Соціум

Філософський “Лускунчик” примандрував до хмельничан з Петербурга

Минула неділя для деяких хмельничан-театралів завершилася по-справжньому казково. Так усі, хто завітав 6 лютого до обласного музично-драматичного театру імені Михайла Старицького, насолодилися балетною виставою санкт-петербурзького театру “Лускунчик”.

Минула неділя для деяких хмельничан-театралів завершилася по-справжньому казково. Так усі, хто завітав 6 лютого до обласного музично-драматичного театру імені Михайла Старицького, насолодилися балетною виставою санкт-петербурзького театру “Лускунчик”.

Відома на теренах усього світу казка Ернста Гофмана заграла на сцені новими, сучасними мотивами. Перед глядачем розгорнулася яскрава ілюстрація з книжки казкаря. Декорації зимового древнього міста, одягнені у вдало стилізований одяг артисти… перенесли глядача у минуле. Швидко змінювалися події і образи на сцені театру, доки не зав’язалася головна історія. У розкішному будинку (тут знову ж таки вдало попрацювали декоратори: великі вікна з ефектом справжнього завіконня, багатий побут, красуня-ялинка з сотнями новорічних прикрас) зібралася родина Штальбаумів. Дорослі, а особливо діти, — в очікуванні святкового дива, сюрпризів, подарунків. На один із кращих подарунків заслужили маленька дівчинка Маша та її брат Фріц — ляльку — некрасивого вояка, котрим можна розколювати горіхи. До свого сюрпризу хрещений додає цікаву оповідку про Мишачого короля та маленьку принцесу. Розбещена принцеса зневажливо передражнює короля, а той перетворює її на потвору. Як і годиться казкам, принцеса не може стати такою ж красунею, якщо її не врятує принц. А його перевтілив у іграшкового лускунчика злий чаклун. Оповідка, розказана хрещеним, розгортається в уяві дітей — на сцені театру.

Незважаючи на насиченість сюжету відомої казки, актори театру легко розтлумачили його глядачу майстерними хореографічними постановками. Поперемінно перевтілюючись у різні образи, солісти балету просто вражали високим класом безсловесного театру — балетом. Складні балетні па: сальто, підстрибування на носочках, повороти на одній нозі підковані балеруни і балерини виконували без видимих зусиль. Естетика балету гармонійно доповнювалася класичною музикою (найчастіше звучали мелодії Чайковського — справжня скарбниця мелодійності). Тонке поєднання рухів і музики повністю компенсувало відсутність словесного супроводу. Та й, зрештою, слова у казковій композиції були зайвими, все базувалося на слухових і зорових імпульсах глядача. Кожна наступна балетна партія спектаклю відрізнялася від попередньої, доповнювалася цікавими трюками. Танцівники потішили глядача сольними виступами, професійно згуртованими і чуттєвими дуетами. Тут слід відзначити акторів, котрі виконали партії принцеси та принца-лускунчика, й балетників, які зіграли східних ляльок. У танець на носочках постановники ввели елементи народної хореографії. Таке видовище просто вражало й, окрім основного сюжету казки, хотілося заглиблюватися й у таїну кожного окремого номера.

Казка, фантастика, відчуття нереальності зі сцени линули сильними потоками і причаровували глядача різного віку. У недільний вечір, незважаючи на недешеві квитки, побачити чарівного “Лускунчика” зійшлися сотні охочих. Малеча раділа від калейдоскопу барвистих пишнот живої казки, а от широту вражень дорослої публіки не охопиш. Хтось просто відслідковував зміну сюжетних ліній, хтось вражено спостерігав за складністю хореографії, а хтось шукав у казці глибини, прикриту пафосом мораль. Розповів непростий “Лускунчик” хмельничанам і про дружбу, і про безцінну велич кохання, про те, що межа між добром і злом дуже тонка, навчив вірити, прощати. Постановка довела, що казки подобаються всім, незалежно від віку, вони — проекція реальності у красивій обгортці.

Завершилася постановка тим, що маленька дівчинка Маша, котра перевтілювалася на сцені і в ляльку, і в принцесу, зрозуміла, що всі пригоди з лускунчиком їй наснилися — несподівано і неоднозначно, але цікаво і вражаюче. Такий фантастичний і філософський заряд підхопили всі присутні на “Лускунчику”.

“Зі спектаклем ми виступали у різних куточках світу, найчастіше у рідній Росії. Вирішили продемонструвати свої вміння і в Україні. Тут гастролюватимемо 20 днів, вже встигли побувати в Сумах, Умані, сьогодні у вашому місті. Скрізь публіка сприймає нас по-різному, але однаково привітно, про це свідчать шалені оплески і квіти після спектаклю”, — розповідає соліст санкт-петербурзького балету, виконавець провідних партій у “Лускунчику” Віталій Наумов.

Ірина САЛІЙ
Фото Павла МАЛЬОВАНОГО

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *