нинішньому році. Але чи готові до повноцінних ринкових відносин у земельній сфері ті, хто стане їх учасником: селяни, влада на місцях, інвестори сільгоспвиробництва?
Третина населення України — селяни. Саме земельна реформа торкається їх безпосередньо, відтак і впливатиме на їхню долю найбільше. За даними статистики, практично всі, хто має право на земельні сертифікати, ним уже скористалися — 6,9 мільйона осіб. Але майже 8% з них досі не витребували державні акти на землю. Площа земельних паїв варіюється у доволі широких межах: від 0,6 га до 87 га. Між тим стати власником земельної ділянки площею до 2100 га може кожна особа з числа громадян України. Такими є основні стартові умови земельної реформи.
Натомість соціологічні дослідження, котрі проводили різні інституції, засвідчують картину, яка не надто радісна для організаторів реформи. Серед власників земельних паїв кількість противників ринку земель є переважною — 51,5%, цей показник практично незмінний впродовж минулого і нинішнього років. Понад дві третини представників місцевого самоврядування демонструють негативне ставлення до купівлі-продажу землі. Аргументи противників земельної реформи однакові для різних регіонів країни. Це — неминуча монополізація і знищення конкуренції у сільгоспвиробництві, втрата робочих місць на селі та зубожіння його населення, продаж паїв залишить дітей їхніх власників без земельної спадщини, буде знищена соціальна інфраструктура села. Водночас прихильники реформи очікують від неї зменшення корупції серед чиновників, збільшення інвестицій у сільське господарство та його розвиток, знищення “чорного” ринку землі та нераціонального її використання, зростання доходів місцевих бюджетів. Головне, вважають вони, при проведенні реформи не повторити помилок періоду ваучеризації промислових підприємств.
Заступник директора Інституту землі НАН України Микола Семенюк упевнений, що для успішної реформи потрібен комплекс якісних законів, зокрема прийняття закону про зайнятість на селі. Щодо ринку земель запропонований законопроект потребує серйозних доопрацювань. Відтак початок наступного року ще не означатиме початок реформи на практиці. “А головне, — каже він, — необхідно насамперед навести порядок у головах”.
Фахівці головного управління агропромислового розвитку Вінницької ОДА загрози у так званому латифундизму України не бачать. Оскільки вартість одного гектара землі сільськогосподарського призначення має збільшитись до 23 тисяч гривень, особливого ажіотажу очікувати не слід, вважають вони. У селян коштів для купівлі сусідських паїв немає, фермери теж ледве зводять кінці з кінцями, а великих агрохолдингів у країні одиниці. На Вінниччині останніх немає взагалі.
У держави теж немає нині вільних коштів, щоб скуповувати землю. Щодо багатих іноземців, то проект закону бути власниками землі в Україні їм забороняє. Принаймні, доки наша країна залишатиметься поза Євросоюзом. Є цікавий досвід інших країн. Так, до Другої світової війни в Англії, Німеччині, Франції, США у власності держави знаходилось лише 3% земель сільськогосподарського призначення. Нині ситуація з цим докорінно змінилась: в Німеччині, Франції, США державі належить 65-70% землі, в Англії — 93%, в Ізраїлі — 91%. Ці землі там здаються у довгострокову оренду або у користування без права власності.
Допоможе “навести порядок у головах” приватний проект “АгроІнвест”, який працюватиме в трьох напрямках: підтримка стабільного законодавчого середовища, стимулювання доступу аграріїв до фінансування, сприяння розвитку ринкової інфраструктури для малих і середніх виробників.
Як буде спільними зусиллями влади і заокеанських помічників “наводитися порядок у головах” покаже час, але те, що земельна реформа змінюватиме світогляд громадян України, сумнівів не викликає. Фактично, цю реформу можна порівняти з революцією на селі. Такою була спільна думка учасників прес-клубу.
Володимир Разуваєв