Соціум

“Реформа пенсійної системи не має альтернативи”

Нинішній уряд розпочав реформування пенсійної системи. Про це наша розмова з начальником головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області Ольгою Заярнюк.

— Ольго Сергіївно, яка головна мета проведення пенсійної реформи в Україні?
— Це питання сьогодні дуже актуальне. Триває публічне обговорення урядового законопроекту “Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійного системи”. Головною метою реформи є забезпечення справедливої системи розподілу пенсійних коштів, створення для людей можливості накопичувати максимальний розмір пенсії, виходячи з власних доходів, стабілізація пенсійної системи та гарантування виплати пенсій на довгострокову перспективу, стабілізація фінансового стану державного бюджету України та ліквідація надмірного розриву в розмірах пенсій із солідарної системи.

 

— Чим зумовлена необхідність проведення пенсійної реформи?
— Така необхідність назріла вже давно, оскільки погіршується демографічна ситуація в країні. Усім відомо, що Україна належить до держав зі старіючим населенням. Нині в нас на 88 пенсіонерів припадає 100 працюючих осіб, в 2025 році один працюючий утримуватиме одного пенсіонера, а у 2050 році вже буде 125 пенсіонерів на 100 працюючих. Ситуація в нашій області ще невтішніша: на 100 пенсіонерів припадає 71 працюючий, в окремих районах вона ще гірша.
Необхідність проведення пенсійної реформи зумовлена й погіршенням економічного стану: низький рівень зайнятості населення та рівень оплати праці, великий розрив у розмірі пенсії за віком у чоловіків і жінок (у жінок пенсія майже вдвічі менша) і, звичайно, загальносвітові тенденції. Видатки на пенсійне забезпечення в Україні вже сягнули 16,3% ВВП, при цьому розмір пенсійних внесків сьогодні становить 35%, що набагато вище, ніж в інших країнах Європи.
Саме тому реформа пенсійної системи не має альтернативи. Якщо нічого не змінювати, дефіцит Пенсійного фонду зростатиме, почнуться затримки з виплатами, що остаточно розбалансує солідарну пенсійну систему, яка ефективно може працювати тоді, коли п’ять працюючих утримують одного пенсіонера. Наведу такий приклад: дефіцит бюджету Пенсійного фонду України у 2010 році склав 26,6 млрд. грн. або майже 14% потреби у пенсійних виплатах і це велика проблема для усієї країни.
Якщо ж узяти Хмельницьку область, то порівняно з 2001 роком темпи росту видатків збільшились аж у 10 разів, тоді як темпи росту власних надходжень зросли лише в 7,7 раза. За сім останніх років область втратила 20% забезпеченості власними коштами.
— Тож які шляхи вирішення такої проблеми, як дефіцит Пенсійного фонду України, ви бачите?
— Є два шляхи: або зменшувати розмір пенсії, або просити громадян працювати довше. Зменшувати розмір виплат не можливо, бо рівень пенсій більшості осіб, які досягли пенсійного віку, і так вкрай низький. Так, в області майже 31% загальної кількості одержувачів пенсій отримують її в розмірі до 800 грн., 45% — від 800 до 1000 грн., тобто 76% одержувачів мають пенсії до 1000 грн. Тому, враховуючи такий низький рівень пенсійних виплат, Україна обрала другий варіант.
Підвищення з 5 до 15 років страхового стажу, використання заробітної плати для обрахунку пенсій з бази даних персоніфікованого обліку і введення накопичувальної системи стимулюватимуть молоде покоління до сплати страхових внесків і підвищення розмірів майбутньої пенсії. Сьогодні в області з 557 тисяч працюючих осіб віком до 45 років беруть участь у пенсійному страхуванні лише 236 тисяч або 42%.
— Як пропонується вирішити питання підвищення пенсійного віку?
— Згідно з відповідним законопроектом розпочнеться десятирічний етап збільшення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років на 6 місяців кожного року.
Зауважу, що на період цього підвищення віку у жінок компенсатором буде збільшення їх пенсії на 2,5% за кожні півроку, тобто за 10 років розмір пенсії може зрости максимально на 25 відсотків.
— А як щодо “спеціальних” пенсій?
— Для одержувачів пенсій за спецзаконами передбачається зменшити обрахунок розміру пенсії з 90 до 80 відсотків заробітної плати держслужбовців, яка є базою для призначення цих пенсій, зокрема збільшити необхідний стаж для призначення пенсії прокурорам до 25 років, у тому числі на прокурорських посадах до 15 років; виплачувати достроково (за півтора року) призначену пенсію державним службовцям, депутатам, прокурорам, суддям лише непрацюючим. На період роботи замість спеціальних пенсій буде проводитися виплата пенсій у розмірах, визначених за нормами Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”; призначати “спеціальні” пенсії особам, які мають право на пенсію зі зниженням пенсійного віку (чорнобильці, шахтарі), лише при досягненні загальновстановленого пенсійного віку, а до цього часу в розмірі, визначеному за нормами Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”; підвищити з 2013 року пенсійний вік для чоловіків — державних службовців до 62 років. Цей вік буде граничним — перебування на державній службі у пенсійному віці буде скасовано. Хочу зазначити, що для осіб, які раніше отримали погодження на продовження перебування на державній службі до 65 років, погодження будуть чинними, вони обійматимуть посади до настання цього віку.
Також пенсійна реформа передбачає обмеження максимального розміру пенсії для новопризначених пенсіонерів на рівні 12 прожиткових мінімумів. Для осіб, які втратили працездатність, сьогодні ця величина становить дев’ять тисяч гривень. Ще раз зазначу, що закон зворотної дії не має, тому обмеження пенсій максимальним розміром не стосується тих пенсіонерів, які оформили пенсію до 2011 року.
Сьогодні з загальної кількості пенсіонерів в області лише шість тисяч осіб одержують пенсію за спецзаконами.
— Чи будуть зміни у пенсіях вчителів, лікарів, працівників культури?
— На сьогодні працівники бюджетної сфери, а це якраз освітяни, медики, працівники культури, мають право на призначення пенсії за вислугу років за наявності 25 років спеціального стажу, незалежно від віку. В той же час через низький розмір заробітної плати (відповідно і пенсії) переважна більшість таких працівників продовжує працювати і після досягнення загальновстановленого пенсійного віку та отримує пенсію і заробітну плату одночасно.
Зважаючи на такі обставини, передбачається підвищити престижність роботи працівників бюджетної сфери шляхом виплати їм одноразової грошової допомоги при виході на пенсію, як державним службовцям, у розмірі десяти призначених місячних пенсій.
— У чому полягатимуть зміни пенсійного забезпечення для працюючих пенсіонерів — і для тих, хто вже на пенсії, і для тих, хто звертатиметься за призначенням пенсії в 2011 році?
— Пенсії, призначені до набрання чинності нового закону, виплачуватимуться у тих же розмірах, без будь-яких змін. Механізм перерахунку пенсій для працюючих пенсіонерів збережено. Пенсіонер, який після призначення пенсії продовжує працювати, через два роки матиме право на черговий перерахунок. При цьому перерахунок пенсії буде проводитись із середньої заробітної плати, з якої призначено (перераховано) пенсію.
— Дякую за розмову.

 

Наш кор.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *