Про проблеми наповнення бюджету Пенсійного фонду та пенсійну реформу чув чи не кожен пересічний українець. Про передумови проведення реформи та зміни після її впровадження спілкуємося з начальником управління Пенсійного фонду України у м. Хмельницькому Любов’ю Мудрою.
Про проблеми наповнення бюджету Пенсійного фонду та пенсійну реформу чув чи не кожен пересічний українець. Про передумови проведення реформи та зміни після її впровадження спілкуємося з начальником управління Пенсійного фонду України у м. Хмельницькому Любов’ю Мудрою.
— Любове Антонівно, відомо, що наповнення бюджету Пенсійного фонду України для виплат пенсій у солідарній системі безпосередньо пов’язане з рівнем зайнятості, безробіття та оплатою праці. Яка ситуація в нашому місті?
— Саме тому одним із найважливіших завдань сьогодні є забезпечення зростання рівня заробітної плати та її легалізація, створення робочих місць та повна зайнятість населення. Щоб мати достойну пенсію, перше, що необхідно зробити, це збільшити надходження до Пенсійного фонду.
Сьогодні, за офіційними даними, майже чотири тисячі працюючих міста отримують мінімальну заробітну плату. Загалом 1700 роботодавців Хмельницького нараховують своїм працівникам зарплату нижчу або на рівні мінімальної. Вісьмом тисячам працівників протягом попереднього року нараховувалася заробітна плата в розмірі нижчому за мінімальний (в лютому — 13 тисячам працівників). А тому за рахунок неповного нарахування заробітної плати до бюджету Пенсійного фонду не надійшло більше 7,5 млн. грн. страхових внесків. Отож заробітки треба легалізувати. В цьому напрямку управління системно співпрацює з місцевою владою та правоохоронними органами. За нашими даними, заборгованість із заробітної плати на понад 200 підприємствах міста сягає більше п’яти мільйонів гривень. Невиплачена зарплата суттєво зменшує напрацьований трудовий стаж, особливо це стосується працівників підприємств-банкрутів. Ситуація ускладнюється й поширенням прихованої зайнятості, внаслідок чого лише 75% зайнятого населення сплачують пенсійні внески. От і виходить, що 100 платників пенсійних внесків у місті сьогодні утримують 73 пенсіонерів.
— То якби не проблема низьких заробітних плат, своєчасності їх виплати та легального працевлаштування, питання впровадження пенсійної реформи сьогодні не стояло б?
— На жаль, цього не уникнути. Як і в розвинених країнах Європи, у нас існує демографічний фактор, що змушує сьогодні вдаватися до пенсійної реформи. Упродовж останніх років чисельність працюючих поступово зменшується, а кількість пенсіонерів практично залишається на одному рівні. Нині є неминучим збільшення пенсійного віку для жінок до 60 років. Для них встановлено нижчу межу працездатного віку, вони мають меншу тривалість стажу, заробітна плата жінок в середньому майже на 30 відсотків нижча, ніж у чоловіків. І, як наслідок, середній розмір пенсії жінки нашого міста — 944 грн., а чоловіка — 1212 гривень. Якщо нічого не змінювати, дефіцит пенсійної системи зростатиме, почнуться затримки з виплатами, що остаточно розбалансує солідарну пенсійну систему. Зменшувати розмір пенсій не можна, оскільки він і так низький. У Хмельницькому майже 25% (16 тисяч осіб) отримують її в розмірі до 800 грн. та 40% (26,5 тисячі осіб) — 800-1000 грн., тобто 65% одержувачів мають до 1000 грн. Трохи більше 22% отримують від 1000 до 1500 гривень і 13% — понад 1500 гривень.
— Яким чином зміни торкнуться нинішніх пенсіонерів?
— Під час проведення пенсійної реформи будуть збережені соціальні гарантії. Тобто реформа стосуватиметься лише майбутніх пенсіонерів. Для нинішніх пенсіонерів усіх категорій умови нарахування та виплати пенсій залишаться незмінними. Крім того, реформа здійснюватиметься на основі соціальної справедливості: максимальний розмір пенсії пропонують обмежити 12 прожитковими мінімумами, спеціальні пенсії на період роботи пенсіонера знизити до загального рівня.
— А що чекає майбутніх пенсіонерів?
— Уряд пропонує мінімально необхідний страховий стаж для отримання пенсії за віком підвищити втричі — із 5 до 15 років. Крім того у законопроекті “Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи” передбачено змінити механізм визначення зарплати, яку враховують під час розрахунку розміру пенсії. Зокрема, рекомендовано застосовувати під час обчислення пенсії показник середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, із якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, які передують року звернення за призначенням пенсії. Водночас передбачено під час обчислення розміру пенсії враховувати зарплату лише за даними системи персоніфікованого обліку, тобто за весь період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року. Це дасть можливість позбавити майбутніх пенсіонерів пошуку старих архівів і ліквідованих підприємств. У той же час передбачено залишити старий порядок для тих, хто за період із 2000 року не набув достатнього страхового стажу.
— Чи перераховуватимуться пенсії працюючим пенсіонерам?
— Передбачено перерахунок пенсії для застрахованої особи, яка після призначення пенсії продовжувала працювати, із урахуванням не менше, як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії буде проводитись із заробітної плати (доходу), із якої обчислено пенсію. За бажанням пенсіонера перерахунок може бути проведено з урахуванням періоду, який було враховано під час призначення пенсії з 1 липня 2000 року та відпрацьованих 24 місяців, із застосуванням показника середньої зарплати, яку враховували під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії, тобто враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв та за весь період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року, до дати звернення щодо перерахунку. І це тільки в тому разі, коли коефіцієнт зарплати не зменшується.
— Що зміниться у призначенні пенсій за спецзаконами?
— Право на одержання пенсії державних службовців мають жінки, які досягли пенсійного віку, за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі (30 років для жінок), у тому числі стажу державної служби не менше десяти років, і які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах держслужбовців. Таким правом користуються також особи, які мають не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад держслужбовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Чоловіки виходитимуть на пенсію у 62 роки. Умови призначення пенсій за вислугу років залишаться незмінними. Як і досі, право на пенсію за вислугу років матимуть працівники освіти й охорони здоров’я за наявності спеціального стажу від 25 до 30 років незалежно від віку. Передбачено поступово (протягом п’яти років) збільшити вислугу, необхідну для призначення пенсії за вислугу років військовослужбовців, запровадивши при цьому її календарне обчислення. Тобто щороку на один рік буде збільшено вислугу років для визначення права на пенсію із 20 до 25 календарних років. Торк-нуться зміни й органів прокуратури.
Реформа повинна стабілізувати пенсійну систему. Необхідно забезпечити справедливу систему розподілу коштів, ліквідувати надмірний розрив у розмірах пенсій із солідарної системи, створити можливість накопичувати максимальний розмір пенсії, виходячи з власних доходів.
Розмовляла Вікторія Стандрійчук