Про першу вступну кампанію в он-лайн режимі, можливості для талановитих дітей та обмеження для пільговиків ми спілкуємося з начальником управління освіти і науки Хмельницької облдержадміністрації Віктором Очеретянком.
Про першу вступну кампанію в он-лайн режимі, можливості для талановитих дітей та обмеження для пільговиків ми спілкуємося з начальником управління освіти і науки Хмельницької облдержадміністрації Віктором Очеретянком.
— Вікторе Івановичу, чим цьогорічна вступна кампанія відрізняється від кампаній попередніх років?
— Насамперед розширено терміни проведення вступної кампанії, зокрема прийом заяв та документів на основі базової або повної загальної середньої освіти на денну форму навчання триватиме увесь липень: з 1 до 31 числа. Але тут є деякі винятки. Так, для випускників 9-х класів документи треба здати до 22 липня, бо з 23 липня розпочнуться вступні іспити, які триватимуть до 31 липня. Абітурієнти, які вступають на мистецькі або військові спеціальності, складатимуть творчі конкурси, що проводитимуться у декілька сесій з 10 до 31 липня. Тому для вступників цієї групи прийом документів закінчиться ще 17 липня.
— Цього року право вступу на денну форму навчання отримали й випускники попередніх років…
— Так, причому не тільки ті, хто має сертифікати Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО), а й які закінчували школу до 2008 року, коли зовнішнього тестування ще не було. Для вступу таким випускникам треба подати сертифікати УЦОЯО (або його дублікат), виданий у 2008, 2009 або у 2010 році. Особи, які здобули повну загальну середню освіту у 2007 році або раніше, можуть вступати на денну форму навчання (раніше могли тільки на заочну) за результатами вступних іспитів з конкурсних предметів у вищому навчальному закладі за їх вибором.
— Минулого року під час вступу чимало галасу було навколо категорії так званих пільговиків. Яким чином вирішуватиметься питання цього разу?
— Правилами прийому обмежено кількість місць для абітурієнтів пільгових категорій. Якщо минулого року було обмежено кількість вишів, де такі абітурієнти могли скористатися своєю пільгою, то тепер встановлено, що обсяг пільгових місць не може бути більшим 25 відсотків від кількості місць за державним замовленням. У разі перевищення числа заяв від пільговиків цього обсягу серед їхніх документів буде проводитися конкурсний відбір.
— Отже, талановиті студенти отримують більше шансів вступити на бажану спеціальність?
— Так, минулорічний досвід показав, що треба підтримувати обдарованих дітей. Тому встановлено додаткові бали (плюс 50) для вступників, які є призерами ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових предметів або призерами ІІІ етапу Всеукраїнських конкурсів-захистів науково-дослідних робіт учнів — членів Малої академії наук. Але цими пільгами можна скористатися лише тоді, коли вступники обирають фах (спеціальність) відповідно до предмета (напрямку), у якому вони досягли високих результатів.
— Чи є ще якісь пільги або додаткові бали для вступників?
— Так, для слухачів підготовчих курсів, відділень або факультетів довузівської підготовки вищих навчальних закладів є ще 20 бонусних балів. Але вони додаються тільки за умови, якщо обсяг навчальних годин складав не менше 150, а термін навчання — не менше трьох місяців у рік вступу. Варто зауважити, що це стосується лише природни-чо-математичних та інженерно-технічних напрямів.
— Що ж, з термінами вступної кампанії розібрались. А як щодо найголовнішої новинки — вступу в режимі он-лайн?
— Цього року у вищих навчальних закладах проводитиметься експеримент “Електронний вступ”. Його метою є вдосконалення процедури подання вступниками до вищих навчальних закладів заяв про вступ на денну форму навчання. Щоб уникнути минулорічного ажіотажу, коли люди мало не цілодобово стояли у черзі під приймальними комісіями, створено всі умови для подачі документів через Інтернет.
— Яким чином це можна зробити?
— Для електронної реєстрації заяви про вступ абітурієнтам необхідно мати документ державного зразка про раніше здобутий освітній (освітньо-кваліфікаційний рівень) та сертифікати УЦОЯО з оцінками з конкурсних предметів, визначених правилами прийому до вишів для вступу за обраним напрямком. Електронна реєстрація заяви здійснюється шляхом заповнення вступником у режимі он-лайн електронної форми за допомогою програми, розміщеної на Інтернет-порталі “Єдине інформаційне вікно” за адреcою http://ev2011.osvita.com. Звертаю увагу, що вступник може подати заяви на вступ (незалежно у якому вигляді — паперовому чи електронному) не більше ніж у п’ять вищих навчальних закладів України та не більше, ніж на три напрями підготовки у кожному з них. Після завершення електронної реєстрації вступник отримує на свою електронну пошту логін і пароль особистого електронного кабінету, а також від приймальних комісій обраних ним вишів повідомлення про отримання його заяв, що є підтвердженням факту допущення вступника до участі в конкурсі.
— Здається, все просто: вступник зайшов на сайт Міністерства, вніс усі свої дані, отримав підтвердження від приймальної комісії — і вже заявка зарахована. Що ж далі?
— Далі роботу починають уповноважені особи приймальних комісій вищих навчальних закладів. Вони реєструють електронні заяви, так само як і паперові, у Єдиній державній електронній базі з питань освіти за допомогою інформаційної системи “Конкурс” та “Електронний вступ-2011”. Там вказується навпроти прізвища кожного вступника і номер виданого йому сертифіката, і бали за ЗНО, і кількість поданих ним заявок, тут же зазначено оригінали чи копії документів були надані вступником до приймальної комісії. Таким чи-ном забезпечується максимальна прозорість вступної кампанії. Махінацій не може бути ні з боку вступників, ні з боку навчальних закладів. Тому просимо довіряти системі електронного вступу і не створювати ажіотажу у коридорах навчальних закладів.
— А як же абітурієнт дізнається, що вступив на обрану спеціальність?
— За допомогою того ж таки “Єдиного інформаційного вікна”. Там буде розміщуватись уся інформація про перебіг вступної кампанії: кількість поданих заявок та рейтинги вступників. Вони самі мають відслідковувати свої рейтинги, листів із запрошеннями ніхто надсилати не буде. І після закінчення термінів подачі заяв, а це 1 серпня, треба якомога швидше визначитися з місцем подачі оригіналів документів. Наголошую, що зарахування відбуватиметься лише за умови подачі оригіналів документів державного зразка та сертифікатів УЦОЯО. Їх варто подати у перших три-чотири дні після оголошення рейтингового списку вступників, бо 10 серпня вже будуть оформлені накази до зарахування осіб, рекомендованих на державну форму навчання. Контрактники мають час подумати ще до 20-х чисел серпня, але не пізніше.
— Якщо виникатимуть якісь запитання у вступників чи їхніх батьків, куди можна звернутись за консультацією?
— Як і минулого року, при обласному управлінні освіти і науки з 1 липня діятиме оперативний штаб “Вступна кампанія-2011”, його телефони: 70-38-96, 65-84-98. Сподіваємось, що ця гаряча лінія допоможе абітурієнтам вирішити всі їхні проблеми зі вступом.
Анастасія Сімашова