Досить часто в соцмережах хмельничани обговорюють найрізноманітніші питання, пов’язані з інфраструктурою міста, зокрема й з дорогами. Цікаво, що майже кожен з тих, хто любить виставити в себе на сторінці фото кожної ямки чи калабаньки, вдає великого знавця справи і роздає рекомендації, де, кому і яку ділянку дороги потрібно ремонтувати, як ремонтувати, яким методом і як було б краще. Як правило, праця таких “активних блогерів” зводиться лише до написання короткого посту, навіть без розуміння, які дороги ремонтуються безпосередньо містом, а які автодором. Потім цей пост обростає декількома дописами інших “активних” користувачів соцмереж, і, врешті, їхня “сенсація” переходить у зовсім іншу площину. А відтак стає зрозуміло, з якою метою цей допис був зроблений спочатку. Так, якість доріг, безпека руху, безпечне пересування дорогами — це саме ті питання, які завжди були актуальними.
Але, на відміну від Фейсбуку, де можна писати, що завгодно, в будь-якій формі, чутки і припущення, газета друкує лише перевірені факти з коментарями фахівців. Відтак, щоб ознайомити наших читачів, що робить влада міста для покращення доріг, які ділянки ремонтуватимуть цього року, скільки для цього потрібно грошей, ми звернулись до заступника міського голови, директора департаменту інфраструктури Хмельницької громади Василя Новачка.
— Раніше, коли комунальники з’являлися на дорогах міста з відповідною технікою для ремонту, можна було говорити, що на підході вибори. Останніми роками ситуація в Хмельницькому змінилася, ми бачимо, що роботи з ремонту та облаштування дорожнього покриття ведуться постійно, і не лише в центральній частині міста, а й на околицях. Чи так само активно триватиме будівництво нових доріг, ремонтуватимуться старі, як то було в 2016-му, 17, 18-му?
— У 2016-2017 роках ми мали непогані бюджети на ремонти доріг. Потім децентралізація почала різко згортатися, і в 2020-му бюджет на ремонти доріг втричі, а, враховуючи інфляцію, уп’ятеро був менший. У порівнянні з ковідним 2020-2021 роком, цього року коштів закладено більше: 87 мільйонів гривень на капітальний ремонт. Але якщо знову ж таки згадати 2016-2017 роки, там було понад 100 мільйонів, але гроші тоді мали й зовсім іншу вартість. Зараз суттєво виросли в ціні сипучі матеріали, щебінь, бітум, а відтак і асфальтобетон. Є й інші чинники, які суттєво впливають на бюджет громади. До прикладу, сотні мільйонів гривень, які б мали йти на розвиток інфраструктурних об’єктів, зокрема й на будівництво та ремонт доріг, йдуть на покриття витрат за енергоносії бюджетним установам. Також суттєво вплинуть на бюджет громади й нововедення до податкового законодавства. Вони призвели до того, що величезна кількість фопів, які були на другій формі оподаткування, перейшли на першу, позвільнявши найманих робітників, яким платили зарплату. А ПДФО з зарплати робітників — це основний наповнювач бюджету. Тому, звичайно, у 2022 році не зможемо вийти на той рівень ремонту доріг, який ми показували в 2016-2017 роках, але фінансування цього року, ще раз повторю, буде більшим, ніж торік. Відтак, як і в попередні роки, працюватимемо активно, приділятимемо увагу і вуличкам, де немає і ніколи не було асфальту, вулицям індивідуальної старої забудови в мікрорайонах Книжківці, Ружична, Лезневе, Гречани, ну і вулицям, розташованим в центральній частині міста також.
— Титульні списки вже складені, тож можна вже й конкретно сказати, які саме об’єкти увійшли до них, бо громаду це цікавить. Скажу більше: якщо в 2016-2017 роках у Хмельницькому розпочався активний ремонт доріг, і асфальт побачили вулиці , якого там не було 50, а то й 80 років, відколи люди там поселилися, і мешканці сприйняли це на “ура”, то вже в 2019-2020 та й у 2021 році почали з’являтися незадоволені, мовляв, чому комусь зробили дорогу, а нам ні.
— Титульні списки на цей рік вдалося затвердити ще в минулому році, це, мабуть, вперше в історії. Це говорить про злагоджену роботу депутатів. Відтак ми вже оголосили понад 10 тендерних процедур. По деяких вже визначені переможці і підписані перші угоди на виконання робіт з асфальтування доріг. Тож як тільки буде погода, підрядні організації одразу почнуть працювати. Це дуже добре, бо не доведеться затягувати час на документальну частину і на роботи на вересень-жовтень.
Якщо конкретно, то, в першу чергу, капітальний ремонт буде виконано на ділянці по вулиці Шестакова, від Подільської до Проскурівського підпілля, де немає тротуарів і дуже зруйноване асфальтобетонне покриття. Маємо завершити ремонт на вулиці Федунця, розпочатий раніше. Так само маємо закінчити роботи в провулку Шевченка, на ділянці від Шевченка до Прибузької. До речі, на цей об’єкт були гроші й торік, але ми їх зняли, оскільки потрібно було завершити інженерні мережі, зокрема, прокладали газові мережі до новобудови, а також від котельні по Водопровідній тягли мережі централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води до Палацу спорту. Все виконане, тому з весни розпочнуться роботи на цьому об’єкті.
Щодо об’єктів старої індивідуальної забудови, то це вулиця Майбороди в Книжківцях, Рум’янцева в Ружичній, провулок Шухевича в Гречанах, вулиця Пасічна в Лезневому. Закінчимо ремонтувати вулицю Підгірну, там дуже горбиста місцевість.
Власне, це понад 30 об’єктів: і нових, і тих, що розпочали раніше.
А взагалі, якщо говорити про приватний сектор старої забудови, то взяти хоча б вулиці Кутузова, Винниченка, Чайковського, Цегельну, Щедріна (Ракове), Кудрянку, де, дійсно, ніколи не було нормальних доріг, то ми їх заасфальтували. Але таких ділянок ще багато.
Щодо другої частини запитання, то в нас лише в Хмельницькому 450 кілометрів доріг, з яких заасфальтовано трохи більше половини. Але маємо розуміти, що ті, які були заасфальтовані, вже прослужили 30-40, а то й 50 років, і вже також потребують капітального ремонту. Тому коштів треба дуже і дуже багато. Люди мають це розуміти, а ми мати розуміння того, що хмельничани хочуть якісно жити, і намагатися їхні побажання повністю задовольнити. Але зробити все і одразу неможливо, адже, окрім дорожніх робіт, триває облаштування тротуарів та внутрішньо будинкових проїздів. Це надзвичайно складний процес, бо ця робота була досить запущеною. Моніторимо стан доріг, знаходимо ділянки в критичному стані і працюємо.
— Але ж були випадки, коли ремонт завершився, а через деякий час на відремонтованих ділянках або асфальтобетонне покриття тріскає, або плитка здувається. Чому так?
— Дуже складно змінити за рік чи навіть два-три ментальність підрядника, від якого залежить якість виконаних робіт. Добились того, що підрядник вже знає, якщо схалтурить, перероблятиме за власні кошти. До прикладу, підрядник, який неякісно поклав дорогу на вул. Нижній Береговій, перестеляв асфальтобетон. Ще один підрядник за власний рахунок переробив вулицю Свободи. Відтак якість виконання значно покращилася.
Гарно зарекомендував себе новий метод ремонтів для Хмельницького — суцільне облаштування асфальтобетону. Не забираючи стару основу, бо то дуже дорого, не забираючи старих бортів, лише місцями забираючи зруйновані, відфрезеровуємо дорожнє покриття, вирівнюємо його, укладаємо верхній шар асфальтобетону. Таким методом ми зробили вже понад два десятки обʼєктів — це основні магістралі Хмельницького: частково Камʼянецька, Бандери, проспект Миру, Свободи, Старокостянтинівське шосе, Чорновола, Трудова. І, що дуже важливо, метод цей якісний, а ремонт втричі дешевший.
— Тобто, цим методом цього року також ремонтуватимете дороги?
— Цього року в нас заплановано дві ділянки: це вулиця Шевченка — від Старокостянтинівського шосе до Франка, там, де торік біля міської лікарні ремонтували аварійний колектор. Ця ділянка буде не тільки оновлена асфальтобетонним покриттям, а буде змінено організацію руху, оскільки це дуже небезпечна ділянка. Там ширина проїжджої частини — 22 метри, а пішохідний перехід нерегульований. Це часто призводить до аварій. В районі провулка Шевченка так само нерегульований перехід. Дорога широка, і водії набирають в лівій крайній смузі швидкість, не встигаючи загальмувати, коли такий довгий перехід долають пішоходи. Тому буде звужена ширина смуг до трьох метрів (зараз 3,5-4), будуть встановлені острівці безпеки, додатково облаштовані вздовж тротуарів паркомісця, велодоріжка. Власне, цього року відремонтуємо ділянку до вулиці Франка, а наступного від неї до вулиці Свободи, і, таким чином, з’єднаємо з відремонтованою раніше тим же суцільним методом вулицю Свободи і вулицю Шевченка біля Прикордонної академії. Водночас будуватимемо водовідведення на Зарічанській. Торік ми проклали колектор вздовж території Нацполіції, вийшовши восени на вулицю Зарічанську, а цього року там збудуємо колектори, які збиратимуть воду на ділянці від Свободи до вулиці Перемоги. Суцільним методом відремонтуємо й цю ділянку. Це два великі об’єкти, на які буде спрямовано по 15-18 мільйонів гривень.
— Ви згадали про безпеку руху. Які ще ділянки потрібно привести до ладу, аби мінімізувати небезпеку на дорогах?
— Передусім, це ділянка біля зупинки “Юність”, за перехрестям Кам’янецька-Староміська, одразу за світлофорним об’єктом. Там зупиняється тролейбус і, фактично, одна смуга для руху транспорту повністю паралізується. Повернути праворуч з вулиці Староміської від парку також дуже складно. Тому ми запроєктували заїзну кишеню між Староміською та Прибузькою, трішки нижче Будинку побуту. Також буде два світлофорних об’єкти. Один на Панаса Мирного, на перехресті з вулицею Бандери, де часто виникають ДТП, наїзди на пішоходів. Інший світлофорний об’єкт — на Вінницькій в районі перехрестя з житловим масивом “Ранковий”, де також нова житлова забудова. Там є потреба в облаштуванні регульованого заїзду та виїзду.
Окрім цього, плануємо збудувати велопішохідну доріжку на ділянці вулиці Бандери — від Панаса Мирного до вулиці Озерної. Там немає ні тротуару, ні велодоріжки. Цю ділянку ми запроєктували ще торік, але фінансування не було. Цього року маємо 3,3 мільйона гривень, вже оголошена тендерна процедура, і з настанням сприятливих умов візьмемося за облаштування.
— Сьогодні багато хмельничан добираються до роботи пішки, а є такі ділянки дороги, де немає тротуарів, або вони в незадовільному стані. Облаштовуватимуть цього року доріжки для пішоходів?
— Протягом останніх 4-5 років ми підтягували до належного стану, здебільшого, дороги, але при цьому десь залишалися поза увагою тротуари, і це не зовсім правильно. Є такий стан тротуарних доріжок, який, дійсно, не комфортний для пішохода, не кажучи вже про тих, хто пересувається на інвалідних візках чи мам з дитячими візочками. Ми цю проблему бачимо, тому виділили на облаштування тротуарів 18 мільйонів гривень. Це суттєвий фінансовий ресурс, який майже в 10 разів більший, ніж був у 2021-му. Ремонтуватимемо як діючі доріжки, так і облаштовуватимемо нові. Зокрема, це тротуар на Староміській, де торік ми висадили зелень і облаштували смужку під висів трави. Коли там облаштовували борти, поребрики, то суттєво зруйнували старий асфальтобетон. Тому частково там будуть відремонтовані тротуари, частково замінемо асфальтне покриття бруківкою. Також дуже поганий тротуарний асфальт на Проскурівській у районі парку Франка. Там також будемо його замінювати на бруківку, і в усіх інших мікрорайонах також буде проводитись облаштування тротуарів. Це, зокрема, на Панаса Мирного, вздовж будинків з непарною нумерацією (31, 27, 25), і аж до до перехрестя Кармелюка. На Львівському шосе в районі 55, 53 будинків. Абсолютно новий тротуар вкладатимуть цього року вздовж вулиці Молодіжної — від Інститутської, донизу, де немає тротуару, і люди йдуть або проїжджою частиною, або зеленою зоною, болотом. Багато інших місць і в Раковому, і в Гречанах. Усі найбільш проблемні місця вже визначені. Звісно, що всі роботи не зможемо виконати в 2022 році, але вона почалася. І, я думаю, за два-три роки ми суттєво покращимо стан тротуарів.
— У Хмельницькому не так давно збудували нову, як кажуть, з нуля, потужну дорогу на Січових стрільців. Розуміємо, що нові об’єкти навряд чи хтось зараз будує в інших містах, і, все ж, чи будуватимуться вони цього року в нас?
— УКБ замовило проєкт на будівництво дороги паралельної до Нижньоберегової — від вулиці Бандери до Західноокружної. Для початку то буде перша черга. Планується дорога між парком Молодіжним і житловою забудовою. Дорога не заходить в парк і жодним чином не шкодитиме зеленим зонам. Вона проходитиме в спеціально залишеному “коридорі” і має покращити зв’язок новобудов з новим мікрорайоном Заріччя. Я не впевнений, що цього року ми зможемо розпочати роботи, але потрібно виготовити проєктно-кошторисну документацію, пройти державну експертизу, можливо, оголосити тендер і визначити підрядника, а далі вже дивитися з впевненістю в 2023-й рік.
Також ще один об’єкт нового будівництва — це вулиця в мікрорайоні Озерна від Січових стрільців паралельно до вулиці Кармелюка, за будинком “Агори” до нової житлової забудови. Щебенева там дорога є, вона дуже погана. Окрім того, є проблема з підтопленням, тож без облаштування ливневих систем не обійтися. Думаю, до весняної сесії ми зможемо відкоригувати проєктно-кошторисну документацію, пройти експертизу. Сподіваюся, знайдеться фінансовий ресурс для початку будівництва хоча до заселених раніше новобудов
— У титульних списках фігурує й центральна вулиця Проскурівська. Я так розумію, що мова йде про дорогу в напрямку залізничного вокзалу?
— Це ділянка зі старим асфальтобетонним покриттям в районі лялькового театру і нижче. Цю вулицю будемо цього року проєктувати. Є різні думки з цього приводу. Дехто вважає, що її варто зробити пішохідною, дехто, що потрібно залишити місця для паркування автомобілів. Принаймні, для старту є поки що 200 тисяч гривень. Думаю, цього року вдасться цю ділянку тільки запроєктувати, адже асфальтобетон суттєво зруйнований. І просто його замінювати іншим або на плитку, не передбачити чогось концептуально нового, не зовсім правильно.
— Сподіваюся, що наступне наше інтерв’ю стосуватиметься доріг у селах, які приєдналися до Хмельницької громади, а поки що дякую за досить конкретні відповіді.
Розмовляла
Ольга Сєргєєва