Соціум

Треба терміново модернізувати ЖКГ

Житлово-комунальне господарство — надзвичайно складна і багатоструктурна ділянка роботи. Це теплове і водопровідно-каналізаційне господарства, житловий фонд, благоустрій, дороги, транспорт… Тут ідуть безперервні процеси, що вимагають серйозної уваги влади і постійного вкладання коштів. Ідея реформувати ЖКГ стає дедалі актуальнішою. Наша розмова з начальником управління житлово-комунального господарства міської ради Олександром ШАПОВАЛОМ.

 

Житлово-комунальне господарство — надзвичайно складна і багатоструктурна ділянка роботи. Це теплове і водопровідно-каналізаційне господарства, житловий фонд, благоустрій, дороги, транспорт… Тут ідуть безперервні процеси, що вимагають серйозної уваги влади і постійного вкладання коштів. Ідея реформувати ЖКГ стає дедалі актуальнішою. Наша розмова з начальником управління житлово-комунального господарства міської ради Олександром ШАПОВАЛОМ.

— Олександре Івановичу, на вашу думку, як вирішити проблеми ЖКГ?
— Клубок проблем треба розплутувати планомірно, обов’язково змінюючи систему. До 2000 року ЖКГ в Україні працювало за старим радянським законодавством. Населення оплачувало лише 5% витрат на комунальні послуги. Експлуатація, капітальний ремонт і будівництво нових об’єктів дотувалися з держбюджету. За інерцією зберігся й соціальний підхід до тарифоутворення в ЖКГ. Але сьогодні інший час. Необхідна сучасна система управління, бо ЖЕКи — це вчорашній день. Поки у нас не буде реальних власників житла в багатоквартирних будинках, поки не запрацює ринок послуг з експлуатації житла, ефекту від реформування ЖКГ не буде. Альтернативи об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) або, як їх називають за кордоном, кондомініумам немає. Послуги повинні надаватися на конкурсній основі. Об’єднання співвласників вибирає на конкурсі, хто які послуги надаватиме. Але й ЖЕКи поки що ліквідовувати не треба. Якщо вони витримають конкуренцію, то працюватимуть, якщо ні — їх замінять приватники.

— Чому так повільно йде процес створення кондомініумів?
— Вони створюються, хоча й справді не так швидко, як хотілося б. Маємо в Хмельницькому вже 151 ОСББ. Площа житлового фонду, який вони обслуговують, становить 545,4 тисячі квадратних метрів. Чому так повільно йде цей процес? На те є серйозні причини. Скажімо, в країнах колишнього соцтабору цей процес стимулювала держава. Наприклад, при приватизації квартир зобов’язала створювати юридичну особу, яка відповідатиме за утримання будинків і прибудинкових територій. У нас же просто роздали безкоштовно квартири. І вийшло так, що горища, сходові майданчики, підвали власників не мають. Люди не розуміють, що вони господарі й за межами свого помешкання, тобто власники квартир стали співвласниками всього багатоквартирного будинку. А це означає, що вони зобов’язані взяти на себе відповідальність за стан будинку і своєчасну оплату комунальних послуг. При цьому створення ОСББ не означає, що всі проблеми ЖКГ перекладуться на плечі мешканців. Так, тарифи на послуги природних монополій — постачання електроенергії, газу, тепла регулюватиме і контролюватиме держава. Це ж стосується аспектів співфінансування житлово-комунального господарства.

— Але у населення є претензії до комунальників.
— Згоден, бо якість послуг комунальних підприємств справді бажає бути кращою. Однак слід розуміти, що недостатнє фінансування спричиняє зниження якості послуг. Тобто виходить замкнуте коло…

— Останнім часом переглянуто тарифи на основні житлово-комунальні послуги. Для споживачів — це серйозне навантаження на сімейні бюджети.
— Сьогодні тарифи не покривають витрати. Постійно відбувається ріст цін на енергоресурси (газ, електричну енергію), збільшується вартість матеріалів, палива, підвищується на державному рівні розмір мінімальної заробітної плати. Комунальні підприємства постійно дотуються з міського бюджету, аби вони могли вчасно ремонтувати й замінювати устаткування, виплачувати гідну зарплату, безперебійно працювати, надаючи послуги населенню. В 2010 році “Хмельницькводоканал”, “Хмельницьктеплокомуненерго” та “Південно-Західні тепломережі” отримали на відшкодування різниці між фактичними витратами та затвердженими тарифами для населення 11,4 млн. грн.; житлово-експлуатаційні організації та КП “Спецкомунтранс” — 1,6 млн. грн.; “Електротрансу” надано фінансову підтримку у розмірі 5 млн. грн. Крім того, на 1 млн. грн. відшкодовано в повному обсязі пільговий проїзд для багатодітних сімей, для учнів загальноосвітніх шкіл та студентів, почесних громадян міста та інших категорій.
Але ж міський бюджет — не бездонна бочка, з якої весь час можна черпати кошти, щоб підприємства могли нормально працювати. Громада має розуміти: за отримані комунальні послуги треба платити.

— Яка ж ситуація з проплатою?
— Рівень оплати населення за минулий рік склав 102,1%. Але борги є: за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій — 4399,2 тис. грн., за послуги з вивезення та утилізації твердих побутових відходів — 1056,8 тис. грн. В управлінні ЖКГ щомісяця підбивають підсумки претензійно-позовної роботи ЖЕКів щодо стягнення боргів. За минулий рік відповідно до судових рішень сплачено 508,2 тис. грн., на виконанні державної виконавчої служби перебуває 529 судових позовів на суму 500 тисяч гривень.

— Цього року фінансування житлово-комунального господарства міста дещо зменшено порівняно з минулим роком. Мешканці тривожаться, як у цих умовах працюватимуть комунальні служби?
— Акцент буде зроблено на ремонт покрівель будинків, козирків під’їздів, заміну каналізаційних мереж у підвальних приміщеннях будинків, утримання та поточний ремонт доріг, заходи з підвищення безпеки руху, благоустрій прибудинкових територій, реконструкцію та ремонт спортивних і дитячих майданчиків. Титульні списки проведення ремонтних робіт узгоджуються з депутатами міської ради. Однозначно, міська влада зробить усе, аби забезпечити належну життєдіяльність міста.

Вікторія СТАНДРІЙЧУК

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *