Політика

Чужими руками жар загрібати, або як уряд коштом місцевих бюджетів хоче допомогти підприємцям

Коронавірус дуже чітко показав, влада яких країн з перших днів пандемії виробила стратегію для боротьби з вірусом і діяла ефективно, а хто імітував активну діяльність, не забезпечивши при цьому навіть не в перші дні, а в місяці, населення найнеобхіднішими засобами індивідуального захисту і діагностики. При цьому проявила мародерство, спекулюючи на засобах захисту, тестах і т.д. Зокрема, так працювала наша центральна влада на чолі з президентом Зеленським. Ні політичної волі, ні зміни механізмів, ні чітких алгоритмів дій не було. Більше того, влада спустошила ковідний фонд, витрачаючи кошти, передбачені на боротьбу з пандемією, на великі примхи Зеленського.
Чимало країн світу, щойно зрозуміли, що людство зіткнулося із серйозною загрозою, взялися за розробку вакцини. Українська влада навіть не заїкнулась про це, хоча можливість й у нас така була — не було бажання влади. Натомість наш президент викаблучувався та щирився перед камерами, знімався на відео, як відпочиває, робить зарядку та інші витребеньки. Водночас наша держава вирішила вести боротьбу з коронавірусом значною мірою коштом місцевих бюджетів. І це в той час, коли громади недоотримують кошти з податку на землю та від оренди нерухомості. Через те, що багато працівників були звільнені або ж перебували у відпустках без збереження заробітної плати, скоротилися надходження від ПДФО, який є вагомою складовою наповнення бюджетів. Та навіть попри все це місцева влада, зокрема Хмельницька міськрада, пішла назустріч підприємцям, котрі не мали змоги працювати під час карантину, і звільнила їх від сплати податків, втративши при цьому надходження до бюджетів. Місцева влада першою переглянула бюджет і спрямувала кошти на боротьбу з коронавірусом та на підтримку медиків. Хоча цим мала здебільшого займатися держава. Про це йшлося на онлайн-засіданні Правління Асоціації міст України. Під час зібрання очільники громад обговорювали ініціативу уряду щодо підтримки малого й мікробізнесу та найманих працівників підприємств, діяльність яких буде призупинена через посилення карантину, коштом місцевих бюджетів. Хмельниччину представляли голова Хмельницького регіонального відділення АМУ, міський голова Хмельницького Олександр Симчишин та міський голова Славути Василь Сидор.
“Держава зобов’язана підтримати бізнес, який страждає через пандемію COVID-19. Саме на такій думці зійшлися усі очільники громад Хмельниччини, із якими я спілкувався напередодні засідання Правління Асоціації міст України. Ми погодились із тим, що фінансування допомоги для підприємців, які змушені будуть припинити ведення бізнесу через обмеження, пов’язані із “червоною зоною”, має здійснюватися із державного, а не із бюджетів громад. Саме органи місцевого самоврядування першими реагували на пандемію та впроваджували локальні заходи підтримки бізнесу на місцях, не чекаючи вказівок “згори”: запроваджені пільги зі сплати податків, відстрочені орендні плати, звільнено від абонплати підприємців на ринках та багато іншого. Влада на місцях добре розуміє усю складність ситуації, тож ми взяли на себе левову частку фінансування медичних закладів, закупівлю обладнання, облаштування кисневих станцій, муніципальні доплати і страховки для медпрацівників. Бюджети територіальних громад на 2021 рік вже сформовані, і вони, м’яко кажучи, теж постраждали від пандемії, адже податки та ПДФО, яке їх наповнювало, зменшилось. Ми допомагаємо бізнесу щодня уже більше року. Разом із жителями громад взяли частину обов’язків держави у цих питаннях і продовжуватимемо робити це і надалі, скільки буде потреба. Тож логічно, щоб матеріальну допомогу бізнесу, який постраждав через пандемію, виділяли саме із державного бюджету, так, як це робить центральна влада в усьому світі!” — наголосив голова Хмельницького РВ АМУ, міський голова Хмельницького Олександр Симчишин.
“Бюджети громад у 2021 році і так несуть суттєві витрати, оскільки, як і в 2020 році, продовжують забезпечувати під час карантинних обмежень перевезення пасажирів комунальним транспортом, здійснювати значні витрати на охорону здоров’я, доплати медикам, придбання медичного обладнання та засобів протиепідемічного захисту. Склалась важка ситуація із забезпеченням медичних установ киснем ,і ми маємо максимально акумулювати резерви для підтримки хворих і медичних працівників. Тож локдаун за рахунок громад — це недоцільно і неправильно”, — погодився заступник міського голови Шепетівки Віталій Янушевський.
Таку ж позицію озвучували й представники інших областей. А відтак Правління АМУ ухвалило Звернення до Президента України, Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України, де закликало керівників держави забезпечити підтримку підприємців під час пандемії COVID-19 з державного бюджету:
“Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування — це право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення.
Подолання наслідків поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, є питанням державної ваги, і аж ніяк не місцевого значення. Однак місцеве самоврядування не стоїть осторонь. Заклади охорони здоров’я у перші місяці (з березня по червень 2020 року) боротьби з COVID-19 перебували практично без фінансової підтримки з Державного бюджету. Якби не добре організоване місцеве самоврядування, то в країні наслідки пандемії були б катастрофічними. Станом на кінець травня 2020 року обсяг видатків з місцевих бюджетів на подолання наслідків епідемії перевищував видатки з державного бюджету майже втричі. Фінансування заходів з боротьби з COVID-19 переважно здійснювалося з місцевих бюджетів. Лише у вересні 2020 року придбання товарів та послуг для боротьби з COVID-19 здійснювалося з місцевих та державного бюджету порівну. У 2021 році бюджети територіальних громад продовжують забезпечувати під час карантинних обмежень перевезення пасажирів комунальним транспортом, який зараз несе шалені збитки, а вони компенсуються з місцевих бюджетів; здійснювати значні витрати на охорону здоров’я, доплати медикам. Водночас державне підприємство НАК “Нафтогаз України” арештовує рахунки комунальних підприємств теплопостачання, вилучаючи в них останні кошти, та ставить під загрозу надання послуг з теплопостачання населенню.
Місцеве самоврядування в міру своїх можливостей вже більше року надає значну підтримку і суб’єктам малого бізнесу, зокрема, шляхом надання пільг зі сплати земельного податку, сервітутів, єдиного податку для фізичних осіб підприємців 1 та 2 груп, з оренди землі та комунального майна тощо. Загальний обсяг підтримки суб’єктів господарювання за рахунок місцевих бюджетів лише у зв’язку із запровадженням податкових пільг з місцевих податків та зборів склав у 2020 році близько 5 млрд гривень, а у 2021 році вже реалізовані заходи звільнили платників єдиного податку від сплати єдиного податку на суму майже 300 млн гривень. Внаслідок цих дій місцеві бюджети несуть надзвичайно великі збитки, які не можуть не відображатися на інших важливих сферах життєдіяльності громад.
У цій ситуації Уряд вийшов з ініціативою додатково здійснювати підприємцям доплати за рахунок місцевих бюджетів на різницю між середньою заробітною платою по області та 8000 гривень. Це потребуватиме більше 2 млрд гривень додаткових видатків з бюджетів територіальних громад. Така ініціатива не може бути підтримана органами місцевого самоврядування з наступних підстав:
t вирішення питання державного значення — боротьба з наслідками поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, політично перекладається на плечі місцевого самоврядування, яке має вирішувати питання місцевого значення;
t європейський та світовий досвід показує, що допомога бізнесу під час коронакризи здійснюється з державного бюджету, адже це питання національної безпеки;
t кожна територіальна громада має різну фінансову спроможність. Більш ніж 70% бюджетів територіальних громад є дотаційними, а це, в першу чергу, територіальні громади з чисельністю до 20 тис. осіб. Тобто не всі бюджети територіальних громад здатні забезпечити такі доплати;
t запропонований механізм порушить соціальну справедливість, адже підприємці, в першу чергу на сільських територіях та в малих містах, не отримають такі доплати через фінансову неспроможність місцевих бюджетів;
t бюджети територіальних громад на 2021 рік вже сформовані, і виділення таких доплат призведе до скорочення видатків на освіту, охорону здоров’я, соціальні послуги, компенсації пільг громадянам з перевезень та зв’язку, замість держави.
З огляду на вищенаведене просимо забезпечити належну підтримку підприємців та найманих осіб, які понесли збитки у зв’язку із поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, з державного бюджету”, — йдеться у зверненні.

Станом на кінець травня 2020-го обсяг видатків з місцевих бюджетів на подолання наслідків епідемії перевищував видатки з державного бюджету майже втричі…

Обсяг підтримки суб’єктів господарювання за рахунок місцевих бюджетів лише у зв’язку із запровадженням податкових пільг склав у 2020-му майже 5 млрд гривень, а в 2021-му вже реалізовані заходи звільнили платників єдиного податку від сплати ЄП на суму майже 300 млн гривень.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *