Актуально

Медіаграмотність у школах

У рамках всеукраїнського проєкту “Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність” 150 вчителів навчальних закладів міста пройшли тренінги з медіаграмотності.

Нині в Інтернеті, здається, можна знайти будь-яку інформацію. Звертаємося до всесвітньої павутини постійно: на роботі, вдома, у громадських місцях. Розуміючи вплив Інтернету на суспільство, поширювачі інформації часто використовують мережі для пропаганди чи фейків.
Про негативний вплив Інтернету, особливо на дитячу свідомість, нині бʼють на сполох у всьому світі. Тому маємо навчитися вирізняти достовірні Інтернет-джерела. Цьому навчають і вчителі хмельницьких шкіл у рамках всеукраїнського проєкту “Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність”.
Його учасниками нещодавно стали 17 міських та десять обласних шкіл. “Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність” — це проєкт, який виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів IREX за підтримки посольства США та Великої Британії в партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси. Його мета — формування навичок критичного сприйняття інформації та інтеграція інфомедійної грамотності в навчальну програму шкіл.
У рамках проєкту розробляються навчальні матеріали для вчителів восьмих-десятих класів, які вони використовуватимуть на уроках.
Нині на уроках української мови та літератури (8-9 класи), історії України, всесвітньої історії (8-10 класи) та мистецтва (9 клас) вчителі навчають школярів критичному сприйняттю інформації, розпізнавати маніпуляції та фейки, застосовуючи спеціально розроблені матеріали від ІREX.
Основні правила медіаграмотності: не вірити заголовкам, читати всю статтю до кінця, адже часто автори перекручують факти, щоб привернути увагу до вигідної їм інформації, також не слід вірити підозрілому джерелу. Рівень фаховості, заангажованості можна визначити дуже швидко. Якщо інформація знаходиться лише в одному джерелі, підозра в маніпуляції має всі підстави. Як правило, важлива новина дублюється багатьма джерелами. Часто маніпулятори звертаються до так званих експертів, чия думка начебто важлива, насправді цих людей мало хто знає. Тож не варто вірити невідомим експертам. Людей, чия думка дійсно важлива в суспільстві, як правило, добре знають і шанують. Також слід перевіряти дату інформації, як і фотографії. Маніпуляції за допомогою Photoshop дуже популярні. Інколи інформацію можуть перекручувати, змонтувати неправдиве відео. Реальних дійових осіб можуть наділити неправдивими словами і вчинками.
Усі ці правила засвоювали хмельницькі школярі, підшуковуючи Інтернет-інформацією для уроків і виконуючи різноманітні завдання. Діти навчилися використовувати Інтернет з користю.
“Завдяки участі в проєкті й навчанню на тренінгах відкрила нові можливості для власного розвитку й розвитку своїх учнів. Форми роботи, запропоновані нам у рамках проєкту, спонукають до творчості й активізують розумову діяльність учнів. Діти вчаться спілкуватися, враховувати різні думки”, — каже вчителька мистецтва ліцею №15 ім. О.Співачука Валентина Боричко.
В Україні проєкт “Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність” реалізується з 2018 року. В ньому беруть участь 400 шкіл з усіх обласних центрів. Навесні до проєкту приєдналися ще 256 шкіл із невеликих міст і сіл. Як зазначає обласний координатор проєкту, директор міської Центральної бібліотечної системи Тамара Козицька, в проєкті також беруть участь обласний інститут післядипломної педагогічної освіти та Кам’янець-Подільський національний університет ім. І.Огієнка.

Ірина Салій

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *