Соціум

Володимир Скалій: “Енергозбереження дає не лише економію, а й прибуток”

Сучасний міський житель давно звик до комфорту: вчасно поданого тепла в оселі, гарячої води і зовсім не вважає ці послуги чимось надзвичайним. А між тим колективи двох підприємств щоденно працюють, аби ми не мерзли в холодну пору року та мали для своїх потреб гарячу воду. КП “Хмельницьк-теплокомуненерго” — один із теплопостачальників міста, що обслуговує 736 будинків та 55 тисяч абонентів. Наша розмова з директором підприємства Володимиром СКАЛІЄМ.

Сучасний міський житель давно звик до комфорту: вчасно поданого тепла в оселі, гарячої води і зовсім не вважає ці послуги чимось надзвичайним. А між тим колективи двох підприємств щоденно працюють, аби ми не мерзли в холодну пору року та мали для своїх потреб гарячу воду. КП “Хмельницьк-теплокомуненерго” — один із теплопостачальників міста, що обслуговує 736 будинків та 55 тисяч абонентів. Наша розмова з директором підприємства Володимиром СКАЛІЄМ.

— Володимире Михайловичу, як розпочався опалювальний сезон?
— Завчасно були підготовлені до нового опалювального сезону 47 котелень (у т.ч. три відомчі), 65 центральних теплових пунктів, вісім когенераційних установок, 239 км теплових мереж у двотрубному вимірі, 345 будинків з внутрібудинковими мережами опалення та гарячого водопостачання. Згідно з розпорядженням Хмельницького міського голови 6 жовтня був розпочатий опалювальний сезон для соціальних закладів, а з 10 жовтня поетапно було ввімкнено опалення в житлових будинках міста.

Але є багато випадків некваліфікованого переобладнання під час ремонтів мешканцями системи централізованого теплопостачання в період міжсезоння, що призводить до скарг і нарікань на незадовільне теплопостачання помешкань. При несанкціонованому переобладнанні системи централізованого опалення часто застосовують металопластикові труби завуженого діаметру, ліквідовують з’єднувальні перемички між стояками та приладами опалення, влаштовують опалення в підлозі, на балконах чи лоджіях. Через такі протиправні дії мешканців міста значно погіршується стан внутрішньобудинкових мереж централізованого опалення, що призводить до виникнення аварійних ситуацій, про що свідчать декілька випадків затоплень квартир. Такі дії категорично заборонені чинним законодавством і караються Законом України штрафом від 100 до 250 неоподаткованих мінімумів або виправними роботами до двох років або обмеженням чи позбавленням волі до трьох років. Ми закликаємо наших споживачів вирішувати проблеми теплопостачання цивілізованим та законним методом з залученням фахівців, які мають дозвіл на виконання таких робіт.

— Розкажіть, будь ласка, конкретніше про те, що було зроблено на підприємстві в міжсезоння.
— Як завжди, період підготовки намагаємося використати максимально ефективно. Адже на цей час плануємо великий обсяг робіт: капітальні ремонти та поточне обслуговування обладнання і мереж. Щороку планомірно переоснащуємо теплогосподарство. Це тривала та системна робота, на яку потрібні час і кошти. На весь комплекс запланованих заходів з підготовки до сезону цього року витрачено майже 12 мільйонів гривень. Профінансовано модернізацію котельні на вулиці Зарічанській, 30, де ми відремонтували фасад і побутові приміщення, модернізували котли й автоматику (на фото). На черзі — диспетчеризація процесів. Нові пальники та автоматику встановили на котельні на вулиці Рибалка, 32, а диспетчеризацію, швидше всього, перенесемо на наступний рік. Конвективну частину, екранні труби, пальники та автоматику замінено на котельні на вулиці Трудовій, 11. Проведено повну реконструкцію котельні обласного шпиталю ветеранів Великої Вітчизняної війни в мікрорайоні Ружична, де замінено застарілі котлоагрегати на сучасні високоефективні аналоги з повною автоматизацією та диспетчеризацією всіх процесів. Таким чином, у нашому теплогосподарстві тепер 25 міні-котелень працюють в автоматичному режимі. Крім модернізації котелень, на понад 300 метрах відремонтовано ізоляцію наземних теплових мереж. Також, аби покращити теплопостачання до осель хмельничан, застосували гідрохімічне промивання внутрішніх систем опалення у десятьох житлових будинках та гідропневматичне промивання внутрішніх систем опалення ще у 25 житлових будинках ЖЕКів №№2 та 7. Думаю, що ефект від такої процедури жителі багатоповерхівок відчули одразу. В подальшому плануємо промивання внутрішніх систем опалення в усіх багатоповерхівках, в першу чергу давно збудованих. У цьому році встановлено 20 одиниць приладів частотного регулювання обертів електродивгунів. 2,5 км зношених тепломереж замінено на попередньо ізольовані труби.

— Що дає така системна робота з модернізації підприємства?
— На даному етапі — надійність та якість надання послуг, економію енергоресурсів та витрат на виробництво теплової енергії. А тому цей напрямок діяльності будемо розвивати й надалі.

— А програму когенерації ви вже завершили?
— Концепція розвитку комунальної енергетики Хмельницького передбачає впровадження 11 газопоршневих міні-електростанцій на котельнях підприємства. На даний час комбіноване виробництво електричної і теплової енергії здійснюють вісім когенераційних установок. У цьому році придбана ще одна така установка потужністю 0,5 МВт, яку змонтували на котельні на просп. Миру, 99. У наступному році плануємо збільшити потужність когенераційної установки на котельні на вулиці Майборського, 5 до 1 МВт.

— Чому когенерація є для підприємства найбільш ефективною (з існуючих) технологією енергозбереження?
— Когенерація дозволяє отримати одночасно дві форми корисної енергії — теплову та електричну. Завдяки їм знижується наша залежність від енергопостачальних компаній: низька вартість електроенергії, яку виробляє когенераційна установка, здатна конкурувати з існуючими тарифами. В опалювальний період підприємство майже на 100% забезпечує себе власною електричною енергією, в літній період повністю забезпечує свої потреби в електричній енергії і надлишок її продає іншим комунальним підприємствам, а отримані кошти вкладає в розвиток енергозберігаючих технологій.

— Крім поліпшення якості послуг для населення, ви ще й розширюєте їх асортимент...
— Надання додаткових послуг — це додаткові кошти в касу підприємства. За рік отримуємо не менше трьох мільйонів гривень, які одразу вкладаємо в розвиток. Зокрема, наша лабораторія, крім повірки лічильників води, тепер має ліцензію на повірку лічильників тепла.

— Наприкінці літа держава зобов’язала всі теплопостачальні організації України встановити лічильники тепла. Як ви вирішили цю проблему, адже ціна питання дуже затратна?
— На котельнях міста нам необхідно встановити 52 лічильники тепла, 49 з яких уже встановлено. А от щодо коштів, з цим серйозна проблема. Частину грошей за лічильники ми проплатили, але повністю розрахуватись у підприємства коштів недостатньо, хоча лічильники ми отримали в борг.

Чесно кажучи, нашому підприємству вкрай необхідна сьогодні фінансова підтримка міста.

Хочу висловити слова подяки міському голові Сергію Мельнику, який постійно опікується проблемами підприємства і на останньому засіданні виконавчий комітет міської ради підтримав ініціативу міського голови і прийняв рішення про виділення підприємству на придбання лічильників тепла на котельнях міста 400 тис. грн. з міського бюджету.

— Як підприємство розраховується за природний газ?
— Для нас першочерговим завданням є розрахунки за природний газ, за споживання якого потрібно сплачувати авансовими платежами. На даний час заборгованість за природний газ перед ДК “Газ України” є лише за поточний рік і становить 20 млн. грн., що повністю покривається невідшкодованою з держбюджету різницею в тарифах на послуги з теплопостачання для населення.

— Пересічних громадян цікавить питання тарифів на теплову енергію.
— У грудні 2010 року своєю постановою НКРЕ відкорегувала лише одну складову тарифу для населення — “природний газ”, а всі інші складові залишилися на рівні 2006 року. Тож з 1 січня 2011 року хмельничани платять за 1 Гкал 206,38 гривні. Це один з найнижчих тарифів в Україні. Для порівняння у Вінниці — 296,44 грн., Івано-Франківську, Луцьку, Тернополі — 282 грн., Черкасах — 284 грн., Житомирі — 279 гривень. А от для бюджетних установ та інших споживачів (госпрозрахункових організацій) з 1 жовтня цього року в зв’язку зі збільшенням ціни на природний газ тарифи на теплову енергію змінено. Відкореговано в діючому тарифі теж одну складову — “природний газ”. Постановою Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг для бюджетників з 1 жовтня діє тариф на теплову енергію на рівні 921,16 грн. за 1 Гкал, а для інших споживачів — 846,91 грн. за 1 Гкал. Поки що ніяких інших змін немає. На даний час споживачі заборгували підприємству 16,5 млн. грн., в тому числі населення 8,6 млн. грн. А тому хочу звернутися до всіх споживачів з великим проханням вчасно сплачувати за надані послуги і не створювати боргів, оскільки жодному боржнику виправдання не буде.

Вікторія СТАНДРІЙЧУК
Фото Дмитра СВІДЕРСЬКОГО

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *