Ця виставка відкрита днями в обласному художньому музеї. Її автор — народний художник України, лауреат Національної премії ім. Т.Г.Шевченка Сергій Якутович — знакова постать у сучасному культурному просторі України. Куратором виступив музикант, колишній гітарист гурту “Океан Ельзи”, а нині відомий галерист, знавець сучасного мистецтва Павло Гудімов. Вперше їх спільний проект був представлений у 2009 році в Парижі (у штаб-квартирі UNESCO) і в Українському домі в Києві в рамках заходів, присвячених 200-літтю від дня народження Миколи Гоголя. Ця виставка відкрита днями в обласному художньому музеї. Її автор — народний художник України, лауреат Національної премії ім. Т.Г.Шевченка Сергій Якутович — знакова постать у сучасному культурному просторі України. Куратором виступив музикант, колишній гітарист гурту “Океан Ельзи”, а нині відомий галерист, знавець сучасного мистецтва Павло Гудімов. Вперше їх спільний проект був представлений у 2009 році в Парижі (у штаб-квартирі UNESCO) і в Українському домі в Києві в рамках заходів, присвячених 200-літтю від дня народження Миколи Гоголя.
Постать письменника, найцікавіша, найзагадковіша в національній культурі, завжди приваблювала митця. Але звернувся він до Гоголя вже в зрілому віці, досвідченим майстром, за плечима якого були сотні ілюстративних циклів до творів вітчизняної і зарубіжної класики, серед яких 17-томник “Українська модерна література”, численні живописні і графічні серії, робота в кінематографі як художника-постановника фільму Юрія Іллєнка “Молитва за гетьмана Мазепу”, який критики назвали “намальованим кіно”. І ось нарешті Гоголь… П’ять років тривав творчий діалог художника з улюбленим автором, результатом якого були ілюстрації до всіх повістей, майже тисяча ескізів до фільму Володимира Бортка “Тарас Бульба”, декорації-об’єкти, інсталяції до науково-пізнавальної кінокартини Ростислава Плахова-Модестова “Втрачений рай”.
На нинішній виставці представлені максимально збільшені й репродуковані на планшетах олівцеві малюнки до “Вечорів на хуторі біля Диканьки” і “Миргорода”, кінематографічна графіка, галерея портретів Гоголя (їх створено майже 40). Експозицію доповнюють фігури-силуети незабутніх персонажів “Ночі перед Різдвом” Солохи і Чорта.
Митцю виявився близьким і гоголівський пафос високого, і гострий інтерес до пластичного малюнка предметно-тілесного світу, і бурлескно-карнавальна, комічна стихія. Віртуозно виконані малюнки сповнені символів, метафор, алегорій, натяків. У них присутні елемент гри, акцентування, перебільшення, іронії. Ілюстрації до повістей — це багатофігурні динамічні композиції, стрижнем яких є головний герой або герої, подані крупним планом. Довкола них вибудовується умовний простір твору, в якому переплелися різномасштабні фрагменти, реальні й уявні персонажі, предмети, частини архітектурних форм, різночасові сюжети і вигадливі елементи барокового орнаменту. Широку панораму бурхливої історичної епохи демонструють розкадровки до фільму “Тарас Бульба”, над яким художник працював в 2006-2007 роках.
У численних портретах Гоголя виражені емоції і відчуття письменника щодо свого часу, але, здається, він плаче, страждає, нудьгує, співчуваючи нам, нинішнім, адже за минулі століття природа людини зовсім не змінилася. Попри “багатоликість” класика, Сергій Якутович створив цілісний образ живої людини, яка багато думала, страждала, яка любила людей і водночас сердилась та шаленіла від неможливості щось змінити.
Отже, ласкаво просимо у простір Гоголя, в його незбагненний метафоричний світ, явлений нам прекрасним художником сучасності, який є достойним продовжувачем справи свого батька, видатного графіка другої половини ХХ століття Георгія Якутовича.
Лариса Чернова