Соціум

Правда сценічного образу

 

За рішенням ЮНЕСКО минулий рік був оголошений роком світової оперної співачки, нашої землячки Соломії Крушельницької. Її місце в історії світового оперного мистецтва відомий італійський музикознавець Рінальдо Картопассі визначив так: “У перші десятиріччя ХХ століття на оперних сценах світу царювали чотири особи чоловічої статі — Маттіє Батістіні, Енріко Карузо, Тітто Руффо, Федір Шаляпін. І лише одна жінка спромоглася сягнути їх висот і стати в рівень з ними. Нею була Соломія Крушельницька…”.

 

За рішенням ЮНЕСКО минулий рік був оголошений роком світової оперної співачки, нашої землячки Соломії Крушельницької. Її місце в історії світового оперного мистецтва відомий італійський музикознавець Рінальдо Картопассі визначив так: “У перші десятиріччя ХХ століття на оперних сценах світу царювали чотири особи чоловічої статі — Маттіє Батістіні, Енріко Карузо, Тітто Руффо, Федір Шаляпін. І лише одна жінка спромоглася сягнути їх висот і стати в рівень з ними. Нею була Соломія Крушельницька…”.

 

Тож і в Хмельницькому музичному училищі імені В.Заремби, віддаючи творчу данину знаменитій співачці, до 140-річчя від дня народження Соломії Крушельницької педагоги і студенти закладу підготували величезний вокально-інструментальний концерт з музикознавчими репризами Любові Хлистун про життєвий і творчий шлях легендарної українки. Музичний портрет Соломії Амвросіївни творився не лише словесно та співом, але й грою на фортепіано студентів та педагогів училища. Бо достеменно відомо, що, включаючи до свого концертного репертуару українські народні пісні, співачка сама собі акомпанувала за фортепіано.

“У чому ваша велич? — якось запитав Крушельницьку один ін-терв’юер. — У могутньому голосі? В незбагненній артистичності чи ще в чомусь?..” “У правді сценічного образу,” — відповіла артистка.

І саме ця “правда образу” й покорила вибагливих італійських меломанів у 1904 році, коли після прем’єрного провалу опери Джакомо Пуччіні “Мадам Баттерфляй” Соломія з тріумфом повернула на сцену цю оперу, бездоганно виконавши партії Чіо-Чіо-Сан. На знак вдячності композитор подарував співачці свій портрет і партитуру опери, з якою Соломія об’їздила всі найпрестижніші оперні театри світу. Про це писала світова преса, а в Україні зняли фільм “Повернення Баттерфляй”. Вдячні італійці до 100-річчя повернення “Мадам Баттерфляй” і її тріумфальне сходження на світові оперні сцени завдяки Соломії Крушельницькій в місті Віареджо, де вона жила багато років, встановили меморіальну дошку.

Намагались “витворити” музичний образ світової оперної прими своїм співом та грою відомі на Хмельниччині співаки Олена Леонова, Олена Лапко, Віктор Гаврилюк, скрипалька Оксана Цмур та гобоїст Ігор Прохніцький виконанням творів Дж.Россіні, П.Чайковського, С.Рахманінова, М.Лисенка, В.Косенка, М.Жербіна, А.Кос-Анатольського, К.Мяскова, О.Білаша, наблизити слухачів до виконавських висот нашої землячки. А  допомагали їм розкрити образ Соломії педагоги Е.Левіатова, Ю.Портний та студенти Н.Горінова, Ю.Рибак, П.Рудик, О.Тарасюк, О.Кухар, Г.Негода, В.Левицька та інші.

Автором цього грандіозного проекту була завідувачка класу концертмейстерства і камерного ансамблю Маргарита Колосовська.

Надзвичайно обдарована потужним і красивим голосом (меццо-сопрано) і технічною вправністю гри на фортепіано студентка другого курсу Валентина Плужнікова блискуче виконала в стилі Крушельницької гуцульські наспіви Костенка-Київського “Задудли, флояре!” та пісню Мирослава Скорика “Зашуміла ліщинонька”. І не тільки темпераментною манерою співу, а й своєю зовнішністю нагадала юну Соломію. Дай-то, Боже, їй щасливої творчої долі, як нашій землячці!

Знаменно, що іменем Соломії Крушельницької названі Львівська спеціальна школа, Львівський оперний театр, Тернопільське музичне училище, де щорічно проводяться Всеукраїнські конкурси солоспіву імені Соломії Крушельницької. В училищі у Тернополі створено кімнату-музей, де на чільному місці красується в повний зріст її портрет, написаний співаком Львівського оперного театру, заслуженим артистом України Віктором Лужецьким. На одній з центральних площ міста Тернополя красується динамічно розвихрений пам’ятник Соломії Крушельницькій.

Тож навіть через 100 років після її тріумфальних виступів на всіх континентах образ легендарної українки не потьмарився. Вічна їй слава!

Микола КУЛЬБОВСЬКИЙ

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *