24 грудня 1970-го, 50 років тому, на вулиці Хмельницького вийшли перші 12 тролейбусів. Тодішній голова виконкому міської ради Костянтин Карлов перерізав червону стрічку і перша електромашина під урочисті звуки маршу духового оркестру виїхала з воріт депо, а за ним ще 11 вирушили в перший 16-кілометровий рейс першого робочого дня. Тролейбус під №1 на вулиці міста вивели жінки — Марія Коваль та Світлана Михальова.
Перші тролейбуси рухались маршрутом від заводу “Катіон” до залізничного вокзалу. Нині містом курсують 120 тролейбусів 22 маршрутами, перевозячи щороку понад 42,5 мільйона пасажирів. А це — 80% усіх пасажирських перевезень міста. Тролейбусний рух забезпечують 10 тягових і трансформаторна підстанції, понад 199 км контактної мережі і 83,2 км кабельних мереж.
Наразі колектив тролейбусників налічує понад 620 осіб, які забезпечують повноцінне функціонування підприємства і перевезення пасажирів. Працівники обслуговують контактно-кабельну мережу, здійснюють поточний ремонт технологічного обладнання, приміщень і споруд. Підприємство власними силами виконує середні і відновлювальні ремонти, після чого тролейбуси отримують покращене освітлення, оновлені салони, заново пофарбовані кузови та модернізовані елементи.
З квітня 2011 року тролейбусне підприємство очолює Віктор Паламарчук.
У ці роки активно відбувається оновлення рухомого складу. На зміну старим моделям тролейбусів прийшли нові, більш комфортабельні, місткі та надійні в експлуатації, сучасні, з низькою підлогою, обладнані електронними приладами, енергоємні — “Електрон” та “Богдан”. Продуктивна робота КП “Електротранс” повною мірою залежить від фінансової підтримки Хмельницької міської ради і безпосередньої турботи міського голови Олександра Симчишина. Тільки за чотири останні роки придбано 27 сучасних тролейбусів. Міська влада дбає про вдосконалення системи тролейбусного руху. З цією метою реалізовуються Програма розвитку міського електротранспорту м. Хмельницького на 2016-2020 роки і Програма розвитку та вдосконалення міського пасажирського транспорту міста Хмельницького на 2019-2023 роки. В результаті загалом за останні роки отримано 32 нових тролейбуси, ще шість відремонтовано капітально.
З перших днів пандемії короновірусу для керівництва підприємства “Електротранс” питанням номер один постала безпека пасажирів, водіїв, кондукторів. Усіх своїх працівників забезпечили необхідними засобами індивідуального захисту. Були створені спеціальні бригади, які в посиленому режимі ретельно проводять дезінфекцію як у салонах тролейбусів, так і на зупинках громадського транспорту.
Встановлені Кабміном обмеження щодо перевезення пасажирів лише на сидячих місцях важко вдарили по доходах підприємства. Виручка з продажу квитків знизилася у 3-3,5 раза.
Незважаючи на пандемію коронавірусу, економічну кризу в державі, підприємство розвивається. Сучасні тролейбуси стали окрасою міста та пропагандистами втіленої в життя екологічно чистої міської транспортної інфраструктури.
Петро Слободянюк, кандидат історичних наук, краєзнавець