Актуальне інтерв'ю

БТІ — партнер нерухомості

З 1 січня 2013 року в Україні почала діяти нова система державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Зараз замість бюро технічної інвентаризації (БТІ) нею займається реєстраційна служба Міністерства юстиції України. Втім є послуги, які виконує лише бюро, але в містян є вибір: іти до комунального БТІ чи приватного. В будь-якому випадку, вибір за споживачем. Але є нюанси, якими не варто нехтувати. Саме про це наша розмова з начальником КП БТІ Хмельницької міськради Романом ПОЛІЩУКОМ.
— Пане Романе, ви — нова людина в БТІ, яке віднедавна очолюєте, і зовсім молода. Розкажіть трохи про себе: де навчалися, працювали…
— Я — корінний хмельничанин. Мені 27 років і, якщо перерахувати навчальні заклади, які закінчив, то вийде, що більшу частину свого життя я навчався. Спочатку в школі, потім у політехнічному коледжі. Вищу освіту здобував у Національному університеті “Львівська політехніка”, Київському національному університеті будівництва і архітектури та МАУПі.
Разом з тим маю п’ять років трудового стажу. Працював начальником ремонтно-транспортної зони ТОВ “Рембуд Транс”, приватним підприємцем та виконробом будівельної фірми ТОВ “МБМ”. А ще маю скарб, це — мої син і донечка.

— З трьома вищими освітами, думаю, вам працюється легко. Розкажіть нашим читачам, за яких обставин їм звертатися до БТІ.
— БТІ відвідують, коли потрібно отримати технічний паспорт на квартиру, приватний будинок, дачний будинок, комерційну споруду. В цьому документі містяться основні дані: місце знаходження об’єкта, поверх, загальна і житлова площі, рік побудови, перелік матеріалів, використаних при зведенні будинку, його призначення. Також у паспорт вносяться план приміщення, експлікація до поверхового плану. Якщо власник проводив перепланування або змінювалося функціональне призначення приміщень, це також обов’язково має відображатися в техпаспорті. Цей документ є обов’язковим для продажу квартири, бо, крім того, що гарантує безпеку угоди з нерухомістю, дає ще й можливість отримати вичерпну інформацію про об’єкт.
Також звертаються до БТІ, коли необхідно переоформити документи та права на квартиру, приватний заміський будинок, дачу і навіть гараж. Так само можна в БТІ можна замовити звіт про технічний стан об’єкта, необхідний для узаконення самовільно зведених будівель, довідку про відсутність забудови, розрахунок часток об’єкта нерухомого майна, що перебуває у власності кількох осіб, складання висновків про конкретне користування, про можливість поділу та виділу нерухомого майна.

— А, щоб купити квартиру, до БТІ потрібно звертатися?
— Не обов’язково. Це — особиста справа покупця. Але не секрет, що найбільше проблем виникає з переплануванням квартир. От ви купуєте квартиру, техпаспорт на яку було виготовлено раніше й де не вказано перепланування. Цей документ уже не відповідає дійсності. А попередній господар міг знести не лише міжкімнатні перегородки, а й несучі стіни, що може загрожувати цілісності всього будинку. Щоб убезпечити себе від “сюрпризів”, покупець може вимагати від продавця виготовлення нового техпаспорта на квартиру.

— Раніше, коли в будинку або квартирі відбувалась перебудова чи перепланування, ця процедура вимагала відповідної довідки БТІ. Чи залишилася ця вимога нині?
— Тут варто розмежовувати самовільне будівництво і перепланування. Раніше будь-яке самовільне знесення стін, наприклад, між ванною і туалетом, за законом вимагало від людей звертатися до БТІ, аби міняти технічні паспорти, оформляти нові технічні умови. Нині, якщо розбирається стінка (не капітальна!), перегородка, комора — це звичайне перепланування, яке не вимагає відповідних дозволів, додаткової реєстрації або виготовлення технічного паспорта. Єдине, що може зробити для власника будівлі БТІ, — узаконити цю процедуру. Якщо ж переобладнання житла включає в себе роботи з облаштування сантехнічних, опалювальних та інших систем, то перепланування квартири передбачає видозміну і перенесення перегородок, дверних прорізів і тамбурів. При цьому зовнішні параметри приміщення і несучі конструкції не повинні бути змінені.
Проведення таких робіт вимагає документального погодження з органами СЕС, пожежною службою, виконкомом місцевої ради та БТІ.

— У пересічних містян може скластися думка, що БТІ робить технічну інвентаризацію лише житлового фонду. Але ж ваші функції набагато ширші.
— Так. Бюро технічної інвентаризації виконує технічну інвентаризацію будівель промислових підприємств, громадського фонду, об’єктів комунального господарства, зв’язку, торгівлі тощо. Тобто БТІ детально вивчає об’єкти нерухомості за ініціативою власника, балансоутримувача або на замовлення органів виконавчої влади. У нас працюють справжні професіонали, які складають необхідний перелік документів, узгоджують терміни робіт, час інвентаризації та видачі документів тощо. Це дозволяє максимально швидко та ефективно провести процедуру інвентаризації.
Крім цього, БТІ проводить державний облік різноманітних об’єктів нерухомості, а також здійснює інвентаризацію технічного забезпечення об’єктів, збирає і систематизує дані про нерухоме майно. Завданнями БТІ є й контроль і статистичні дослідження, які допомагають у розвитку міста. Так, завдяки статистичним прогнозам органи місцевого самоврядування можуть приймати рішення про будівництво нового об’єкта або знесення старого. Відстеження інформації дозволяє створювати план реконструкції різних будівель і споруд. Це все впливає на розвиток інфраструктури і сприяє зростанню й оновленню обласного центру.
Крім цього, в нашій інформаційній базі зібрані відомості про будинки, квартири і ділянки землі міста Хмельницького, а відтак ми можемо надати інформацію про вартість, технічний стан та якість конкретного об’єкта.

— Але ж з 2013 року право видачі техпаспорта, проведення інвентаризації отримали і комерційні інжинірингові компанії.
— Так, замовник на сьогодні має вибір, до якого підприємства звернутися для здійснення інвентаризації. Разом із тим хочу звернути увагу, що фактично право вибору виникає лише щодо новозбудованих об’єктів нерухомого майна. Це пов’язано з тим, що інвентаризація має бути виконана відповідно до вимог Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації, яка є єдиним (!) законодавчим документом для проведення технічної інвентаризації нерухомого майна і в якому чітко прописано, що на кожен об’єкт нерухомого майна після проведення первинної інвентаризації заводиться інвентаризаційна справа, яка ведеться протягом усього терміну існування цього об’єкта. Всі інвентаризаційні справи на об’єкти нерухомого майна, на які хоча б раз оформлявся технічний паспорт до 2013 року, зберігаються в архіві нашого підприємства. Виходить, що згідно з законом усю подальшу інвентаризацію таких об’єктів повинні виконувати тільки ми. А от щодо новозбудованого майна, тут інвентаризацію може провести як комунальне, так і приватне підприємство — за вибором замовника.

— На вашу думку, існують інші причини, які вказують на те, що хмельничанам варто звертатись до комунального БТІ, а не до приватного?
— Трапляються випадки, коли до нас звертаються громадяни, які замовляли виготовлення технічного паспорта у приватників, а потім стикалися з проблемами. Адже приватне “БТІ” не гарантує збереження архівної інформації. Ці структури такими питаннями не опікуються. І, коли у вас виникне необхідність у поновленні документації (скажімо, не дай Боже, згоріла квартира під час пожежі), ви цього вже не зможете зробити. Тому під час вибору виконавця робіт з технічної інвентаризації краще врахувати те, що альтернативні структури-одноденки можуть зникнути через якийсь час, що додасть вам клопоту й призведе до непоправних помилок.
Часто приватна структура виготовляє технічний паспорт, не дочекавшись завершення внутрішніх робіт тієї ж квартири. Є випадки виготовлення техпаспорта на нерухоме майно без виїзду на місце, а лише за будівельною документацією. Як наслідок, її майбутній господар оплачує вартість фактично відсутніх метрів площі. Наші ж фахівці здійснюють обстеження в зручний для замовника час та в стислі терміни, а формування вартості робіт є прозорим і відповідає законодавчо затвердженим нормативно-правовим актам.
До того ж ми маємо державну ліцензію, яку не завжди мають приватні структури, а відтак може бути, що виданий ними документ визнається недійсним. Плюс і в тому, що в нашій інформаційній базі зібрані відомості про будинки, квартири Хмельницького, а відтак можемо надати інформацію про вартість, технічний стан та якість конкретного об’єкта. Маємо чудовий архів, якому, до речі, цього року виповнилося 70 років (на фото). Усі архівні документи занесені в електронну базу, відтак отримати відповідну довідку можна швидко, не чекаючи тиждень, а то й більше, як було раніше. А ось переоформлення техпаспорта займає час, тому краще не відкладати це питання на потім.

— А скільки коштує, скажімо, документальне оформлення перепланування квартири, оцінка вартості нерухомості?
— Ціна послуг БТІ визначається для кожного індивідуально. Вона залежить від складності виконаної роботи. Якщо вам потрібно узаконити вже проведене перепланування, будьте готові сплатити ще й штраф.
Скажу одне: КП БТІ Хмельницької міськради — це команда професіоналів, яка успішно працює на ринку нерухомості міста, і, якщо ви плануєте, наприклад, придбати житло, але сумніваєтеся в його ринковій вартості, сертифікований оцінник з багаторічним досвідом проведе оцінку нерухомого майна найкраще в Хмельницькому. Якщо бажаєте привести до ладу документи щодо власної нерухомості згідно з законодавством, то державна реєстрація нерухомості не стане для вас випробуванням. Адже до 2013 року тільки наше БТІ надавало такі послуги. Багаторічний досвід та професійний підхід до роботи наших працівників, а також практичні навички, набуті впродовж багатьох років, дозволять отримати потрібні документи та зекономити час.
Крім цього, ми поінформовані про всі зміни чинного законодавства, тому надаємо достовірну юридичну інформацію та кваліфіковані рекомендації. Прозорі методи діяльності, стислі терміни виконання робіт, оптимальні ціни за надані послуги — саме цим приваблюємо клієнтів.

Розмовляла
Лариса Світловська

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *