Місто і влада

На вулиці Козацькій у Дубовому кипить робота з ліквідації ямковості на дорожному покритті. Надворі спека, але засмаглі робітники бадьоро розкидають щойно привезений асфальт, бо за технологією його потрібно викласти гарячим.
Виконроб Віталій Чорній працює на дорогах понад 30 років, зокрема останніх вісім — у комунальному підприємстві з будівництва, ремонту та експлуатації доріг. Чоловік каже, що сезон будівництва та ремонту доріг починається ще у квітні й триватиме аж до жовтня, тому його підлеглі загартовані до роботи у різні погодні умови, зокрема й у спеку. На цьому об᾽єкті працює одна з чотирьох бригад.
“На тій частині вулиці, де триває ремонт, — односторонній рух транспорту. Робітники відгородили частину дороги обмежувальними знаками, іншу залишили для проїзду автомобілів. Тому тут ми можемо вільно працювати. У Хмельницькому є чимало вулиць із інтенсивним рухом транспорту, тому дорожні роботи інколи доводиться розпочинати з п’ятої години ранку або у вихідні, як-то було на Кам᾽янецькій”, ― каже Віталій Чорній.
Працю полегшує сучасна техніка. Ще зовсім недавно доводилося знімати шар старого асфальтного покриття за допомогою відбійних молотків. А тепер замість них легко та швидко це робить фреза німецького виробництва.
Цього року на поточний ремонт та утримання доріг Хмельницького у міській раді передбачили 20 мільйонів гривень. На магістральних вулицях із інтенсивним рухом транспорту, де ямковий ремонт уже не рятує ситуації, дорожнє покриття лагодять суцільним методом. На всій ширині знімають 5 см старого асфальту і натомість стелять стільки ж нового. У такий спосіб уже оновлено частину вулиці Степана Бандери від проспекту Миру до вулиці Озерної. На черзі частина вулиці Подільської, що біля торговельного центру “Магніт”, Старокостянтинівське шосе від Зарічанської до Прибузької, вулиця Свободи від Зарічанської до проспекту Миру, вулиця Шевченка від Старокостянтинівського шосе до вулиці Горького, а також проспект Миру від вулиці Бандери до телевежі.
Із капітальними ремонтами вже впоралися. Цього року в комунального підприємства їх було три. Це — вулиця Бузька у центрі міста, а також провулки Тупіковий та Валі Котика у Лезневому.
Розпорядником коштів міської ради у частині ремонту та будівництва доріг є управління житлово-комунального господарства. Виконання капітальних робіт передбачає проведення тендерів.
“Комунальному підприємству БРЕД не просто конкурувати із приватниками. Нерідко на один об᾽єкт — до шести претендентів. Із них мають вибрати того, хто запропонує найнижчу вартість робіт. Комунальне підприємство виплачує конкурентні заробітні плати, прозоро відраховує податки, тому не завжди може запропонувати найнижчу ціну і виграти конкурс. Одним із чинників, який має вплив на кінцеву вартість, є використання сучасної матеріально-технічної бази. Пріоритетом для підприємства сьогодні є зменшення людського ресурсу й автоматизація робіт”, ― зазначає в.о. директора комунального підприємства з будівництва, ремонту та експлуатації доріг Микола Ваврищук.

На часі придбання нової техніки
За словами Миколи Ваврищука, серед дорожників багато кваліфікованих працівників. Щоб утримувати їх на робочих місцях, їм підвищили заробітну плату до 9-10 тисяч гривень у сезон. Водночас у комунальному підприємстві наголошують, що для швидкого та якісного виконання запланованих робіт, їм потрібна сучасна техніка. Нині автомобільний парк підприємства налічує більше 100 одиниць, це і вантажівки, самоскиди, екскаватори, асфальтоукладники, фрези, котки, машини для прибирання вулиць. Із них 80% експлуатується від 30 до 40 років. Завдяки підтримці міської влади впродовж останніх трьох років у комунального підприємства з᾽явилося необхідне сучасне обладнання. Зокрема, багатофункціональний автомобіль для прибирання та посипання вулиць “Глобус” вартістю 9 мільйонів гривень, машина для нанесення дорожньої розмітки, легковик для відділу безпеки дорожнього руху, малогабаритний коток. Цьогоріч за 1,5 мільйона гривень придбали автоматизований причіп для прибирання вулиць. Пристрій чіплятимуть до трактора. Він обладнаний чотирма камерами, що дозволяє оператору машини відслідковувати, чи зібрано все сміття.
“Придбавши автомобіль “Глобус”, розробили 11 маршрутів для великогабаритної техніки. Маємо дві такі одиниці, одна з них старішого зразка. Автомобілі виїжджають на магістральні вулиці щодня та працюють у дві зміни. Шість годин на одному маршруті і дві години на обслуговування техніки ― і так двічі на день. Один раз на тиждень кожна велика вулиця обов᾽язково прибирається за допомогою спеціальних машин-пилосмоків. Робота у дві зміни дозволяє максимально ефективно використовувати техніку. До речі, сучасна машина із прибирання вулиць здатна виконати роботу краще та швидше, ніж 8-10 людей. За таким методом використовуємо також автоматизований причеп. Для нього розробили маршрути та електронні карти. Ця техніка дозволяє прибирати вужчі дороги. Для того, щоб охопити прибиранням усі вулиці міста, нам потрібно придбати ще один великогабаритний автомобіль та щонайменше два причепи”, ― розповідає Микола Ваврищук.
Власне багатофункціональні автомобілі “Глобус” використовують також для розчищення та прибирання вулиць узимку. Вони рівномірно посипають вулиці сіллю, завдяки чому сніг тане швидше.
Однак, як і влітку, поруч із великогабаритною технікою виникає потреба у використанні невеликих машин.
“Наразі підприємство розглядає можливість придбання у лізинг невеличкого тракторця чи автомобіля, який дозволить розчищати сніг з тротуарів чи вузьких ділянок. Міський голова Олександр Симчишин підтримує використання лізингових програм й ініціює оновлення технічної бази комунальних підприємств коштом міського бюджету. До речі, цієї зими маємо намір використовувати бішофіт для посипання пішохідних ділянок і тротуарів у центрі міста, зокрема на вулицях Проскурівській, Соборній та Гагаріна”, ― додає Микола Ваврищук.
Також у планах підприємства придбання наступного року ще одного дороговартісного автомобіля для гідродинамічного промивання мереж, адже КП БРЕД утримує 50 кілометрів зливової каналізації, займається очищенням колекторів та майже двох тисяч колодязів.
“Завдяки тому, що цієї зими для посипання вулиць міста підприємство більше використовувало сіль, аніж піщано-соляну суміш, у зливних колодязях зібралося менше бруду і їх було легше чистити. Але, окрім самих колодязів, маємо ще мережі. Наразі для їх очищення використовуємо старий автомобіль із довжиною рукава 50 метрів, але подекуди у місті потребуємо обладнання, яке сягатиме до 120 метрів. Сучасний автомобіль коштує більше 10 мільйонів гривень. Під високим тиском він подає напір води і пробиває глибоке засмічення. До речі, цей автомобіль може використовувати також КП “Хмельницькводоканал”. Наразі в місті немає такої техніки, тому її доводиться залучати від приватників із Києва чи Тернополя. Коли матимемо своє обладнання, то не тільки здешевимо роботи увричі, але й зможемо оперативно реагувати, якщо мережі не зможуть впоратися з дощовою водою під час злив”, ― зазначає Микола Васильович.
Два роки тому на базі БРЕДу відкрили оновлений асфальтний завод. Торік комунальне підприємство продало 7,5 тисячі тонн асфальту.
Надходження спрямовують на розвиток підприємства. Зокрема власним коштом уже в цьому році мають намір придбати демаркувальну машину, яка стиратиме залишки дорожньої розмітки.

Нововедення стали нормою
На думку керівника, комунальне підприємство осучаснюється і невпинно намагається розвивати всі напрямки роботи.
“Багато міст відмовляється від послуг комунальних підприємств з розчищення снігу, передаючи це в руки приватників. На жаль, у них не завжди виходить злагоджено, через це подекуди й виникають колапси. Натомість у Хмельницькому минулої зими комунальники довели, що можуть чистити та посипати дороги оперативно та якісно. Окрім іншого, підприємство обслуговує світлофори. До кінця року всі 1,5 тисячі об’єктів регулювання руху перейдуть на світлодіодні лампи. Завдяки заміні старого обладнання на нове, місто економитиме на споживанні електрики до 300 тисяч гривень у рік.
Одночасно із заміною техніки на сучасну, змінюємо підходи до виконання робіт. Зокрема, під час проведення ремонту доріг відмовилися від використання гарячих бочок і перейшли на холодну бітумну емульсію. Нові технології також застосовуємо під час маркування вулиць. Через місяць після завершення ремонту доріг суцільним методом наносимо розмітку холодним пластиком. Таке маркування тримається до чотирьох років. На старому дорожньому покритті ще наносимо розмітку фарбою. Загалом на маркування вулиць цього року передбачено до чотирьох мільйонів гривень”, ― каже Микола Васильович.
Нововведення на підприємстві — не дивина. І якщо спочатку колектив насторожено ставився до них, то тепер їм ніхто не дивується. Ще б пак, адже позитивні зміни торкнулися безпосередньо самих працівників. Наприклад, значно підвищилася заробітна плата двірників. Тепер залежно від інтенсивності виконання робіт їх зарплата зросла до 5-6 тисяч гривень.
А ще стала рухатися квартирна черга. Минулого року житло у новобудовах отримали восьмеро осіб. Цього року їх буде 12.
“Запровадили практику надання молодим кваліфікованим працівниким житла, яке вони зможуть приватизувати, пропрацювавши на підприємстві п’ять років. Цього року таким методом заохочуватимемо ще трьох співробітників. Загалом для того, щоб комунальне підприємство розвивалося, збільшувався його дохід, позитивні зміни повинні стати нормою та способом життя”, ― твердить керівник.

Ірина Бабаєнко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *